Scooter Forum

Scooter Relaterat => Trehjuliga Scooters, => Ämnet startat av: Yoss skrivet 2012-08-07, 08:02:47



Titel: 6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2012-08-07, 08:02:47
Då har det gått tre månader sedan leveransen av hojen och jag tänkte berätta lite om hur det gått sedan dess och vad jag kunnat observera/uppleva under tiden. Jag varnar för en lååång tråd!  :icon_study:

Först lite statistik

Jag körde lite drygt 300 mil under dessa tre månader och hann tanka hojen tretton gånger. Medelförbrukningen hamnade på 0,39 liter milen vilket är faktiskt över förväntningarna. Dessutom har förbrukningen sjunkit märkbart efter de första två månaderna, förmodligen var den något högre under inkörningen. När varvtalet ligger kring 4000 v/min (60 – 70 – 80 km/h) och motorn är varm så känns det som att tanken räcker i evigheter. Tror jag kan köra en bit över 30 mil på en tank om jag kör på det viset men har inte haft chansen att testa det i verkligheten, än så länge så har jag kört 280 km mellan två tankningar som längst, blandad körning stad/landsväg. Mest soppa går det åt naturligtvis i motorvägsfart eller högre samt i stadstrafik.

Jag mätte mönsterdjupet på däcken vid leverens, det var 5,5 mm på bakdäcket (så nära mitten som det går att komma) och 4,4 mm på framdäcken. Idag, 300 mil senare så kan jag mäta 4,5 mm på bakdäcket och 4,2 mm på framdäcken. Antar jag att slitaget kommer gå lite fortare mot slutet så tror jag att bakdäcket kommer räcka i ca 1000 mil eller två säsonger vilket är ungefär vad jag förväntat mig. Framdäcken lär duga för minst det dubbla.

Bakdäck vid leverens:
(http://img688.imageshack.us/img688/7996/17461072.jpg)

Och tre månader senare:
(http://img502.imageshack.us/img502/962/56406150.jpg)

Att äga

Vad gäller hojen så har jag inte upplevd några tekniska bekymmer med den överhuvudtaget – hoppas nu att det fortsätter på det här viset även framöver. Enda som krånglat var flip-up hjälmen men det fick jag hjälp med på direkten (en skruv lös, tog tre minuter å fixa allting). Hojen känns lättskött och enkel att använda. Efter att ha läst en del här på forumet och på MV så har jag från dag ett vetat att det är två saker som man ska ha ordentlig koll på när man ska starta/stanna – parkeringsbromsen och reglaget för låsning av framvagnen – och jag har haft stenkoll på dessa från början. Jag tror att det sparat mig från en hel del otrevliga överraskningar och jag har sluppit lägga hojen på sidan än så länge…

Att köra

Skydd från vind och regn är jag nöjd med, har upplevt ett par skurar och kunnat köra ganska opåverkad av dem – inget stänk från däcken på mig och inte så mycket på själva hojen heller. Har dock en hugger (stänkskärm) monterad över bakhjulet. Är mycket nöjd med förvaringsutrymmena och har inte monterat någon toppbox. Eventuellt köper jag en väska (tunnel bag) som jag kan ha över tanken och enkelt plocka bort och ta med mig (för dokument, kamera, mobil etc.). De tre fack över instrumentbrädan som dök upp på faceliftade MP3:an är bra att ha vatten, karta och liknande i. Har köpt en spänningsindikator till batteriet så jag kan se ifall det håller på att ladda ur men det har inte behövt laddas något trots att jag oftast kör med både halv- och helljus på. Efter att en gång ha glömt att stänga ”bakluckan” ordentligt så har jag plockat bort lampan från den inbyggda belysningen och köpt en ordentlig batterilampa som jag alltid har med mig.

De första dagarna spenderades mest på tomma parkeringsplatser övandes svängar i låg fart, panikinbromsningar, bromsteknik... Jag har bara begränsad erfarenhet av hoj (125cc) sedan tidigare och det här var ett viktigt moment för mig – jag kan rekommendera det till alla MP3 ägare med begränsad eller ingen erfarenhet av hoj. Härmed fick jag känslan för när kopplingen tar/släpper, hur hojen beter sig vid kraftig inbromsning och hur jag ska ”ta emot” bromskraften i avsaknad av tank. Även hur jag ska bromsa till stopp (frambroms för att kraftigt sänka farten, sedan övergång till bakbroms för att stabilisera hojen) var en viktig övning för mig. Man fick även känslan för hur man ska hantera den kraftiga lutningen vid svängar i mycket låg fart samt den lite konstiga övergången från direktstyrning till motstyrning som man råkar ut för på MP3:an i lägre farter.

