Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 11:21:45
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Jag är 1,95..är mp3 ngt för mig?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Jag är 1,95..är mp3 ngt för mig?  (läst 14023 gånger)
TheHun
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: 2014-01-05, 19:57:07 »

Hej!

Finns det någon här som kör mp3 och som är minst 195cm?
Går det att ha scootern om man är så lång?

mvh
Attila
Loggat
Rekcus
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

Kör: Piaggio mp3 500 Sport 2013
Hemort: Sthlm

« Svara #1 skrivet: 2014-01-05, 21:47:21 »

Jag kör en 500 sport, har gott om utrymme för mina 176 cm. Men med 20cm till rekommenderar jag en provkörning.  Fotbromsen kan om inte annat kanske komma att vara i vägen.
Loggat
gadus
Gäst
« Svara #2 skrivet: 2014-01-05, 23:48:29 »

Ett par framflyttade fotpinnar kan också vara bra
Loggat
Wiggo
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 36

Kör: Piaggio MP3 500 ABS/ASR Business -14
Kör2: Vespa ET2 -99
Kör3: Diverse fordon som FM tillhandahåller
Hemort: Stockholm & Nylands län
GLVP - Gilla läget, var positiv!

« Svara #3 skrivet: 2014-01-06, 00:47:09 »

Jag är 192 cm lång och kör en 500 Business (-13) sedan i midsomras.

Jag ryms ganska bra även om bromspedalens placering inte är helt hundra. Vid en Sigtuna-tripp i augusti så provsatt jag Yoss maskin där han hade sina fotpinnar monterade.

Visst ger dessa en möjlighet till variation i fotställningar men jag är inte helt säker på att jag modifierar min direkt (med mindre än att jag oförhappande skulle springa på en uppsättning), jag funderar istället på den mindre bromspedal som finns på eftermarknaden och som borde ge högerfoten lite mer plats.
Dessutom finns det en sadel som är något högre än originalet och som därmed bättrar benvinkeln. Att kunna skifta till en högre vindruta är också en plan då min längd till relativt stor del är fördelad till överkroppen.

Jag är mycket nöjd med mitt köp så här 990 mil senare!
Loggat

GMY//Wiggo
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #4 skrivet: 2014-01-06, 08:58:46 »

Att provsitta/provköra hojen och känna efter lär vara bästa sättet att kolla. Det har varit en del klagomål på att MP3:ans benutrymme är för knappt, i synnerhet med originalbromspedalen. Inget jag märkt med mina 177 cm men ett par decimeter till lär inte hjälpa.

Lösningen har varit att ersätta bromspedalen med en mindre/smidigare dito. Det finns ett par alternativ att välja från på 3P:s och Easyparts hemsidor:

http://www.easyparts.nl/showarticles/0-4019-1683-1303/Pedaler.html

http://neu.3ppp.de/dreiraeder/piaggio-mp3-rl-lt

Jag valde dock att montera en uppsättning adapters (UFP) som låter en sätta fast ett par fotpinnar i olika höjdlägen. Detta har jag gjort dels för att skapa mer benutrymme för min medpassagerare (jag var som sagt rätt nöjd med det benutrymme jag hade) och dels för att förbättra körupplevelsen. Att jag nu har ett par alternativa sittställningar var en bonus som är skön på långfärdsresor.

Här kan du läsa mer om min erfarenhet med UFP-adapters: LÄNK
Dessa beställde jag för ca ett år sen via Modern Vespa-hemsidan, vet dock inte om det finns några kvar.
Loggat

Motorburen Ungdom
TheHun
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #5 skrivet: 2014-01-06, 10:34:14 »

Tack alla för era svar!

Jag har provsuttit en för ngt år sedan men aldrig provkört, och då kändes det lite tight med knäna (Se bif. bild om min sittsposition).

Vet ni ngt ställe i stockholmstrakten med möjlight till provkörning i januari?
Vore det kul att testa ASAP, för annars väntar A-kort som 50årskris, och det i sig tar tid, dock ekonomiskt hamnar man på samma nivå (A-kort + MC) då begagnade tvåhjulingar kostar mindre än en MP3.
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014-01-07, 00:26:19 »

Hej TheHun  Och Välkommen till ScooterForum! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rekcus
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

Kör: Piaggio mp3 500 Sport 2013
Hemort: Sthlm

« Svara #7 skrivet: 2014-01-07, 02:42:14 »

Vet ni ngt ställe i stockholmstrakten med möjlight till provkörning i januari?
Vore det kul att testa ASAP, för annars väntar A-kort som 50årskris, och det i sig tar tid, dock ekonomiskt hamnar man på samma nivå (A-kort + MC) då begagnade tvåhjulingar kostar mindre än en MP3.

Probike Sätra (skärholmen) hade 300 yourban för provkörning i dec.  Deb finns nog kvar. Väderleksmässigt ser det ju också hyffsat ut.  De hade också några 500 på lager,  dock ej demoex.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014-01-07, 06:21:59 »

Fördelen är väl att du når ner med hela foten till marken.
Det gör inte jag fast jag är 180 cm

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #9 skrivet: 2014-01-07, 08:40:27 »

I Sollentuna (Stinsen) har du både ProBike och MC-shoppen.

MC-shoppen lånar ut en fem år gammal 250cc till provkörning, bra om du vill veta hur hojen kommer att kännas efter några år på nacken.
ProBike hade en MP3 500 utanför sina lokaler häromdan. Demohoj? Ej säker, men det är väl bara att ringa dem...
Loggat

Motorburen Ungdom
TheHun
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #10 skrivet: 2014-01-08, 20:27:05 »

Tack för era tips och hjälpsamhet!
Loggat
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 128

« Svara #11 skrivet: 2014-02-18, 17:32:10 »

Älskar min hoj men här kommer lite kritik trots allt! Har en mp3 500 och jag är ca 183cm lång. Sadelhöjden ner till där du sätter fötterna är ganska kort på 500an vilket ger en vinkel på knän och höft som inte känns optimal, man vill liksom sänka ner sina fötter 5cm till men det går ju inte... Detta i sin tur gör att man per automatik lutar lite för långt bak i avslappnat läge vilket gör att man får spänna bukmuskulatur eller spänna armarna lite lätt då man håller i styret så man får en lätt lutning framåt. I detta läge får du lätt formen av ett C, som då du sitter framför datorn vid kontorsarbete... En utbildad ergonomist (om det finns en sån utbildning) hade underkänt denna position direkt! MEN det är ju säkerligen en kompromiss för att den skall passa de flesta, och är man 180 eller där under så börjar benen komma i rätt position för en ergonomisk korrekt hållning. Hur som helst så får jag ont i ryggen då jag kör ibland pga just detta, värst är det vintertid eftersom vinterstället gör mig ännu mindre rörlig... Testade lite andra hojar/scootrar för att jämföra och utav de stora hojarna (som mp3 500 ändå måste anses vara) så har de flesta ett större/längre avstånd mellan sadel och fotplatta. Tror mp3 300an har bättre sittvinkel...
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.095 sekunder med 22 databasfrågor.