Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-14, 01:52:34
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Att vårusta, kolla allt, överdriva en del
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Att vårusta, kolla allt, överdriva en del  (läst 13055 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« skrivet: 2012-04-01, 17:59:07 »

Tjena alla!

Jag har under Mars gjort en del på fuocon. Tänkte skriva ned vad jag har gjort. icon_scratch
På så sätt, kanske vän av ordning kan påpeka något som jag har missat. laughing7
Det skulle vara välkommet  Smiley

Framdäcken var slut, valet blev Michelin City Grip

Däcket bak var slut. Kör även i regn och rusk, så det blev ett Schwalbe HS540 DSC Weatherman.

Luftfiltret var helkört fast det blev ett nytt vid 1000 mil servicen som var för cirka 350 mil sedan  Sad
Nog borde ett luftfilter hålla längre? Det blev ett rött Malossi som dränktes i Biltemas filterolja.

Jag böt ut både motoroljan plus hub (bakväxel) oljan samt oljefilter.
Det gjordes för 350 mil sedan, men det kan vara kul att veta vilken olja som ligger och skvalpar i spisen  Grin

Böt ut bromsbeläggen både bak och fram.
Skulle ha bytit ut handbromsbeläggen också men glömde beställa sådana  hmh
Justerade handbromsen, det får räcka.

Spraya all el på styret med Power Up ETX EL Spray som fanns här : http://www.csbilteknik.se/default.asp?pid=269
Tiden får visa om det var ett bra val.  

Vanlig rengörning och polering.

Maskinen var ganska skitig efter att jag i höstas åkte från Stockholm hem till Nora i ett värstingväder  

"Moppen" blev super skitig.
Jag polerar med ett möbelpolish som heter Pledge  http://kontorab.rkv.se/foretag/Product.aspx?product_id=2008010913433085XC5Z8F33UL4JS2P1

Blev rekommenderad Pledge av Svenska BMW klubben.
Det blir riktigt blankt och skyddar ytan bra. Polerar även visir!!

Tändstift mm böts för 350 mil sedan och borde hänga med ett par mil till  scooter8

Nu en ny tid till bilprovningen, fick en den 28/3 men den var mindre lämplig.
Bergslagen där jag bor är ett litet Lappland när det gäller klimat.

Ok, missade jag något?  

Avslutningsvis, kanske någon har missat den här videon. Den är spegelvänd. Det finns program för det också.
Snubben som har överdrivit sin hobby till en viss del kommer från Hawaii enligt modernvespa.

Piaggio MP3 500 Trike Project

Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #1 skrivet: 2012-04-01, 20:33:36 »

Apropå Pledge - Möbelpolish,  jag avgudar den sprayen! Har använt den på alla mina motorcyklar.Jag började åka mc 1982! Så ett större antal burkar har jag förbrukat. suverän på att polera visir med. även duktig på att ta bort insekter från dito. Finns även i krämform" Är dock inte alls lika bra i det utförandet.
luktar gott tycker jag de gör också, lite av en sorts coladoft faktiskt..
Enligt en kompis till mig så sade han att pledgesprayen hade utgått? Men vilken tur att han verkade haft fel? För nu tänker jag bunkra Pledge inför sämre tider..
Och som tidigare nämnts så är Pledge skitbra att vaxa lacker med.

obs, jag inga aktier i "  Pledge " hava..

Obs 2, detta är verkligen inte ett aprilskämt.

Pledgiga hälsningar Mieri T Max -  01
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #2 skrivet: 2012-04-02, 07:59:04 »

Bra genomgång där, nybörjaren antecknar: Pledge möbelpolish, Power Up ETX-spray.

Nåt speciellt att tänka på när man ska tvätta en MP3:a? Tvättar bilen för hand så tänkte göra likadant med hojen, säg gäran till om det är något speciellt att tänka på.

Det som är nytt för mig är elektroniken som är ganska oskyddad (ingen högtryckstvätt här antar jag) och genomskinliga plastdetaljer som är förmodligen mycket lättare att repa än bilrutorna...
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-04-02, 10:09:26 »

Bra genomgång där, nybörjaren antecknar: Pledge möbelpolish, Power Up ETX-spray.