Sedan blev det alltmer ordinarie vägar – främst kurviga landsvägar för att få till det här med motstyrning som i början är så konstigt för en B-kortsinnehavare men ganska självklart efter ett tag. Vindrutan flyttades upp och ner ett par gånger och sitter just nu i mittläget vilket ger mig minst brus kring huvudet och bäst stabilitet i högre farter. Jag har inte upplevt några svårigheter att köra i regn, tar det lugnt och har inte märkt något problem med grepp. Det som återstår är att testa grusväg (har kört bara kortare sträckor).


Titel: SV: 3 månader och 300 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2012-08-07, 08:04:01
Lite observationer från vägarna:

Mittmotor med bakhjulsdrift på ett framtungt fordon med ganska små framhjul innebär att det inte är så enkelt att klara av t.ex. trottoarkanter. Har man för lite moment så kan man fastna med framhjulen medans bakhjulet börjar spinna. Det gäller att ta sats för att ta sig uppför dessa.

Hojen ”nickar” ganska lite vid kraftig inbromsning och det uppskattas. Det gäller dock att kunna växla bromsfördelningen från fram till bak för att kunna komma till ett riktigt bra stopp.

Att köra på en dålig väg med en hoj märks tio gånger mer än att köra samma väg med bil. MP3:ans upphängning gör att i synnerhet tvärgående gupp märks ordentligt. Har man otur och inte uppmärksammar dessa i tid så kan det bli en riktig otrevlig överraskning.

Reserven till tanken är mer tilltagen än de 2 litrarna som nämns i bruksanvisningen. Jag har som längst kommit 3 mil efter att reservtrippmätaren börjat å ticka och ändå kunnat tanka endast ca 10 liter…

Lätt som jag är så har jag kunnat köra upp till 4 timmar i sträck utan att baken börjat klaga på sätet – dock är korta pauser efter ca 2 timmars körning skönast i längden.

Att ha igång både hel- och halvljus gör mig mycket mer synlig framifrån – man märker på folk som har väjningsplikt in på min väg: under den första månaden jag kört hojen med endast halvljus så har det hänt att bilar kört rakt ut framför mig varpå jag fick panikbromsa men det har inte hänt något liknande efter att jag gjort modden.

Det går finfint att filtrera genom biltrafiken med MP3:an och jag är själv förvånad hur smidigt det funkar. Uppsikt fram, uppsikt bak och så ta det lugnt förbi bilarna. Sen är det bara att stanna längst fram och utnyttja att man är snabbast iväg vid start. De klassiska stoppklossarna i norra delen av Stockholm (Brommaplansrondellen, SEB-korsningen söder om Rinkeby, Kista-trakterna) passeras snabbt och smärtfritt.

För er som orkat läsa ända hit kan jag berätta att jag är väldigt nöjd med hojen och kan rekommendera den till alla som satt sig in i kostnaderna kring ägandet. Jag räknar med att servicekostnaderna för MP3:an om man håller sig till auktoriserade verkstäder i Stockholmsområdet är minst dubbelt så hög som kostnaden för att serva min Peugeot 206 på auktoriserat verkstad (servicekostnaden är 1600 kr vartannat år eller vid 3000 mil, det som man kommer upp i först). Men efter att man blåst igenom halva Roslagen en sommareftermiddag så känns det faktiskt som det är värt det!

 :agree:


Titel: SV: 3 månader och 300 mil på en MP3:a
Skrivet av: Peter Björkdahl skrivet 2012-08-07, 11:48:26
Kul läsning!
Jag är också glatt överaskad att min Piaggio verkar hålla en hög kvalitet (liksom även min Ducati).

//Peter Björkdahl


Titel: SV: 3 månader och 300 mil på en MP3:a
Skrivet av: Medic69 skrivet 2012-08-07, 13:56:20
För att tillägga till ovan talare .........

Det ät JÄVLIGT KUL å köra oxå. Intresset för "hoggen" när man är ute å kör är stor många som pekar å kommer å frågar.

Vissa kommentarer av från jobbar kompisar hör ju till å det é ju bara kul. Efter lite hycklande kommentarer börja nu folket och massorna komma å fråga vart man köpa, finns de å köpa beggat mm mm .

Några av kommentarer man fått på jobbet : permobil, har du stödhjul?,fåtölj, trädsgårdsstol, 

Själv tycker jag det bara é kul  så nu kallar jag hojen för "trädsgårdsstolen"

jag säjer som Ingemar Stenmark sa en gång i tiden  - Hä bar å åk


Titel: SV: 3 månader och 300 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2012-08-07, 14:58:38
Tackar!

