Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 21:37:53
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  x-max 2010 synpunkter/rec
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: x-max 2010 synpunkter/rec  (läst 7510 gånger)
x-jim 250
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: 2011-07-31, 11:04:08 »

Hej!

För ett år sedan köpte jag mig en x-max 250 årsm. 2009 (gamla modellen) efter att under 10års tid kört stora "riktiga" motorcyklar typ bmw, KTM m.fl.

Jag är fortfarande riktigt nöjd, en mycket användarvänlig hoj som uppmuntrar till lite aktivare körning. Jag köpte den i första hand som citymoppe men blev mycket förvånad av dess långfärdskomfort.. Har kört 20 mil i sträck med sambon bakpå utan problem, rymmer tillräckligt med packning under sadeln för ett par tältnätter utan att man behöver sitta med ryggsäck.

Alla har ju olika körstil och orkar med olika mycket men jag tycker att det är en kompetent mc för ex. semester på Norges vägar mm. Den går mycket bättre än många tror, har testat på favoritvägarna med skinnstället på. Det som stoppar är centralstödet som tar i vid skarpa kurvor i hög fart men annars är den mycket rolig.

Det jag stör mig på som jag hoppas att någon har lösning på är: Mycket turbulens vid huvudet 110km/h +. Skulle gärna vilja ha en mycket mindre ruta. Vet ej var man hittar det, googlat men hittar inget.

Sittdynan är utformad så att man "glider" fram efter en stund, mycket irriterande. Den skulle vart lite mer skålad eller haft en en uppgång av dynan som alla andra motorcyklar har (oftast tanken). Blir jobbigt att behöva hålla mot med benen hela tiden. Funderar på att sprätta upp sadeln och skåla ur den lite mer. Några tips?

Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #1 skrivet: 2011-07-31, 11:24:42 »

Vet att det finns korta rutor till din modell, har sett dom på ett italienskt forum, men jag hittar ingen förutom den här:
http://www.carpimoto.com/EN/Bike_Yamaha_X-Max-05-09/Specific/Page_2/35145_2248-LS-Fabbri-Windshield-Yamaha-X-Max-250-07-09-Summer-type.htm
Den kanske inte skiljer sig så mycket ifrån orginal?

Annars kan du alltid testa att göra som jag och beställa en spoiler, den ska ge mindre oljud i hjälmen. Har inte fått den än så jag har inte kunna testa den.  Om du inte redan har läst min tråd så spana i den så ser du vilken spoiler jag menar:
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,595.0.html

När det gäller sadeln så sprättade jag upp min sadel på kawasakin, och satt dit sånt här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Medium-Motorcycle-seat-Gel-Pad-Installation-KIT-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem588b95b9d5QQitemZ380298967509QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_2454wt_1165
Det är först ett lager av Gel och sen Memory foam.
Det gjorde jag eftersom jag skulle göra en Italien resa och sadeln var inte så jätte bra på den.
Du har inte samma problem, men du skulle kunna sprätta upp din och bara sätta dit memoryfoamen precis där du sitter, eftersom den sjunker ihop mer där än vad själva resterande sadeln gör, och då borde du inte åka fram.
Memoryfoamen återtar sin form efter typ en minut så då syns det inte på sadeln heller.
Slut resultatet av min moddning av sadeln var att jag kunde sitta 9 timmar per dag i 10 dagar i sadeln utan att få ont i baken Smiley

Jag har även sett att det finns som gummi nät som man kan trä över sadeln som gör att man inte glider på den. Inte kanske det snyggaste men det kanske fungerar det med.

« Senast ändrad: 2011-07-31, 18:41:11 av ljs-s » Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #2 skrivet: 2011-07-31, 11:29:48 »

Så här såg dom ut:

Men jag vet inte om han gjort den själv eller köpt den. Stod inte vad jag kunde se.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-08-09, 21:36:58 »

Hej x-jim 250 och Välkommen till ScooterForum! 
Och tack för din recension  thumbsup

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.068 sekunder med 21 databasfrågor.