Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-20, 09:01:03
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  En kvinna (eller man) på bönpallen
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: En kvinna (eller man) på bönpallen  (läst 9633 gånger)
Sangris
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman AN400
Kör2: Saab 9-3 TTiD
Kör3: Opel Frontera 3,2 V6
Kör4: TUR 84
Hemort: Bredaryd

« skrivet: 2017-03-06, 02:13:59 »

Hej alla!
Jag är sprillans ny medlem på forumet. Går i köptankar av en maxi scooter. Har ingen erfarenhet av scootrar (mer än dotterns moppe TGB för 10 år sedan). Kört lite lånad MC i min ungdom också.
Har nu passerat 60 bast och vill kunna ta med frun och glida lite bekvämt.
Ni som har erfarenhet, vad är minsta motorvolym för att det inte ska kännas segt och tappa fart i uppförsbackar när man åker två på scootern och kanske har lite enkel packning lastad? Klarar jag mig med 500cc eller behöver jag gå högre?
/Sangris
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #1 skrivet: 2017-03-06, 12:56:20 »

Hej Sangris och   till forumet.

Jag åker ju inte någon maxiscooter egentligen om vi ska vara noggranna, men väl så nära man kan komma eftersom jag kör en trehjulig maxiscooter. Piaggio Mp3 500 sport.

Jag kör väldigt ofta med passagerare på bönpallen och märker knappt av det, så min rekommendation är att 500 räcker eller straxt däröver. Men det finns andra aspekter att ta hänsyn till t.ex vikt då min 500 väger 252 kg.

En 300cc kanske räcker till, men det kan jag inte uttala mig om då jag inte har ägt någon sådan. Men det finns några flitiga 300cc åkare här på forumet och nån av dom har säkert ett bra svar på det.

Hur som helst, och vad du än väljer. Så   ut på vägarna.

- Rogga  
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #2 skrivet: 2017-03-06, 18:13:45 »

Hej och välkommen!

Håller med Rogga, det har en hel del med vikten på ekipaget att göra men av egen erfarenhet (Piaggio MP3 500 och Peugeot Metropolis 400) så räcker dessa bra för att åka med passagerare och packning under sadeln i alla situationer och inom våra hastighetsbegränsningar. Båda exemplen är bland de tyngre hojarna i och med att de är trehjuliga (runt 250 kg), så hittar du en 300 cc tvåhjuling som väger under 200 kg (säg Yamaha X Max 300 eller Kymco Downtown 300i, båda väger 170-180 kg) så kan jag tänka mig att det skulle funka fint med passagerare - i synnerhet om du är ute efter att glida runt i första hand och inte bryr dig så mycket om acceleration och toppfart. Testkör gärna innan du slår till och ta god tid på dig!

Loggat

Motorburen Ungdom
Semester Stallone

Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #3 skrivet: 2017-03-06, 20:40:34 »

Halloj,

Jo, skotern är ett alldeles fantastiskt fordon så länge man kör, använder och förhåller sig till den lite som det är tänkt. För mig betyder det att den ska vara snabb, pigg och rapp. Den ska vara lätt och smidig och kunna ta sig igenom även de mest trixiga situationer. Den ska även vara bekväm och praktisk.

För mig går därför allt över 200 kg bort, d v s allt över 400 kubik, om man vill hårddra det. Då finns det så oändligt mycket mer traditionell mc att välja på, med 3-4 ggr mer effekt, bättre konstruerade, mer ändamålsenliga och oftast till ett väsentligt lägre pris.

Personligen menar jag att skoterns kungaklass är 300-kubiksklassen. De är i det närmaste den optimala skotern. Oftast väger de in, fulltankade, kring 170 kg, lämnar mellan 25-30 hästar, vilket räcker för en toppfart kring 130-140 km/tim (fullt nog för att marscha i högsta skyltade fart på svenska vägar, alltså, och utan att tappa orken vid första bästa motlut) och uppfyller dessutom alla ovan önskemål med råge. Det är nog ingen slump att de också säljer bäst, jämte 150-kubikarna.

Själv körde jag min gamla Honda sh300i, Stockholm – Köpenhamn, ToR (solo, visserligen) och Stockholm – Öland, ToR, med passagerare. Visst, jag har kört både snabbare och längre med ”vanlig” mc, men 17 vet om jag kört så fullkomligt bekymmerslöst och vibrationslöst tidigare?