Hehe, det är sant, man får en hel del uppmärksamhet med en trehjuling. När jag var och fikade på Våfflan i Sigtuna fick jag nästan fly från massan av intresserade och frågvissa hojåkare. Kommentarerna var överlag positiva efter att man förklarat att visst lutar man i kurvan med den och självklart är det motstyrning som gäller.

Och alla är lika intresserade, från läderlappar på V-twin till sporthojmaffian till Café Racer-hipsters.

Roligaste kommentaren hittils: En jobbpolare kallar mig för "moppetaliban" när jag dök upp på jobbet med MP3:an och nyodlat skägg.  :D


Titel: SV: 3 månader och 300 mil på en MP3:a
Skrivet av: hevil skrivet 2012-08-08, 15:47:24
 :gj:


Titel: SV: 3 månader och 300 mil på en MP3:a
Skrivet av: tomas skrivet 2012-08-14, 09:45:34
 :good:


-Tomas


Titel: SV: 3 månader och 300 mil på en MP3:a
Skrivet av: Medic69 skrivet 2012-08-14, 20:25:45
En 17 mila tur för dagen resulterade i att km mätarn passerade de gyllene 300 mil.
And still a happy camper


Titel: SV: 3 månader och 300 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2012-09-07, 09:28:34
Jahapp, då är man uppe i 500 mil efter fyra månader, det gick fort och var überkul, hoppas det fortsätter på samma sätt!

(http://img341.imageshack.us/img341/3426/66900635.jpg)

Hojen känns bra fortfarande, dock fick jag göra ett första besök på verkstan igår.
Bromsslangshållaren som sitter på vänster framarm hade lossnat eftersom muttern som håller den på plats fått nog av scooteråkandet och bestämde sig för å bosätta sig permanent någonstans i Roslagen. Se bild nedan, skruven satt kvar - markerad med röd pil. Jag hade ingen passande mutter hemma så jag fick köra förbi MC Shoppen. Det tog de 23,5 sekunder för att åtgärda problemet, kortaste verkstadsbesöket i mitt liv!  :D

(http://img266.imageshack.us/img266/7608/74450114.jpg)

Efter alla milen på småvägarna så är det en sak som irriterar mig något med hojen (dock inget som skulle göra att jag gör mig av med den): känsligheten för vägskador i kombination med de små hjulen fram och det breda spåret man har (en tvåhjuling har ett spår, en bil har två, MP3:an har tre). Då fjädringen är inte som på en crosshoj så vill man helst undvika å köra över större skador på vägbanan, men det känns svårare i och med att de tre hulen resulterar i tre spår som tillsammans är ca 50 cm breda.
Men helt omöjligt är det inte, när man väl känner sig hemma på motstyrning och koncentrerar sig på att upptäcka vägskadorna i tid så kommer man runt problemet...

(http://img844.imageshack.us/img844/1612/51367716.jpg)

Jag fick även ladda batteriet för första gången, något som var ganska väntat eftersom jag kör med både hel- och halvljus på. Första tecknet på att batteriet höll på att ladda ur var att den röda startspärrslampan slutade blinka efter allt kortare period (den blinkade ca en vecka från början, för att sen blinka allt kortare intervaller, ca 1-2 dagar mot slutet). Sen tändes den oranga lampan på batteriindikatorn (se HÄR (http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel-CTEK-Comfort-Indicator/Pr363764000)) vilket betyder "dags å ladda".
Batteriet var superenkel att bara plocka ur hojen och ta med sig hem för att ladda över natten - creds för Piaggio för att ha monterat det så lättillgängligt!

Och så har jag inte kunnat låta bli att dekaltrimma hojen!  8)  :D Jag gillar det diskreta "Piaggio Technology"-klistermärket med tricolori och logga, men det är nästan osynligt där det sitter mellan sadeln och tanklocket, så jag beställde två sådana i samband med något annat köp, gick på endast 20 kr... Nu sitter de ovanför LT-märket långt bak på hojen, så här blev det:

(http://img835.imageshack.us/img835/4954/pitech.jpg)

 :headbang:


Titel: SV: 4 månader och 500 mil på en MP3:a
Skrivet av: Kjelle skrivet 2012-09-07, 09:57:18
Trevligt skrivet Yoss!

Jag blir lite avundsjuk på att din akter inte tar stryk.
Jag känner av sadeln ända upp till axlarna (90 Kg 180 cm).

