Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-14, 01:53:46
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  MP3 på motorvägen: känns instabilt!?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: MP3 på motorvägen: känns instabilt!?  (läst 15125 gånger)
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc

« skrivet: 2012-06-07, 21:08:32 »

Eftersom jag fortfarande kör in motorn har jag undvikit att blåsa iväg på motorvägen någon längre sträcka. Några korta färder mellan påfarterna har det dock blivit (typ ett par kilometer bara) :-)

Mätte hojens mätare mot telefonens GPS och då får jag 120 km/h = 112 km/h, 130 km/h = 123 km/h.
När mätaren visar 130 känns hojen rätt instabil, körde om ett par långtradare och tyckte att det ryckte rätt så rejält, mycket värre än att möta en långtradare i 90 på landsväg. Känns som om bakhjulet dansar lite och framdelen känns inte heller helt stabil.

När mätaren visar 110 känns allt helt stabilt. Vanesak? Är jag lite fjollig bara kanske? Med B-kort har jag inte så mycket annat än jämföra med (moppen i tonåren gjorde aldrig över 90  Grin )
Skall ta en mera rejäl tur efter oljebytet nästa vecka men det hade varit kul att höra era synpunkter så länge.
Loggat
quint
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

Kör: Piaggio MP3 500 Sport
Hemort: Skåne

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-06-07, 21:33:47 »

Jag känner likadant när jag kör i 120 eller fortare. Jag skulle jämföra känslan med att få en lättare vattenplaning med bilen.

Men precis som du skriver, så känns det helt OK upp till 110km/h
Loggat

Det ocensurerade livet som singelpappa - http://singelpappa.familjenryd.se
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #2 skrivet: 2012-06-07, 21:37:39 »

Hej

Jag tycker att min Fuoco är tillräckligt stabil för dom hastigheter den klarar av.  Men det är klart att den är ett stort vindfång.
Hadde varit ännu jobbigare om den inte varit så tung. Tvåhjulingar är kännsliga för sidvindar och möten i motvind.  scooter

Håll lite lösare i styret och försök inte tvinga hojen, den kommer bara att streta emot och vingla ännu mera, titta dit du ska så sköter det sig nästan själv.  Wink

Man lär sig att parera möten med långtradare i motvind det sitter i ryggraden efter ett tag, och att anpassa hastiheten efter rådande förhållanden.
Det är ju ingen som kör en Hayabusa i tvåhundra om det blåser storm, kommer det en kastvind så hinner man inte parera och man får en naturupplevelse fortare än du hinner säga sjukhus..... 
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
bliss
**

« Svara #3 skrivet: 2012-06-09, 06:15:03 »

Läste lite i instruktionsboken igår, det är ju tyvärr inget som inbjuder till läsning i sitt pytteformat så jag hade bara skummat runt i den lite fram tills nu..

Där står det faktiskt att ifall man har tillbehör (packväskor och/eller vindruta) så skall man inte köra > 120 km/h. Utan tillbehör är det OK att dra på så fort som det går.
Loggat
hevil
Admin-hevil

« Svara #4 skrivet: 2012-06-10, 12:28:47 »

Det står i alla instruktionsböcker att man inte ska köra fortare än 100-120 med packväskor.. även för Guldwingen med fasta väskor..

Men att ta tyskland på en förmiddag med full packning och böna så måste man marscha 200 och sänka till 160 vid rökpaserna,    hehe ( Annars blåser glöden av ciggen) 

Annars hinner man ju inte  kolla in våren i Italien och hem innan pingsten är över....  headbang

Då drog Kawan 1 liter milen och 24 liters tank så man kom 20 mil i timmen och sedan tanka + en kaffe + chokladbit. Hadde träningsvärk i armar mage å nacke i ett par dar...   icon_albino

Den som gillar matte och vet vad bensin kosta på 90-talet räknar snart ut att det blir ca 3000:- i bensin för Italien T o R. 