Vill man nu inte ha en Honda så finns alltid bl a Piaggio Beverly 350, klassiska Vespa 300 GTS, Kawasaki J300 (Kymco Downtown), eller varför inte flångnya Yamaha XMAX 300 (som snart är på ingång) att välja på…

Loggat
Rogga

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #4 skrivet: 2017-03-06, 23:14:54 »

Jaa, Sangris  Smiley

Nu har du tydligen fått kungen av scooters enligt en skribent, men jag håller inte med för satsar du på en 300cc med passagerare och ev. lite packning så får du ett högre gaspådrag vilket innebär högre bensinbörbrukning.

Så jag vidhåller 500cc eller straxt däröver.

- Rogga

Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sangris

« Svara #5 skrivet: 2017-03-06, 23:56:04 »

Ja, nu blev det svårt.....
Hög toppfart är inte vesäntligt för mig. Bra acceleration är att föredra. Men för mig är det mest något skönt att glida omkring i, som lockar. Sitta bekvämt, skyddad från flugor och lättare regn samt eventuellt kunna få med lite packning. När jag var ung pratade man om att en MC under 500cc inte var lämplig för två. Den var för klen och orkade inte hålla farten i motlut.
Men nu tänker jag att utvecklingen gått framåt och motorerna är starkare/kvickare med insprutning och liknande mot gamla förgasarmotorer på tidigt 80-tal
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017-03-10, 13:35:40 »

Hej och Välkommen till forumet som sagt  

---

Vikt är en stor sak, men även tyngre känns ofta väldigt lätthanterliga då tyngdpunkten oftast är låg.

STOR skillnad på sittställning mellan olika modeller, och du bör provsitta lite olika för att få en bild över det spannet. Och är man extra känslig pga. rygg så är jag själv för tillfället nere på endast en och en modell som platsar in på mina krav och fungerar med ryggen en längre stund med sittställningen.

Storlek på käresta är väl en annan sak Smiley, liten nätt eller större rejälare och det gäller en själv också förstås Smiley, vikt spannet kan variera en hel del och om packning ska med emellanåt dvs. krav på vikt/fjädring och motorstyrka för att inte tala om sin egen längd som också styr val av åkdon.

-Tomas
« Senast ändrad: 2017-03-10, 13:45:48 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2017-03-19, 11:35:34 »

Jag vill också hälsa dig välkommen till forumet.

Det finns enn annan sapekt på Piaggio mp3 / Gilera fuoco (Fuoco finns bara 500cc)
Det är avståndet från sadeln till backen.
Är man kortväxt 175 cm och nedåt, så når man troligtvis marken med tårna.

Jag har haft 250cc i Piaggio mp3's barndom men böt upp mig till 500cc.
Inte för att 250cc var dålig eller slö.
Nej det var för att jag kör 100% landsväg med en massa långtradare.
250cc var segt att komma om med. 500cc bara blåser till i princip.

En Piaggio/Gilera i 110 Km/t är ganska törstig i jämförelse med en 250cc.

Jag håller på alla fyra 250cc, 300cc, 400cc och 500cc.
Allt beror på hur man kör och vart man kör. Landsväg är 400 till 500cc att föredra så slipper man suga avgaser
från en Ungersk långtradare.

Två hjul eller tre hjul. Tre hjul är bra vid parkering och blåsigt väder.
Två hjul och några tusen till på ett A-kort.

Men även med ett B-Kort så skall man studera och lära körteknik.
Man har ju hela känslan av två hjul så fort man överstiger 5Km/t.

Här testar jag en malossi variator.
100 km/t är när den vänstra visaren står rakt upp.

Lycka till i framtiden Smiley

Kjelle

https://www.youtube.com/watch?v=h8MDt3WRld8
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sangris

« Svara #8 skrivet: 2017-03-19, 22:53:20 »

Tack för alla välkomnanden jag fått.

Två fullvuxna och mestadels landsväg, så drar jag slutsatsen att minst 500 cc bör det bli.
Sneglar på Suzuki Burgman 650 eller Honda Silverwing 600. BMW 650gt ser läcker ut, men där drar pengabeloppet iväg för mkt... I nödfall kanske en Burgman 400.

Jag tar tacksamt emot mera synpunkter och erfarenheter av dessa modeller. Främst då Burgman 650 och Silverwing 600. För och emot, väghållning, körglädje, ekonomi, etc...

Jag behöver all input jag kan få inför ett val och ev köp i vår.

/Sangris
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.088 sekunder med 22 databasfrågor.