Mycket av det du skriver känner jag igen.
Jag har också lagt märke till att den håller sig förvånandsvärt ren
även när det hällregnar.
Spårar på grusvägar, jo jag tackar :) Jag hade ett krondike bara några cm från framhjulet den här sommaren efter en riktig sidoförflyttning på en nysladdad
grusväg.


Som sagt, ett fint inlägg!

Jag var i Stockholm 3,4,5 September och kolla in stan.
Jag såg inte en ända mp3:a. Bara päronhäckar :) He he!

/ Kjelle


Titel: SV: 4 månader och 500 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2012-09-07, 12:21:07
Tack Kjelle!
Jag är också glad att ryggen funkar bra, hoppas den håller sig frisk ett tag till så man får uppleva lite mer fina vägar.
MP3:an håller sig ren men är även väldigt enkel att tvätta om det skulle behövas, går på knappt en halvtimme kanske lite mer om man är lite petigare. Det som är bra är att man samtidigt hinner syna hojen ordentligt - det var vid en tvätt som jag upptäckte att ovannämnda mutter var borta...
Hoppas du haft en bra långhelg i "hufvudstaden", själv var jag och frossade i kurvor norr om Grillby. Misstänker att även andra MP3:or var på liknande upptåg... Tyvärr ganska ont om päronhäckar i de trakterna men det finns annat å se och uppleva...


Titel: SV: 3 månader och 300 mil på en MP3:a
Skrivet av: hevil skrivet 2012-09-08, 18:03:27
Jahapp, då är man uppe i 500 mil efter fyra månader, det gick fort och var überkul, hoppas det fortsätter på samma sätt!

(http://img341.imageshack.us/img341/3426/66900635.jpg)

Hojen känns bra fortfarande, dock fick jag göra ett första besök på verkstan igår.
Bromsslangshållaren som sitter på vänster framarm hade lossnat eftersom muttern som håller den på plats fått nog av scooteråkandet och bestämde sig för å bosätta sig permanent någonstans i Roslagen. Se bild nedan, skruven satt kvar - markerad med röd pil. Jag hade ingen passande mutter hemma så jag fick köra förbi MC Shoppen. Det tog de 23,5 sekunder för att åtgärda problemet, kortaste verkstadsbesöket i mitt liv!  :D

(http://img266.imageshack.us/img266/7608/74450114.jpg)

Efter alla milen på småvägarna så är det en sak som irriterar mig något med hojen (dock inget som skulle göra att jag gör mig av med den): känsligheten för vägskador i kombination med de små hjulen fram och det breda spåret man har (en tvåhjuling har ett spår, en bil har två, MP3:an har tre). Då fjädringen är inte som på en crosshoj så vill man helst undvika å köra över större skador på vägbanan, men det känns svårare i och med att de tre hulen resulterar i tre spår som tillsammans är ca 50 cm breda.
Men helt omöjligt är det inte, när man väl känner sig hemma på motstyrning och koncentrerar sig på att upptäcka vägskadorna i tid så kommer man runt problemet...

(http://img844.imageshack.us/img844/1612/51367716.jpg)

Jag fick även ladda batteriet för första gången, något som var ganska väntat eftersom jag kör med både hel- och halvljus på. Första tecknet på att batteriet höll på att ladda ur var att den röda startspärrslampan slutade blinka efter allt kortare period (den blinkade ca en vecka från början, för att sen blinka allt kortare intervaller, ca 1-2 dagar mot slutet). Sen tändes den oranga lampan på batteriindikatorn (se HÄR (http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel-CTEK-Comfort-Indicator/Pr363764000)) vilket betyder "dags å ladda".
Batteriet var superenkel att bara plocka ur hojen och ta med sig hem för att ladda över natten - creds för Piaggio för att ha monterat det så lättillgängligt!

Och så har jag inte kunnat låta bli att dekaltrimma hojen!  8)  :D Jag gillar det diskreta "Piaggio Technology"-klistermärket med tricolori och logga, men det är nästan osynligt där det sitter mellan sadeln och tanklocket, så jag beställde två sådana i samband med något annat köp, gick på endast 20 kr... Nu sitter de ovanför LT-märket långt bak på hojen, så här blev det:

(http://img835.imageshack.us/img835/4954/pitech.jpg)

 :headbang:


Jag måste bara lägga in här fast jag har nämnt det i en egen tråd att den bästa modden förrutom handtagsvärmare på Draken var den senaste uppgraderingen. Att jag bytte dessa cykelpumpar till ett par anpassde tillbehörs stötdämpare på Fuocon. Innan så upplevde jag att man fick planerea sin körning hela tiden för att just missa alla potthål på våra urusla småvägar. Nu upplever jag att medelhastigheten har höjts pga att jag slipper hopp och studs när jag kör och kan titta dit jag ska och inte där jag är..   :ok:


Titel: SV: 4 månader och 500 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2012-09-08, 18:21:31
Tack hevil, jag har följt den tråden och tänkt "så där ska jag göra om ett par år när det blir dags å fasa ut originalstötdämparna".
Nu vet jag inte längre om jag kommer orka vänta tills originaldämparna ger upp... moddar kanske tidigare än så!


