Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-19, 12:51:59
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Lite funderingar!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: Lite funderingar!  (läst 22355 gånger)
Pizzenizze
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

Kör: Piaggio Yourban
Kör2: Renault Scenic
Kör3: Ford Taunus -76

« Svara #15 skrivet: 2014-05-02, 16:09:39 »

Hej!

Det skulle vara jätteroligt att åka runt med er 3 någon gång i sommar. Fast jag har ett litet aber just nu.

Har för första gången varit ute på E18. Där hastigheten är 90 km/h.  Skall skam till sägandes, jag blev sketskraj.

Nu var det iofs mitt i natten, men jag var inte van hastigheten. Samt det blåste på mig som om det vore en enorm höststorm.

Då jag är gammal nog att inse mina begränsningar, så inser jag att jag måste öva en hel del mer. Annars kommer jag inte våga åka fortare.
Dessutom är jag ju helt nybörjare vad gäller scoter, så min kunskapsnivå stiger för varje gång. Så jag hoppas att jag snart orkar komma upp i hastighet.

Blåsten inser jag att jag inte står ut med, så nu behöver jag några goda råd igen. Hur stor/hög vindruta tror ni jag kan behöva??

Har några funderingar här: http://www.easyparts.nl/product/01642835_EX/0-1688-4602-350/16816/Windscreen_FABBRI_Complete_Exclusive_MP3_Yourban_125-300_11-%3E.html

eller: http://www.easyparts.nl/product/0041674285/0-1688-4602-350/16816/Windscreen_Large_Piaggio_MP3_Yourban_125-300.html

Kan dessa räcka till eller behöver jag en vindruta som man kan sitta och vissla bakom, som någon uttryckte så fyndigt i en annan tråd.

Så nu behöver jag öva,öva och öva, samt en ny vindruta. Funkar detta är jag helt på för utflykt, för det vore JÄTTEKUL!!! laughing4 laughing4 Tänk att få åka genom landskapet 4 stycken på rad, och få "skrämma hästar och gamla tanter i sken..."

Hoppas någon med erfarenhet av vindrutebyte kunde ge lite input. För övrigt är jag 1.86 meter lång ( har varit 1.88m när jag gjorde lumpen, fast tydligen krömp man lite) ifall det behövs som referens till höjden på rutan.

På återhörande

Pizzenizze  

P.s. Vet inte varför den andra länken blev klickbar, gjorde ju på samma sätt.D.s.

P.p.s. Jaha bara för att jag skrev P.s:et blev den ju det, story of my life. D.d.s
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2014-05-02, 19:04:49 »

Hej!

Det skulle vara jätteroligt att åka runt med er 3 någon gång i sommar. Fast jag har ett litet aber just nu.

Har för första gången varit ute på E18. Där hastigheten är 90 km/h.  Skall skam till sägandes, jag blev sketskraj.

Nu var det iofs mitt i natten, men jag var inte van hastigheten. Samt det blåste på mig som om det vore en enorm höststorm.

Då jag är gammal nog att inse mina begränsningar, så inser jag att jag måste öva en hel del mer. Annars kommer jag inte våga åka fortare.
Dessutom är jag ju helt nybörjare vad gäller scoter, så min kunskapsnivå stiger för varje gång. Så jag hoppas att jag snart orkar komma upp i hastighet.

Blåsten inser jag att jag inte står ut med, så nu behöver jag några goda råd igen. Hur stor/hög vindruta tror ni jag kan behöva??

Har några funderingar här: http://www.easyparts.nl/product/01642835_EX/0-1688-4602-350/16816/Windscreen_FABBRI_Complete_Exclusive_MP3_Yourban_125-300_11-%3E.html

eller: http://www.easyparts.nl/product/0041674285/0-1688-4602-350/16816/Windscreen_Large_Piaggio_MP3_Yourban_125-300.html

Kan dessa räcka till eller behöver jag
Pizzenizze , som någon uttryckte så fyndigt i en annan tråd.

Så nu behöver jag öva,öva och öva, samt en ny vindruta. Funkar detta är jag helt på för utflykt, för det vore JÄTTEKUL!!! laughing4 laughing4 Tänk att få åka genom landskapet 4 stycken på rad, och få "skrämma hästar och gamla tanter i sken..."

Hoppas någon med erfarenhet av vindrutebyte kunde ge lite input. För övrigt är jag 1.86 meter lång ( har varit 1.88m när jag gjorde lumpen, fast tydligen krömp man lite) ifall det behövs som referens till höjden på rutan.

På återhörande

Pizzenizze  

P.s. Vet inte varför den andra länken blev klickbar, gjorde ju på samma sätt.D.s.

P.p.s. Jaha bara för att jag skrev P.s:et blev den ju det, story of my life. D.d.s

Tjena Pizzenizze!

När det gäller farten, så är det en vana samt att man bör kanske anpassa hastigheten efter erfarenhet
vilket du i princip också skriver.
När det gäller höststormen, så hänger det lite på klädseln plus hjälmen.

En hjälm behöver inte vara dyr men den skall nog kosta en slant. Vindbruset i öronen
kommer man knappast ifrån men att bära en bra hjälm är som att sitta framför TV'n.
Bortsett från vindbruset.
När det gäller ruta, så har jag erfarenhet av det rutan som du beskrev som "  behöver jag en vindruta som man kan sitta och vissla bakom".

