Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 06:22:25
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Yamaha Tricity omregga till B-korts hoj ?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Yamaha Tricity omregga till B-korts hoj ?  (läst 16087 gånger)
Scootrike
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 4

« skrivet: 2016-05-29, 01:57:24 »

Hej alla....någon ?

Står på tröskeln till att köpa en Tricity bara för att det är sjukt bra pris just nu medans jag fortfarande håller på att ta mitt A-kort och får jag mina tankar besvarade så slår jag till direkt.
Har tittat, klämt o känt på den och är säker på att den är perfekt som en pendlarhoj i Sthlm till skillnad från dom tunga mp3:orna osv

Har läst en del inlägg om konvertering och omregistrering och min fråga lyder.

Någon som vet om det bara hänger på : "Enligt transportstyrelsen skall det vara minst 460mm mellan båda framdäckens mittpunkt av den del som har markyta" eller om det är 100 saker till ? Det skiljer alltså 6 cm för att den ska kunna köras på b-kort och det är sjukt i sig men då kan jag lägga A-korts planerna på hyllan ett tag i alla fall.

Hoppas någon kan bekräfta min lilla teori och kanske till och med tipsa om någon som sysslar med konvertering (spacers osv.).
Loggat
Micke66
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 20

« Svara #1 skrivet: 2016-05-29, 10:14:23 »

Är väl nått om fotbroms som ska ta på alla hjul samt avstånd mellan blinkers samt positionsljus i fram som tillkommer förutom avståndet mellan framhjulen.

Finns en lång tråd om det där vill jag minnas.
Loggat
Scootrike
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2016-05-29, 12:31:11 »

Det var den här texten nedanför som fick mig nyfiken, skrevs visserligen för ett år sen men det är alltid någon som "been there, done that" och sitter på värdefull info.

("Köpte för en tid sedan en Gilera Fuoco som var reggad för A-kort. Läst en hel del inlägg på diverse forum om spacers, fotbroms och blinkers ändringar...
Efter en del samtal till transportstyrelsen och ett jävla letande på nätet så är saken löst.
Enligt transportstyrelsen skall det vara minst 460mm mellan båda framdäckens mittpunkt av den del som har markyta. De nämner inget om blinkers eller fotbroms!
Hade turen för några dagar sedan att hitta en demolerad Piaggio mp3 250 som hade "spacers" installerade. Vardera spacer på 22,2 mm. Köpt från Bike trollhättan mc demontering för 700 spänn inkl. ringar och bultar. Gött som fan!
Efter installation, telefonsamtal till Besikta i Sisjön Gbg för regbesiktning.
Allt som allt har jag fått betala 1400 spänn.
Polaren köpte en begagnad Gilera för ett tag sedan som även är A-korts reggad. Blir till att kopiera mina spacers och sedan regga om den med.
Känns jävligt gött nu när allt är klart!")

Självklart måste cykeln vara godkänd i någon annat land (EU?) för b-kort för att det ska funka med omregistrering (tror jag) och jag har läst på Yamaha´s Spanska sida och tolkar det som att ett 3 årigt B-kort ska räcka. Har även kikat på svenskspanska sidor om regler osv men blir tyvärr inte 100% övertygad även om jag vill tro att den är b-korts behörig.
Jaja, kanske nån som vet råkar titta in och skapar därmed en ny marknad för Tricity.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016-06-01, 16:16:07 »

Hej Scootrike och Välkommen till Forumet! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rogga

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #4 skrivet: 2016-06-01, 18:24:29 »

Tjabaaaaa

Det är som du säger...CC eller centrum till centrum. Alltså centrum på däcket till centrum på nästa.
46cm är det som gäller mellan framhjulen.

Samt enligt Sverige så, ska det ska finnas
en fotbroms.

Då hela ekipaget går som trike..

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Scootrike
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #5 skrivet: 2016-06-01, 22:31:54 »

Tack för välkomnandet Tomas, vandrat runt bland ämnena och uppskattar det ni har skapat med detta forum.
Loggat
Scootrike
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2016-06-01, 22:41:35 »

Kul att få lite input från vissa och jag är lite sån som vill testa vad som går och inte går.

När det gäller bromsa på alla hjul samtidigt så funkar handbromsen på samma sätt och det var inget dom tog notis av på regbesiktningen om man läser inlägget som jag klistrade in tidigare.

Tricityn är beställd, jag är så nyfiken på detta så ska kolla om jag lyckas och i sådana fall har jag hittat min bisyssla  Grin
Loggat
Carl Mountain Ash
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 1

« Svara #7 skrivet: 2017-04-21, 20:16:55 »

Fick du någon information som tydde på att det går att bygga om tricity så att det går att köra på b-körkort?
« Senast ändrad: 2017-04-21, 23:17:01 av Carl Mountain Ash » Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2017-04-22, 15:39:35 »

Välkommen till forumet Carl Mountain Ash 
Har dock tyvärr inget svar på din fråga, men det kanske någon annan har?

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rogga

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #9 skrivet: 2017-04-22, 20:03:37 »

Hej och  till forumet.

Det är riktigt som du säger att det ska var 46cm cc mellan hjulen och min mp3:a ligger på 46.5 cm mellan hjulen.

En annan aspekt är att det enligt svensk bilprovning. finns en en fotbroms.

så fotbroms och över cc 46 cm, så klarar du dig.. Smiley

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.062 sekunder med 22 databasfrågor.