Titel: SV: 4 månader och 500 mil på en MP3:a
Skrivet av: hevil skrivet 2012-09-08, 21:16:35
Tack hevil, jag har följt den tråden och tänkt "så där ska jag göra om ett par år när det blir dags å fasa ut originalstötdämparna".
Nu vet jag inte längre om jag kommer orka vänta tills originaldämparna ger upp... moddar kanske tidigare än så!

Nu kör jag mycket med passagerare och är lite petig, men att dom använder samma stötdäpare till alla modeller gorde mig skeptisk dirr när jag fatta att det inte gör någon skillnad på max eller min på stötdämparjusteringen.

När man sätter stötdämparen på max så ska den börja arbeta vid en högre belastning, men jag kom fram till att den inte arb

etar utan bara är där...  hehe.. :violent1:

och att jag har hoppats att det skulle komma en "riktig" tillbehörsdämpare, och inte den där "bitubo" tex som är till någon universal moppe och att man får ca 30 mm kortare fjädringsväg på köpet..   ett nerköp alltså - oaxeptabelt.

Men den att  jag köpte är anpassad just för 500:an avgjorde direkt valet!!

och att lite sökning på nätet visade sig att original sidan vasr billigast oxå... sånt gillar vi. :agree:

http://www.malossistore.eu/Prodotto.aspx?type=M&MM=MO/GIFU500&C=4614789 (http://www.malossistore.eu/Prodotto.aspx?type=M&MM=MO/GIFU500&C=4614789)

haha har ett par originalare tillsalu billigt om det är någon som är sugen...  man skulle kanske montera fyra..  hehe



Titel: SV: 4 månader och 500 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2012-09-10, 08:31:38
Det är konstigt att Malossi inte listar dessa stötdämpare för nya MP3 med 500cc motorn, kan inte tänka mig att det är någon större skillnad mellan Fuoco och MP3 500...

LÄNK (http://www.malossistore.eu/famiglia2.aspx?M=250&MM=MO%2fPIMP3500)


Titel: SV: 4 månader och 500 mil på en MP3:a
Skrivet av: tomas skrivet 2012-09-11, 22:17:52
@Yoss,
Höll på att säga "god fortsättning" ;), men du vet nog vad jag menar.


-Tomas


Titel: SV: 4 månader och 500 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2012-09-12, 06:02:21
 :laughing7: :icon_thumleft:


Titel: SV: 4 månader och 500 mil på en MP3:a
Skrivet av: hevil skrivet 2012-09-13, 20:49:56
Det är konstigt att Malossi inte listar dessa stötdämpare för nya MP3 med 500cc motorn, kan inte tänka mig att det är någon större skillnad mellan Fuoco och MP3 500...

LÄNK (http://www.malossistore.eu/famiglia2.aspx?M=250&MM=MO%2fPIMP3500)

enligt denna bild så är det exakt samma som mina gamla..  tror bara att de inte har kontrollerat uppgifterna. Men Ni kan få jämföra med mina gamla stötdämpare annars, hehe.

http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2012models/2012-Piaggio-Mp3Touring500IE-Businesse.jpg (http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2012models/2012-Piaggio-Mp3Touring500IE-Businesse.jpg)

 :D

http://300kmj.blogspot.se/2009/03/gilera-fuoco-500.html (http://300kmj.blogspot.se/2009/03/gilera-fuoco-500.html)

tips..  maila och fråga vetja!!! :headbang:





Titel: SV: 4 månader och 500 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2013-05-04, 18:48:45
Tolv månader har nu gått sedan jag slog till på min MP3:a och jag kan lugnt konstatera att det här var nog det bästa köpet jag gjort på år och dar (om inte någonsin)!

I stort sätt så är jag helnöjd med hur hojen har bettet sig under den här tiden, kan inte komma på någonting som jag är direkt besviken på. Har precis gjort 1000-mila servicen och mätaren visar ca 750 mil. Inte illa för första året med en mc tycker jag, det mesta kört på kurviga småvägar i Roslagen och Uppland! Jag servade hojen hos MC-shopen där jag köpte den och det hela gick på knappt 1700 kr. Inga småpengar med tanke på att jag servar Peugeoten vartannat år för 1600 kr på märkesverkstan. Men å andra sidan så köpte jag inte hojen för att spara pengar... Fick dessutom låna en sprojlansny hoj (8 mil på mätaren) under tiden de höll på med min.

