Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 06:45:12
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Dr. Pulley och extra original bricka.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Dr. Pulley och extra original bricka.  (läst 5274 gånger)
Kallekofot
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

Kör: Piaggio MP3 250ie
Kör2: Gillera Storm 50

« skrivet: 2013-06-23, 17:40:26 »

Tänkte jag skulle testa och få upp accelerationen lite på min slöa 250 mp3, billigaste sättet verkar vara Dr. Pulley sliders och dubbla original washers men är lite lätt fundersam.

Hittade en väldigt bra tråd på Modern Vespa med bilder och där ser man klart och tydligt att han sätter dit två brickor mellan delarna 1 och 6 men sprängskissen visar inga brickor där.

Har försökt läsa på så gott jag kan och för 250 MP3 skulle man bara dubbla en bricka och sätta dit Dr. Pulley 12g, effekten ska vara som natt och dag enligt de som gjort det men jag kan inte förstå vilken bricka som man ska ha två av. Enda jag kan tänka är att sprängskissen på Easypart.nl är fel men det låter för dumt för att vara sant.

(edit) Ju mer jag tittar på sprängskissen ju mer tror jag den är fel, ser ingen anledning att det ska vara 3 brickor i rad så jag måste försöka få tag i en annan skiss över motorn.

(edit2) Hade rätt! hur fan klarade dom av att göra skissen fel och skicka ut skiten på marknaden.

http://modernvespa.com/forum/wiki-corrected-mp3-400-and-500-driving-pulley-diagram-w-part-numb

« Senast ändrad: 2013-06-23, 20:25:37 av Kallekofot » Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #1 skrivet: 2013-06-25, 13:04:02 »

Tack för uppdateringen, Kalle. Jag har följt tråden på MV där bl.a. du skrivit, den är riktigt bra.
Har inte hållit på och ändrat något med kraftöverföringen på min hoj än men denna mod kan bli aktuell i framtiden.
Vad har du använt som "fuzzy washer"? En till originalbricka (har du a/n i så fall?) eller något annat?
Återkom gärna med dina erfarenheter, även kring vad det blev för rollers och hur du upplever hojen efter modifieringen...

thumbsup
Loggat

Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #2 skrivet: 2013-06-26, 09:24:44 »

Andra säsongen slängde jag på J-Costa variator på Draken (Fuoco 500)

Nu var ju förra året en katastrof med vädret så jag har inte hunnit köra mer än 350 mil än.

Men jag är mycket nöjd med denna mod.

Mer finns att läsa i denna tråd 

http://www.scooterforum.se/forum/index.php?topic=591.0
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.11 sekunder med 22 databasfrågor.