Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-03, 18:48:32
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Jag köpte en ny Malossi variator.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Jag köpte en ny Malossi variator.  (läst 17148 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« skrivet: 2014-04-24, 13:36:30 »

Inte för att jag behövde en ny men Easy Parts hade ett bra pris, så varför inte testa.

16 gramsvikter, jag vet inte vad vikten ligger på i original.

Vad hände? Jo, varvtalet ökade, 100 blås 6000 varv Angry
Förvånatsvärt nog är det bättre bottendrag. närmare 7000 varv vid 120 men
sticker fortfarande i väg ganska skapligt upp till 140.

Jag har inte kollat bränsleförbrukningen ännu.
Alla vibrationer samt ojämn motorgång vid låga varv är som bortblåsta.
Hela registret är mycket jämnare.
Skönt att i en stad att inte ha en avgassmällande motor.

Ny rem helt gjord av kevlar var svår att få på bak. Jag fick trycka på
så tummarna värkte. (du som tror att jag är en klenfingrad liten tunnis kan glömma det)

Remmen var dyr men kanske är den bra  Sad

Nu kommer frågan till er som kan (ni andra också), Det här höga varvtalet, är
det något att sträva efter eller kan man kanske blanda vikter?
16 gram är det som Malossi rekommenderar.

Jag är lite tvivlande på det höga varvtalet men moppen går MYCKET jämnare än tidigare.
Man får leta efter vibrationer.

Jag vill att ni stöter och blöter ämnet.
Jag vill ha alla typer av kommentarer
Kör på!

/ Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Ender
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 25

Kör: MP3 500 Business
Hemort: Värmland

« Svara #1 skrivet: 2014-04-24, 17:47:48 »

Om man bara byter vikterna till t.ex. Dr. Pulley's så rekommenderar de 19g. till Mp3 500.
Jag har fått för mig att lägre vikt ger högre varvtal vid lägre hastigheter och då också bättre acceleration men en lägre topphastighet.
Önskar man bara byta ut originalvikterna (rollers) utan att förändra prestanda men få en "mjukare" gång utan vibrationer vid låga varvtal så kan man ha ganska lika vikt även i de nya. Tror att Dr. Pulley rekommenderar 10-15% lägre vikt.
Är inte originalvikterna på Mp3 500 23g. ?

/Ender
Loggat

/Ender
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014-04-24, 21:51:50 »

Om man bara byter vikterna till t.ex. Dr. Pulley's så rekommenderar de 19g. till Mp3 500.
Jag har fått för mig att lägre vikt ger högre varvtal vid lägre hastigheter och då också bättre acceleration men en lägre topphastighet.
Önskar man bara byta ut originalvikterna (rollers) utan att förändra prestanda men få en "mjukare" gång utan vibrationer vid låga varvtal så kan man ha ganska lika vikt även i de nya. Tror att Dr. Pulley rekommenderar 10-15% lägre vikt.
Är inte originalvikterna på Mp3 500 23g. ?

/Ender

Fint svar Smiley

Jag har noll koll på vikter men förstår nu bättre när du förklarar.
Jag fick en bättre acceleration  över ett större register men har förlorat ungefär 10 km i topphastighet.
23g, det viste jag inte!

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Benke
**

Antal inlägg: 41

Kör: Kawasaki ER6N -14
Hemort: Stockholm

« Svara #3 skrivet: 2014-04-25, 10:44:57 »

Av det jag läst mig till så stämmer det att med lättare vikter får man högre varvtal över hela registret, snabbare acceleration och tappar något i toppfart.
Vilken vikt som är "bäst" (dvs ger bättre acceleration men tappar minst toppfart) verkar det inte gå att hitta något definitivt värde på.
Det är väl också mycket till personlig preferens, värdesätter man acceleration över allt annat så står man nog ut med höga varv på motorvägen.
Flera forumposter pratar om 15g som en bra vikt för att få ordentligt acceleration men då ökar nog varvtalen med 1,000-1,500 v/min.