Nu när sambon har bestämt sig för att följa med så har investeringen i FOTPINNAR OCH ADAPTERS FÖR DESSA (http://www.scooterforum.se/forum/index.php?topic=1081.0) visat sig vara helrätt och jag känner att jag även fått bättre kontroll vid kurvtagning med dessa. Tror inte jag kommer att göra några fler mods på hojen på ett tag, känner mig helnöjd just nu.

Räknar med att det blir en hel del kurviga vägar och soliga dagar iår!

 :D


Titel: SV: 12 månader och 750 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2013-08-05, 21:35:00
Då är man uppe i knappa 1100 mil efter 15 månader.

Originaldäcket bak har gett upp (kunde ha klarat några mil till men jag ville inte ta några risker inför Nora-resan) ungefär samtidigt som lampan för byte av variatorrem tändes, så jag passade på att byta båda. Blev ca 2500 riksdaler allt som allt.
Fortsätter med CityGrip, dock något bredare denna gång (15 istället för 14 cm) - är väldigt nöjd med greppförmågan på dessa.

Dessutom så åtgärdades en sak på garantin: knappen som ska öppna bakluckan gav upp för någon vecka sedan (men det gick bra att öppna med nyckeln). MC-shopen reparerade knappen, den hade ärgat igen. Skulle problemet återkomma så kommer de montera en helt ny knapp.

 :scooter:


Titel: SV: 12 månader och 750 mil på en MP3:a
Skrivet av: Kjelle skrivet 2013-08-06, 07:10:47
Då är man uppe i knappa 1100 mil efter 15 månader.

Originaldäcket bak har gett upp (kunde ha klarat några mil till men jag ville inte ta några risker inför Nora-resan) ungefär samtidigt som lampan för byte av variatorrem tändes, så jag passade på att byta båda. Blev ca 2500 riksdaler allt som allt.
Fortsätter med CityGrip, dock något bredare denna gång (15 istället för 14 cm) - är väldigt nöjd med greppförmågan på dessa.

Dessutom så åtgärdades en sak på garantin: knappen som ska öppna bakluckan gav upp för någon vecka sedan (men det gick bra att öppna med nyckeln). MC-shopen reparerade knappen, den hade ärgat igen. Skulle problemet återkomma så kommer de montera en helt ny knapp.

 :scooter:

Du får berätta för mig hur man gör för att inte bränna aktersvålen efter 400 mil  ;D
En genomgång när du kommer hit till mig. "Hur man kör utan att slita ut ett däck" (fort som F..)

Kjell


Titel: SV: 15 månader och 1100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2013-08-06, 11:38:47
Kjelle, du kommer förstå så fort du ser mig på lördag - jag är nog den spinkigaste benrangeln i hela skandinavien.  :D

Mäktiga 60 kilo - däcken påverkas mer av en fluga som landar på styret än av att jag sätter mig på hojen...


Titel: SV: 15 månader och 1100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Kjelle skrivet 2013-08-06, 11:48:04
Kjelle, du kommer förstå så fort du ser mig på lördag - jag är nog den spinkigaste benrangeln i hela skandinavien.  :D

Mäktiga 60 kilo - däcken påverkas mer av en fluga som landar på styret än av att jag sätter mig på hojen...

Ha ha!  ;D

Då måste hojen gå som tusan. Ingen vikt och inget luftmotstånd :)

En annan är en gammal farbror utan hår och skrynklig plåt.
Du kommer att skratt åt mig, jag lovar.
Korta ben som på en tax, he he!
Ta med dig en kamera så du kan visa vänner och bekanta hur man inte skall se ut  ;D

Bakhjulet slirar hela tiden  :D


Titel: SV: 15 månader och 1100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2013-08-06, 13:26:38
 :D Jaja, du har i alla fall bättre grepp i kurvorna än jag...


Titel: SV: 15 månader och 1100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Kjelle skrivet 2013-08-06, 15:07:18
:D Jaja, du har i alla fall bättre grepp i kurvorna än jag...

Inte kvinnliga kurvor, där är jag för gammal för att få feste  ;)


Titel: SV: 15 månader och 1100 mil på en MP3:a
Skrivet av: hevil skrivet 2013-08-06, 22:30:48
:D Jaja, du har i alla fall bättre grepp i kurvorna än jag...