Nåt speciellt att tänka på när man ska tvätta en MP3:a? Tvättar bilen för hand så tänkte göra likadant med hojen, säg gäran till om det är något speciellt att tänka på.

Det som är nytt för mig är elektroniken som är ganska oskyddad (ingen högtryckstvätt här antar jag) och genomskinliga plastdetaljer som är förmodligen mycket lättare att repa än bilrutorna...

Jag tvättar enligt instruktionsboken som säger; Använd lågt vattentryck, munstycket får vara max 60 Cm från plastdetaljer (förmodligen en uppmaning som man kan gå förbi. Det kan ju finnas personer som kör trycket från en brandslang. Med "vanligt" flöde, så är det inga problem att skölja av med munstycket närmare.), Vattentemeraturen får inte överstiga 40 grader.

Uppmaning från fabriken; Ingen högtryckstvätt, ingen ångtvätt. använd aldrig vattenstråle mot motorn (det står faktiskt så men det gör jag ändå), Ingen vattenstråle mot elkablar, springor på kåpor till transmission, kåpor över kontakter.

På sommaren i solsken värms plasten upp och då kan färgen skadas av shampoo.

Använd INTE silicone baserad vax om färgen är vit!

Plus en massa uppmaningar som är självklara. Allt enligt Piaggio fabriken.

Jag tror att med lite vett och förstånd, så kan man gå förbi en del detaljer. Så mycket vatten som min "moppe" fick i höstas på väg hem från Stockholm, så mycket använder man inte ens på ett tågsätt. 100 Km/t och regnet spikade asfalten. Jag hade en vanlig hjälm med visir.
Det sved ordentligt på hakan. Jag hade skinnbraller och Gore-Tex MC jacka. Var själv helt torr! Otroligt material! Jag hade glömt att ta med innerfodret som gör jackan dubbelt så tjock, så jag frös som tusan.

Det är inga problem att tvätta på samma sätt som du tvättar bilen. Det ända man kanske bör unvika är att spola förmycket vatten över styret
på grund av alla elkontakter. Min uppfattning är att prylarna på styret samt instrumentbrädan tål regn men inte vattenstråle.

Kjell
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #4 skrivet: 2012-04-02, 12:41:17 »

icon_thumleft

Stort tack för tipsen, nu är det bara å vänta på att hojen dyker upp så man har också nånting å smutsa ner utmed vägarna...

clock

Och apropå alla söndermoddade MP3:or som man hittar på Modern Vespa, man tror ibland att man sett allting - men strax därpå dyker det upp nån med en ännu galnare idé:

« Senast ändrad: 2012-04-02, 13:00:36 av Yoss » Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-04-02, 14:33:32 »

Och apropå alla söndermoddade MP3:or som man hittar på Modern Vespa, man tror ibland att man sett allting - men strax därpå dyker det upp nån med en ännu galnare idé:

laughing7 laughing4
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-04-02, 14:46:33 »

good post's
Mycket smått och gott i info. väg.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #7 skrivet: 2012-04-02, 16:45:32 »

Om jag mins rätt så var metallbiten den typ frekantiga ovanför kranen en riktig del
men kranen var ett skämt.
Men var längesen jag läste där så minnet är inte 100% tillförlitligt Smiley kul bild iaf.

p.s om orginal luftfiltret blir skitigt så fort kanske man skulle överväga öppet luftfilter igen hmm Smiley
Fan att man ska ha så mycket att göra med annat när jag har tid med piaggion vill ja bara köra.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-04-03, 18:45:42 »

Om jag mins rätt så var metallbiten den typ frekantiga ovanför kranen en riktig del
men kranen var ett skämt.
Men var längesen jag läste där så minnet är inte 100% tillförlitligt Smiley kul bild iaf.

p.s om orginal luftfiltret blir skitigt så fort kanske man skulle överväga öppet luftfilter igen hmm Smiley
Fan att man ska ha så mycket att göra med annat när jag har tid med piaggion vill ja bara köra.

Bilden är kul gjord. Själva plåtbiten var en följetong på MV.

Ok att filtret blir skitigt, men i det här fallet var det trasigt efter 350 mil  Angry

Startade fuocon idag efter cirka 6 månaders stillestånd.

Startade DIREKT , He he!  laughing7
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.151 sekunder med 22 databasfrågor.