Standardvikten för mp3 500 förefaller enligt den mesta informationen jag hittat vara 21,5g (~22g) och storlek 25x17.
Här finns en post på MV som listar lite olika standardvikter. http://modernvespa.com/forum/topic59616

Möjligtvis ligger då den vikt som ger bäst av "båda världar" nånstans vid 18g??
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014-04-25, 11:35:36 »

Av det jag läst mig till så stämmer det att med lättare vikter får man högre varvtal över hela registret, snabbare acceleration och tappar något i toppfart.
Vilken vikt som är "bäst" (dvs ger bättre acceleration men tappar minst toppfart) verkar det inte gå att hitta något definitivt värde på.
Det är väl också mycket till personlig preferens, värdesätter man acceleration över allt annat så står man nog ut med höga varv på motorvägen.
Flera forumposter pratar om 15g som en bra vikt för att få ordentligt acceleration men då ökar nog varvtalen med 1,000-1,500 v/min.

Standardvikten för mp3 500 förefaller enligt den mesta informationen jag hittat vara 21,5g (~22g) och storlek 25x17.
Här finns en post på MV som listar lite olika standardvikter. http://modernvespa.com/forum/topic59616

Möjligtvis ligger då den vikt som ger bäst av "båda världar" nånstans vid 18g??

Kul att läsa! Grin

Det stämmer att varvtalet har ökat med 1000 v/min

storleken är på Malossi är samma, 25x17.

Som sagt (skrivet), så har jag nu 16 gram vilket ger en ganska bra  acceleration.
Jag är mest nöjd med att det inte finns några som helst vibrationer på låga varv Smiley

Tack för topicen Smiley / Kjelle
Loggat

puppe
**

Antal inlägg: 43

Kör: piaggio mp3 500
Kör2: saab 93 turbo 150 hp
Hemort: simrishamn

« Svara #5 skrivet: 2014-04-25, 16:04:39 »

hej såg ni pratade om variator till mp3.någon som vet hur många variatorvikter det finns i piaggio mp3 500 Med vänlig hälsning puppe
Loggat
Benke
**

Antal inlägg: 41

Kör: Kawasaki ER6N -14
Hemort: Stockholm

« Svara #6 skrivet: 2014-04-25, 21:45:07 »

Original variator har 8 st vikter, sen finns det andra som J Costa t.ex. som har 14 st.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014-05-11, 19:46:18 »

Här är lite fortsättning på äventyret.
Jag införskaffade en ny koppling. En Malossi med vita fjädrar plus att jag monterade en ny stor tryckfjäder (också modell vit).
Dom här fjädrarna är lite mjukare vilket skall i praktiken medföra att kopplingen öppnar tidigare än vad originalkopplingen gör.
Kopplingen är lättare och bla, bla, enligt Malossi.

DET BLEV INTE BÄTTRE när det gäller varvtalet. Jag tänkte fel!  Sad

Noll till hundra går på klockade 4,7 sekunder MEN det är inte det jag vill åt utan lågt varv på landsväg.
Nu skall jag byta från 17 grams rullar till 21,4 gram och hoppas få ner varvtalet.  

Återkommer i ämnet  Grin

Kjell
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014-05-13, 19:38:15 »

Ok!
Här är det "dystra resultatet", Malossi med för lätta vikter samt Malossi vikter  Sad

Så fort jag får nya vikter (rullar), så skall jag filma skillnaden.

filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=CRxItP7R2QI&feature=youtu.be
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014-05-15, 17:46:47 »

Nu har variatorn fåt 21,4 grams rullar.
Varvtalet sjönk med 1000 varv. Nu är 90 Km/t 5000 varv (normalt)
Tack vare den snabba kopplingen från Malossi med lättrörliga fjädrar, så är accelerationen fortfarande skaplig.
Men framför allt, så är landsvägskörning lugnare på lägre varv samt att kopplingen gör att motorn jobbar
bättre och lugnare på låga varv tex. vid körning i en stad Smiley

Bild1 visar lossning av mutter variator.
Bild2 visar variatorn plus en del av kopplingen bakom klockan.
Bild3 visar Malossi variatorn med 16 grams rullar.
Bild4 visar samma variator men med 21,4 grams rullar.
Bild5 visar den lätta och snabba Malossi kopplingen.
Bild6 visar åtdragning av mutter till variatorn (160Nm).

* 1.jpg (239 KB, 600x399 - visat 1405 gånger.)