Loggat

Ursus
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 10

Kör: Piaggio MP3 LT 500 Touring Sport
Kör2: Citroën C4 III
Hemort: Stockholm

« Svara #5 skrivet: 2012-06-19, 21:46:13 »

Hade liknade problem när jag körde i motorvägsfart. På servicen idag drog de åt tre styrlager vilket iofs gjorde servicen dyrare men vilken skillnad. Nu var den hur stabil som helst och blåsten ryckte och slet bara i mig och inte i hojen som det kändes som innan. Jag justerade även stötdämparna så att de blev lite hårdare. scooter8
Loggat

-När Ronnie vaktade kassen, då var det lite stil på Bajen!
Stig-Helmer
Revox
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2012-06-20, 14:53:25 »

Hade liknade problem när jag körde i motorvägsfart. På servicen idag drog de åt tre styrlager vilket iofs gjorde servicen dyrare men vilken skillnad. Nu var den hur stabil som helst och blåsten ryckte och slet bara i mig och inte i hojen som det kändes som innan. Jag justerade även stötdämparna så att de blev lite hårdare. scooter8

Går inte sådant på garantin?

/Thomas
« Senast ändrad: 2012-06-20, 22:37:26 av Revox » Loggat
bliss
**

« Svara #7 skrivet: 2012-06-21, 22:23:38 »

Exakt hur upplevde du problem vid högre hastigheter? Själv blir jag inte riktigt klok på vad jag tycker. Under inkörningsperioden tog jag en kort tur på motorväg och då kändes det som om bakhjulet var väldigt lätt.

Förr ett par dagar sedan körde jag nån mil i ca 130 (på mätaren) och då kändes allt superstabilt.
Idag körde jag ett par mil där jag låg på 140-150 rätt ofta och då kändes enbart *framändan* instabil, styret ville liksom vobbla lite kändes det som.

Jag börjar undra om det inte är vinden som styr väldigt mycket, här på västkusten blåser det ju ganska friskt och det tillfället då allt kändes helt OK i 130 var det ganska lugnt ute sent en kväll.

Har svårt att bestämma mig för vad jag tycker egentligen Huh?
Måste testköra mer..
Loggat
Ursus
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 10

Kör: Piaggio MP3 LT 500 Touring Sport
Kör2: Citroën C4 III
Hemort: Stockholm

« Svara #8 skrivet: 2012-06-22, 06:33:02 »

Svårt att beskriva hur det kändes men när jag låg i 100 + så kändes det som vinden ryckte tag i hojen, som om den blev lite fladdrigare/ostabilare även på bakhjulet. Ju mer det blåste desto värre blev det. Efter justeringen av styrlagren så känns det helt stabilt även i högre fart och då blåste det rätt mycket när jag körde hem efter servicen.
Loggat

-När Ronnie vaktade kassen, då var det lite stil på Bajen!
Stig-Helmer
bliss
**

« Svara #9 skrivet: 2012-06-28, 07:19:42 »

Problemet löst! 

Justerade vindrutan från mellanläget till det nedre. Gjorde stor skillnad. Körde ett par mil i 130-140 igår och det kändes mycket bättre.
Loggat
hevil
Admin-hevil

« Svara #10 skrivet: 2012-06-29, 23:36:08 »

att det måste justeras styrlager på en service låter nästan oroande... men då måste det ju finnas en kontrollpunkt för det, ett servicepunktschema vore bra att få tag i , så man skulle kunna se alla kontrollpunkter, kan ju vara läge att kolla styrlager oftare om det finns chans att det inte är permanet ok där...   
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-06-30, 08:51:29 »

att det måste justeras styrlager på en service låter nästan oroande... men då måste det ju finnas en kontrollpunkt för det, ett servicepunktschema vore bra att få tag i , så man skulle kunna se alla kontrollpunkter, kan ju vara läge att kolla styrlager oftare om det finns chans att det inte är permanet ok där...   

Jag har ett schema över allt som skall göras vid samtliga service'ar men det står
inget om styrlager 
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.098 sekunder med 22 databasfrågor.