Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 00:59:20
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Snackoteket
| | |-+  Kina igen eller ge f-n i min Vespa
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Kina igen eller ge f-n i min Vespa  (läst 5256 gånger)
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« skrivet: 2011-11-23, 18:34:45 »

Taget från årets EICMA mässa i Italien.
http://www.eicma.it/en/news/chinese-clone-piaggio-mp3-seized-at-the-eicma-by-t.htm

Får mig osökt att tänka på varför jag inte vill att SAAB hamnar i Kinesisk ägo och hur kinesiska staten "löser" sådana här problem från en händelse för ett par år sedan.

Jag, precis som någon annan här på forumet, vink vink Kjelle   hello2 har förut varit sysselsatt inom musikbranschen ett par år och följande utspelade sig på en bransch mässan i Frankfurt för ett par år sedan. Vi hade ett par månader innan mässan blivit generalagenter för ett Amerikanskt högtalarmärke som heter Renkus-Heinz varvid jag fick den stora äran att vara den som sköte ruljansen här i Sverige.

Många timmar lades på att både lära ut som att själv införskaffa kunskap om märkets produkter samt att även göra det där tråkiga som att översätta broschyrer och annan information från Engelska till Svenska. Därför måste jag erkänna att jag var till en stor del insatt hur R-H broschyrer och annan pressmaterial såg ut när jag kom till mässan.

För Er som aldrig varit på en större internationell mässa kan jag bara säga att tänk Er Älvsjömässan x 10 när det kommer till volymen på mässområdet. Man tar bussen mellan hallarna och man önskar att man hade en sparkstötting eller liknande för att ta sig fram inomhus.

På min 4 dag på mässan hamnade jag därför i de mer "skumma" hallarna där företag som inte var tillräckligt kända än och låg längst bort från main byggnaderna.
Där fanns bla en uppsjö av just Kinesiska företag, som tillhandahöll allt från mikrofonstativ till stora arena högtalare. I ett av hörnen såg jag till min häpnad en exakt kopia av en Renkus-Heinz låda hängandes på väggen. Det som gjorde att jag hajade till lite extra var defakto priset. Originalet kostade med ett inbyggd slutsteg i Europa ca 44 000:- kr medan "denna original" skulle fås för 6 500:-

En sak till med dessa mässor, stannar man till vid en monter är man fast och kommer inte därifrån med mindre än ett ton broschyrmaterial. Samma sak här, en relativ ung Kines hoppade på mig och visade stolt fram broschyren på just denna modell för mig. Döm om min förvåning när jag såg att broschyren var en EXAKT kopia från R-H original. Samma text, samma bilder samma specifikationer, ja det enda som skiljde var att där R-H logga eller produktnamn på högtalaren fanns, fanns det där nu denna firmas "unika" produktnamn. Inte ens färgskalan och layouten på broschyren hade de ändra på.

Det som gjorde saken trots allt ganska rolig var att om man läste texten så handlade just denna broschyr om den aktiva högtalaren, dvs med inbyggd slutsteg, fast säljaren benhårt talade om att denna var utan slutsteg och ingen annan variant hade eller skulle finnas till försäljning. Så inte ens detta hade de förstått när man plankade broschyren från originalet. Man hade helt enkelt "snott" fel variant av broschyren   knob

Givetvis tackade jag för infot samt lovade att komma tillbaks senare. Vilket jag gjorde med R-H Vice VD samt marknadsansvariga för den Europeiska försäljningen.
Det blev genast ett himla fart på Kineserna när de insåg att de hade blivit ertappade med skägget i brevlådan. Medan R-H folket var för att kontakta mässarrangören för att se vad som kunde göras "försvann" högtalaren mystiskt från deras monter och vid förfrågan om denna senare hade den ALDRIG funnits där.

Efter mässan visade det sig dock att fler kunder, både i Sverige som Europa, blev kontaktade av denna firma varvid, helt mystiskt, så fanns denna produkt till försäljning igen ! R-H kontaktade då via sina advokater de Kinesiska myndigheterna och bad om hjälp för att stoppa dessa olagliga kopior. Efter månader där det rent ut sagt inte hände ett s**t, fick man ett "erbjudande från den Kinesiska staten.  I finare ordalag sade man i princip följande. Flytta en del av Er produktion hit så stoppar vi kopiorna annars ger vi blanka f-n i detta.

Renkus "valde" då att flytta sin tidigare "billighets" framställning av vissa modeller från Italien till Kina, varvid ett antal Européer blev arbetslösa samt att kvalitén sjönk dramatisk på enheterna.  Tyvärr har jag hört att andra företag har råkat ut för samma sak och det får mig att smått undra varför företag kryper till korset på detta vis. Visst marknaden kan bli stor där men är det verkligen i längden så smart att flytta all vår kunskap dit ?

Som sagt var även om människor genom detta kommer bli tillfälligt arbetslösa i Sverige hoppas jag i alla fall att GM sätter stopp för SAAB försäljningen. Det får räcka med att man redan snart kommer att kopiera Volvobilar samt deras teknik för att sedan med detta försöka konkurrera ut den Europeiska bilmarknaden.. det måste finnas andra länder där man kan lägga lågpristillverkningen om man nu måste, än detta sista fäste för kommunismen. Ja inte helt sant men nästan

OCH ska de nu fingra på min kära Vespa då, då blir jag upprörd  BangHead För jag vill ha min Italienska kvalitet lämnad ifred, både på gott och ont !!

Tack för ordet och se framåt. Det är bara 4 1/2 månader kvar innan en ny säsong börjar  scooter
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.118 sekunder med 22 databasfrågor.