Den var enorm kola här bredvid brorsans BMW;
https://www.flickr.com/photos/swedpix/2538908554/in/photolist-315vN9-315w25-315w7j-315wdh-4Smz4q

Nackdelel är att rutan inte är gjord för högre hastigheter. Den kan helt enkelt blåsa bort. I alla fall
enligt den varningsskylt som sitter på rutan.

Nu har jag den här höjden;
https://www.flickr.com/photos/swedpix/7262039664/in/photolist-79Qy5y-87jd8d-9HjT2n-9HjUnF-9HjUEV-9HnKso-9HnL1d-9HnMvE-c4HvMh-c4HRoq-chv1tA-chvkuW

Om jag då lutar mig bakåt, så täcker rutan ganska bra. Du som är 6 cm längre än vad jag är behöver ju inte
alls ha längre överkropp för det. Jag har taxben men lång överkropp.

Med den här rutan och bra kläder plus hjälm har jag kört i 100 blås i -1 grad.
Visserligen bara 8 Km men ändå.

Nu kan du ju ha en hjälm som får mig att kastas baklänges samt du kan ha ett ställ som får mitt att likna en pyjamas.
Den saken är ju klar Smiley

Men det kommer säkert fler gubbar och skriver om sina erfarenheter.
Det här är vad jag kunde bidra med Smiley Men en ruta, det skall du ha tycker jag. Luftströmmen blir ju helt annorlunda.

Här kan du se lite olika rutor om du spolar runt lite bland bilderna och se hur killarna som besökte mig sommaren 2013 har rustat sina scootrar.
https://www.youtube.com/watch?v=NxwHGrDL86A

/ Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #17 skrivet: 2014-05-02, 20:01:17 »

Vindrutan på Yourban skyddar inte speciellt bra mot vind, men så är den ju också tänkt som mer av en stadsmaskin. Jag kör nästan 3 mil per dag med min och vinden är en vanesak. Men det är klart, längre sträckor på motorväg så är det säkert trevligt med en större ruta. Tyvärr så tycker jag inte att det finns några större rutor som passar bra på Yourban. Vindbruset löses enkelt med ett par hörselproppar.
Loggat
Pizzenizze
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #18 skrivet: 2014-05-02, 21:24:19 »

Hej!

Tack för svar. Förstår inte hur Kjelle är en så bra personkännare, att han förstod att jag alltid (nästan) köper billigt. Grin Grin

Iofs är det väl den nya tidens melodi, alla skall göra bästa "dealen". Fast jag har väl alltid handlat billigt. Det är ju skönt med nya kläder ibland, som jag brukar säga till mina bekanta som köper dyra märkeskläder. "De håller så bra", ja, jo, visst, men jag har kalsonger från Ullared och jag byter ut dem med jämna mellanrum. Förlåt kom lite off topic där.

När det gäller hjälm har jag en s.k. potta, med ett påsatt visir. Blev väldigt begränsad p.g.a mitt tjockskalliga huvud, samt tidsbrist (jag skulle ut och åka NUUU). Fast just vindbruset upplever jag inte som något större problem. Det är snarare känslan av mängden luft som hela tiden träffar mig rakt i bröst och ansikte.

Kläderna är inköpta för ändamålet, och jag tycker de fungerar bra (inte heller dem de allra dyraste, men helt ok). Så du kan vara lugn Kjelle
ditt ställ liknar inte någon pyjamas. Cheesy

Har nu efter att tittat på Kjelles film och läst hans råd (bra vindruta som eventuellt kan blåsa bort, lite humor i det), nästan bestämt mig för att köpa rutan i min första länk. Tror att den kan fungera bra, men jag avvaktar lite, ifall jag får mer input angående rutan. Kanske någon som redan har bytt t.ex.

På återhörande

Pizzenizze
Loggat
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #19 skrivet: 2014-05-02, 21:56:24 »

Läste förut på tyska och grekiska forum, där Yourban är betydligt vanligare. Där var Givis rutor populära: http://www.givi.it/m/per-la-tua-moto?step=3&marca=PIAGGIO&modello=Mp3%20Yourban%20125-300%20(11%20%3E%2013)&famiglia=icoSCREEN.eps.
Loggat
Pizzenizze
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #20 skrivet: 2014-05-02, 22:26:23 »

Tack för sidan Masun, hade inte hittat den förut. Skall passa på att spana runt lite där under helgen.

På återhörande

Pizzenizze
Loggat
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #21 skrivet: 2014-06-13, 22:42:58 »

ebay och utländska siter är att föredra, priset blir alltid billigare även om man måste betala frakt.  än i sverige. tex en rem till variatorn till fuocon var halva priset i england mot sverige.. även luftfilter och oljefilter och stift var billigare.   headbang  så Google är din vän.. jag köpte min skinnjacka fr england oxå.. pris i sverige 4999:- England inkl frakt 1777:- !!!!!!   Att beakta..  Även tyskland är det bra priser ibland.. tex fcmoto.de   

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec91b424f8b4/?ObjectPath=/Shops/10207048/Categories

en alien bandit carbon är 1100 spänn billigare än i Sverige.. när vi köpte så skilde det 3000 kr !!   icon_salut

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.233 sekunder med 22 databasfrågor.