Inte kvinnliga kurvor, där är jag för gammal för att få feste  ;)

Lite OT men jag måste påminna om att på bocken är alltid hornen hårda.... lossnar aldrig och slaknar aldrig... så det e bara å greppa hullet å få "feste"  :agree:

Åsså blir det inge probs sedan nu när jag tar med nytt "gummi" till Kjelle oxå..  :ok: :ok:


Titel: SV: 15 månader och 1100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Kjelle skrivet 2013-08-06, 22:34:48
skrev jag "feste", He he  :-[  Nåja som gammal 08 så må det väl kanske vara hänt :)

Fäste nästa gång  ::)

Jag skall komma ihåg det där med bocken  ;D

Exakt hevil, sulan!

Var det 800 spänn eller minns jag fel?


Titel: SV: 15 månader och 1100 mil på en MP3:a
Skrivet av: hevil skrivet 2013-08-06, 22:47:14
500 så har vi rett ut kost/logi - ??  :ok:


Titel: SV: 15 månader och 1100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Kjelle skrivet 2013-08-06, 23:12:53
500 så har vi rett ut kost/logi - ??  :ok:

Mer än så. Då får jag nog ställa upp med
några importerade malt drycker. Mörkt eller
ljust?


Titel: SV: 15 månader och 1100 mil på en MP3:a
Skrivet av: hevil skrivet 2013-08-07, 07:39:45
500 så har vi rett ut kost/logi - ??  :ok:

Mer än så. Då får jag nog ställa upp med
några importerade malt drycker. Mörkt eller
ljust?

ljust  :ok:


Titel: SV: 30 månader och 2100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2014-11-04, 18:21:46
Det var ett tag sen jag "rapporterade in" senast, mest eftersom det inte fanns så mycket att nämna.
Nu har MP3:an kommit upp i 2100 mil efter 30 månader (=2,5 år), det mesta har spenderats på slingriga småvägar.

Jag har precis bytt framdäcken första gången (respect till Michelin vars CityGrips håller greppet ända in i det sista!), samtidigt har drivremmen bytts - andra bytet sedan hojen var ny... Jag har även fått på nytt (tredje) bakdäck på hojen under sensommaren - i snitt går det åt ett bakdäck om året.

Garantitiden har gått ut och hojen rullar på som vore den ny - hoppas den fortsätter på samma sätt framöver. Kort sagt en av de bästa affärerna jag gjort i mitt liv!


Titel: SV: 30 månader och 2100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Kjelle skrivet 2014-11-04, 23:30:35
Det var ett tag sen jag "rapporterade in" senast, mest eftersom det inte fanns så mycket att nämna.
Nu har MP3:an kommit upp i 2100 mil efter 30 månader (=2,5 år), det mesta har spenderats på slingriga småvägar.

Jag har precis bytt framdäcken första gången (respect till Michelin vars CityGrips håller greppet ända in i det sista!), samtidigt har drivremmen bytts - andra bytet sedan hojen var ny... Jag har även fått på nytt (tredje) bakdäck på hojen under sensommaren - i snitt går det åt ett bakdäck om året.

Garantitiden har gått ut och hojen rullar på som vore den ny - hoppas den fortsätter på samma sätt framöver. Kort sagt en av de bästa affärerna jag gjort i mitt liv!

Jag kan bara hålla med att det är en riktigt kul grej att äga.
Det tog mig 4 år att nå 2000 mil. Ändå åker jag långa turer upp i Värmland samt
ner i södra Närke. Jag slet också ut en baksula om året innan jag böt fabrikat.
Precis som du Joss, så har jag bara bytt framdäck en gång, samma märke Michelin CityGrip.
Problemet för mig var att ingen kunde balansera dom. Jag kör utan balanserade framhjul.
Inte för än omkring 130 Km/t, så börjar det märkas. Skakar lite i styret.

Min fuoco går också som om den var ny. Riktigt bra kvalitet måste jag säga (skriva)

Jag har precis som du bytt rem en gång. Det var i somras när jag böt variator.

Ha det så bra nu i vinter om det blir någon vinter :)


Titel: SV: 30 månader och 2100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2014-11-05, 07:17:44
Tack Kjelle, som jag skrev tidigare så funderar jag att testa Schwalbe-bakdäck nästa gång det är dags att byta, helt baserat på din erfarenhet med dessa. Framdäckens livslängd är jag nöjd med så jag kör vidare på City Grip på dessa...


Titel: SV: 30 månader och 2100 mil på en MP3:a
Skrivet av: mieri skrivet 2014-11-05, 10:25:49
Kul att ni är så nöjda med era 3-hjulingar !