* 2.jpg (440.7 KB, 800x532 - visat 1320 gånger.)

* 3.jpg (210.92 KB, 600x399 - visat 1117 gånger.)

* 4.jpg (194.1 KB, 600x399 - visat 1068 gånger.)

* 5.jpg (232.69 KB, 600x399 - visat 1011 gånger.)

* 6.jpg (256.79 KB, 600x399 - visat 1038 gånger.)
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014-05-15, 18:17:15 »

Lyften är köpt här:
http://www.duabhuset.se
Kolla under "Motorcykellyftar"

* PICT9534.jpg (442.21 KB, 800x532 - visat 1079 gånger.)

* PICT9535.jpg (475.21 KB, 740x492 - visat 997 gånger.)
Loggat

Yoko
**

Antal inlägg: 28

Kör: Piaggio MP3 500 LT -13
Kör2: Gilera Runner SP 50
Kör3: Vespa LX50

« Svara #11 skrivet: 2014-05-15, 19:51:39 »

Enträgen vinner hello2

Vad var det som gjorde att du valde att byta variatorn till Malossi samt fjädrar i kopplingen istället för att gå den "enkla" vägen och bara byta vikterna till Dr. Pulley?

Så småningom så kommer nog även jag att göra något med variatorn då det ju, som sagt, är lite trögt från stillastående plus en hel del vibrationer. Jag har även vibrationer vid ganska exakt 5000 rpm vilket jag kanske finner ännu mer störande.

- Yoko
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014-05-16, 06:01:40 »

Enträgen vinner hello2

Vad var det som gjorde att du valde att byta variatorn till Malossi samt fjädrar i kopplingen istället för att gå den "enkla" vägen och bara byta vikterna till Dr. Pulley?

Så småningom så kommer nog även jag att göra något med variatorn då det ju, som sagt, är lite trögt från stillastående plus en hel del vibrationer. Jag har även vibrationer vid ganska exakt 5000 rpm vilket jag kanske finner ännu mer störande.

- Yoko

Jag är lite korkad plus att jag missade att det var så låg vikt. Sad
Men från början, precis när jag hängde på Malossi, så hade jag ett jäkla coolt drag. Vi klockade 0-100 på 4,6 sekunder.
Men det tog inte slut för det, den bara stack direkt upp till 130 innan det började bli segare. 90-120 bara "small till".
Problemet är ju att motorn ligger hela tiden mellan 6000 och 8000 varv.

Vidare, jag fick för mig att en lättrörlig koppling skulle ändra på saken men i stället blev motorn ännu mer "agresiv"
samt att varvtalet förblev det samma. Jag var glad att jag hade skaplig olja i motorn, Motul 300V.

Kjelle
Loggat

Ender
**

Antal inlägg: 25

Kör: MP3 500 Business
Hemort: Värmland

« Svara #13 skrivet: 2014-05-16, 11:31:04 »

Jätteintressant att läsa om dina erfarenheter med vikterna och Malossivariatorn.
Vad ligger topphastigheten nu med de nya tyngre vikterna?

//Ender
Loggat

/Ender
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014-05-16, 13:08:25 »

Jätteintressant att läsa om dina erfarenheter med vikterna och Malossivariatorn.
Vad ligger topphastigheten nu med de nya tyngre vikterna?

//Ender

Endast 150km/t

med bara malossi prylar (vikterna är nu pirat) gjorde den 170 men det gick trögt från 150 upp till 170.
Men jag måste upprepa att det var riktigt ballt med klöset i motorn från 5000 till 8000 varv.
Det gick som tusan Smiley Hade jag bara kört i en stad eller liknande, så var det något att visa upp.
Jag förmodar att bakdäcket skulle slitas ut ganska fort.
Som landsvägsåkare, så är det lågt varv och inga vibrationer som gäller. I alla fall för mig Smiley

Ett Ps. Motorn går mycket fint mellan 5000 och 8000 varv.
Jämt och mjukt. Bränsleförbrukningen var kanske lite högre men inget jag tänkte på.
Vill man ha en Mp3 som går som ett skollat troll, då skall man göra exakt så som jag gjorde från början. Frågan är bara om motorn är gjord för dom varvtalen?

Kjelle
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.133 sekunder med 19 databasfrågor.