Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-09-25, 06:41:46
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  CVT FR4 Variator
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: CVT FR4 Variator  (läst 5384 gånger)
Revox
Gäst
« skrivet: 2012-12-01, 20:58:04 »

Har läst lite här och där om denna variator, tydligen väldigt populär i Italien, många scooterentusiaster i Italien tycker att denna variator är outstanding.

Skall vara typ en intelligent variator, när drivremmen slirar för mycket så trycks variatorn ihop och man undviker därmed att remmen slirar och det ger mer kraft till bakhjulet.

m.a.o fungerar den precis som kopplingen vilken är fjäderbelastad, men kopplingsfjädern är inte kraftig nog för att förhindra att drivremmen slirar.

Andra fördelar enligt hemsidan är minskad bränsleförbrukning, variatorvikterna behöver inte bytas ut lika ofta som på Piaggios orginal variator etc.

Funderar faktiskt på ett köp till min MP3 500, någon här som testat?

Länk till sidan som säljer denna variator: http://www.drbike.it/en/maxi-scooters-400cc-500cc

P.S
Läste att den är utvecklad av Teknikstudenter i Italien för att minska miljöpåverkan av scootrar.
Loggat
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #1 skrivet: 2012-12-01, 23:11:30 »

Att äta kakan och ha den kvar...
Hoppas att det stämmer att accet förbättras och bränsleförbrukningen minskas.

Jag är lite fundersam på varför de redovisar med två personer på, om det är för att skillnaden med en person blir så mycket (mindre slirande rem)?

Men det verkar riktigt hoppfullt men själv tänker jag nog slita lite till på min original då den bara gått 400 mil innan det är aktuellt med byte.

//Peter Björkdahl
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.071 sekunder med 22 databasfrågor.