Ha en fortsatt bra vecka
Gullan


Titel: SV: 30 månader och 2100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2014-11-06, 08:21:34
Kul att ni är så nöjda med era 3-hjulingar !


Ha en fortsatt bra vecka
Gullan

Tack detsamma!
Gullan glad och rullar vidare, eller har hon gått i vinteride nu?


Titel: SV: 30 månader och 2100 mil på en MP3:a
Skrivet av: mieri skrivet 2014-11-07, 13:36:56
Tills vidare rullar hon vidare....

Trevlig helg.


Titel: SV: 30 månader och 2100 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2018-07-03, 12:32:49
Hux flux så var det dax att lämna trehjulsvärlden för min del.
Isabella flyttar nu söder om söder och jag är på jakt efter något nytt udda fordon (femhjulig hoverboard? bandvagnssvävare? elcykel?).

Hursom, det blev nästan 4000 mil på lite drygt sex år och inga större bekymmer - jag kan varmt rekommendera MP3 som ett tillförlitligt och säkert fordon!

Och så hänger jag kvar här på Scooterforumet until the bitter end, så lätt blir man inte av med mig! :D

(http://web.comhem.se/freemantle/norway/018.jpg)  


Titel: SV: 6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a
Skrivet av: Peter Björkdahl skrivet 2018-07-03, 19:56:22
Elcykel såklart!
Snygg bild!

//Peter Björkdahl


Titel: SV: 6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a
Skrivet av: mieri skrivet 2018-07-03, 20:20:36
Mig blev man inte heller av med så lätt?
Elcykel kan man alltid hoppas På att du drömmer om. Men jag anar kraftig cabrioletvibb här och nu.
Jag har förresten köpt en till Elcykel idag . Bara sådär. Det blev en till Trek powerfly 9. Så nu har jag 2 powerfly 9:or. Kanske värst i Sverige ? Så i nuläget har vi 5st elcyklar i "familjen"......
Jag kanske ska börja med en billigare hobby? Nä det ska jag inte alls. Jag fortsätter att äta matlådor och vara sparsam i intervaller då ska jag nog kunna ha samma shoppingtempo som mr mix :)

Ha de
M


Titel: SV: 6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a
Skrivet av: Peter Björkdahl skrivet 2018-07-03, 20:44:59
Då har du blivit med Performance CX antar jag, är det någon större skillnad?
Och grattis till nyköpet!

//Peter Björkdahl


Titel: SV: 6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a
Skrivet av: mixen skrivet 2018-07-04, 03:37:27
@yoss....
jag ser fram emot bilder på det nya åket  :D
roligt att du o tomas kunde göra oss sällskap i helgen :hungryF: :soda:
mixen


Titel: SV: 6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a
Skrivet av: Yoss skrivet 2018-07-04, 07:03:08
Tackar! Ja, vi får se vad det blir - letar febrilt just nu, vilket innebär att det kan ta några månader innan jag slår till.

Det är bara att erkänna, jag är inte så bra på impulsköp...  :D


Titel: SV: 6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a
Skrivet av: mieri skrivet 2018-07-04, 21:43:10
Då har du blivit med Performance CX antar jag, är det någon större skillnad?
Och grattis till nyköpet!

//Peter Björkdahl

Hej Peter,
CX motorn som Bosch har är lite kraftfullare än Performancemotorn och skillnad finns vad det gäller vridet men den är inte jättestor. Det är nog mest vi supernördar som märker av det mest. Men jag kanske tycker något annat efter ett större antal mil fler än dom jag har nu.
Den här cykeln är den som jag hade förra sommaren när min Trek no 1 var inne på verkstan för garantimotorbytet. Så det är en "democykel" som nu gått ca 220 mil. Min gröna Trek no 1 har nu rullat totalt ca 550 mil. Fortfarande med original drivlina vilket får ses som lite uppseendeväckande. Du då? Du har cyklat en hel del med din elcykel också, eller?

Mieri


Titel: SV: 6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a
Skrivet av: Peter Björkdahl skrivet 2018-07-05, 07:42:05
Jovars, uppe i 455 mil nu sedan slutet av maj förra året.
Antar att du har eMTB på din nya, det tycker jag fungerar bra och använder nästan uteslutande detta körläge.
Fick faktiskt även jag utnyttja garantin då kontakten till laddaren började att glappa. Var också tvungen att vänta men bara 10 dagar innan ny laddare kom från Tyskland.

@Yoss, ledsen att vi snackar sönder din tråd.

//Peter Björkdahl


Titel: SV: 6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a
Skrivet av: mieri skrivet 2018-07-05, 15:10:47
Ja är med i ursäkten.... men äär ju så svårt inte prata Elcykel