Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 18:50:23
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Lägre kåpglas till Tmax?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Lägre kåpglas till Tmax?  (läst 5992 gånger)
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« skrivet: 2011-05-17, 10:17:27 »

Hej alla Scootrare & kanske även "vanliga " motorcyklister..

Har nu åkt ca 40 mil den här säsongen & har mött ett större antal motorcyklister & det är väl i bästa fall ca 5? som hälsat tillbaks.. Kanske en Stockholmsgrej ( i alla fall norra? ) Lite tråkigt men jag kommer fortsättningsvis glatt hälsa på alla - funderar att även börja heja på alla moppar oxå.. jaja det var bara en inledningsreflektion nu till frågan:
Kan det finnas nån återförsäljare i Sverige som lagerför ett riktigt lågt kåpglas till en Tmax - 01? Håller fortfarande på och experimenterar bort turbulensen. Har provat originalglaset = inte bra. Köpt original lägre Yamaha glas = lite bättre. Är i nuläget mest sugen på att prova ett riktigt lågt glas, steget efter det blir den där plastspoilern  som "Tmax från Göterborgstrakten" rekommenderat.

Soliga hälsningar
Mieri Tmax - 01
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2011-05-19, 20:18:20 »

Hej,
Du efterlyser "nån återförsäljare i Sverige som lagerför ett riktigt lågt kåpglas till en Tmax". Hopplöst, tror jag. Vi är ju så få! Smiley Det är nog utomlands som gäller. Eller kanske Givi?
Min lilla spoiler gör inte underverk, men gör det lite bättre. Fast det beror så mycket på en själv och de egna måtten. Hade jag varit 1,60 så hade jag suttit i lä och haft det fint... Nu är jag 1,73 och sitter (eller satt) med skallen mitt i turbulensen. Så där gör spoilern en del nytta.

Har inte heller kört så mycket i år. TMaxen går ju mest i stan - kanske 50-60 mil hittills? Trajjan har dock fått över 150 mil och det blir ytterligare minst 200-250 mil till före midsommar! Smiley
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #2 skrivet: 2011-05-20, 11:10:44 »

Hej Tmax & alla andra,

Tack för det hopplösa svaret...  Men det är lugnt , jag ska beställa en så där spoiler som du har och sen ska det testas på båda glasen som jag har.

Igår när jag var ute & tog en sån där härlig kvällssväng så hälsade jag på flera hojåkare som faktiskt hälsade tillbaks - jippi..
Trevlig helg.

Eder tappre hälsare (frälsare)
Mieri - Tmax -01
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03

« Svara #3 skrivet: 2011-05-21, 00:30:50 »

Berätta om resultatet! Jag är fascinerad över originalglaset som är helt värdelöst. Det känns som vinden styrs rakt på hjälmen. Glömde man provköra? Jag har nu bytt till Givi och det är en väldig skillnad, men jag har inte provat några längre turer än. Hade tidigare en Burgman med Givi kåpglas och det funkade väldigt bra också. En annan fördel med Givi är priset, 1295 kr för glaset känns helt OK.
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #4 skrivet: 2011-05-21, 09:39:20 »

Jag har testkört Givis ruta i standardhöjd (inte extra låg) på TMax. Nu var det svårt att jämföra rätt av, jag körde en hoj med Givirutan ena dan, och min egen med originalrutan nästa dag.
Men det kändes som att Givirutan presterade bättre vad gäller turbulens och buller. Med reservation för att mitt lilla test var långt ifrån vetenskapligt Smiley, så hade jag valt Givi om jag skulle köpa en ny ruta idag.

Extra låg ruta vill jag inte ha, det svenska vädret är inte bra nog för det. Extra stora rutor finns också (utomlands...). Men de inlägg jag sett på nätet (ev. på http://autos.groups.yahoo.com/group/maxi-scooters/ - minns inte exakt) talar man om att rutan visserligen skyddar bra mot väder, men blir ett duktigt vindfång och även där skapar turbulens.
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.051 sekunder med 19 databasfrågor.