Scooter Forum

Scooter Relaterat => Egna erfarenheter/Recensioner => Ämnet startat av: tomas skrivet 2008-09-23, 17:43:25



Titel: Yamaha 250 YP, årsmodell 1999.
Skrivet av: tomas skrivet 2008-09-23, 17:43:25
Fakta:
1 cylindrig 4 takt på 20hp.
Vikt på 158Kg.
Topfart ~120, marsch fart ~105.
Broms, enkel skiva bak och enkelskiva fram..
Tank 11 liter.

Annons bilden,
(http://www.scooterforum.se/pic/majesty.jpg)


---


Första Scooter,
Efter att varit ”sugen” i många år så köpte jag då min första scooter på annons, en begagnad Majesty, vilket gör mig till en relativ ”färskning” i scooter världen :)

Mina ”krav” när jag började titta efter scooter var att:
Den skulle vara stor nog att kunna skjutsa (tyngd, storlek, motorstyrka) på ett bra sätt då jag misstänkte att min fru och mina barn gärna ville åka med ibland.

Att den inte skulle kosta mer än att man skulle slippa ha ”dåligt samvete” om jag inte hade tid att åka på den under en tid.

Tillräckligt ny för att inte behöva meka för mycket, och kunna lita på att den fungerade när man väl använde den.

Att den skulle vara någorlunda bekväm så att man under sommaren kunde pendla lite längre sträcka utan att bli trött samt kanske åka någon längre tur.


Letande,
Jag ägnade en del tid och läsa på om modeller och priser, för och nackdelar, tillgänglighet och service, tester m.m.

Efter ett tag så hade ett några modeller utkristalliserats sig, Burgman 400, Majesty 250, Majesty 400, egentligen var väl 400 lite för dyra.

Efter att hållit koll på beg. marknaden ett tag så dök en annons upp på en Majesty 250 med bara 350 mil på mätaren i nyskick, dessutom till ett väldigt bra pris, gillar utseendet.

Efter att snabbt bokat en provkörning så var saken klar  :scooter8:, den tidigare ägaren hade aldrig använt den som tänkt, och den samlade mest damm i hans garage, den var väl inte som helt i nyskick, men å andra sidan inte så långt därifrån så valet var enkelt. Lite kul var också att alla papper som funnits avseende denna scooter fans kvar inklusive en original broschyr med modellen ifrån rätt år. (gillar sådant)


Så hur bra uppfyllde denna scooter mina ”krav”?
Med 20 kusar så hängde man med bra i trafiken, och det var helt ok at skjutsa med sina 158kg, relativt stabil och hygglig storlek.

Benutrymme helt ok.

Priset var riktigt bra så den kändes aldrig dyr, och 250cc var dessutom billig ur försäkringssynpunkt.

Bra med utrymme under sadel och rätt stort handsfack.

Byta stift och olja samt olja in filter var relativt enkelt åtkomstmässigt, kanske lite knöligt att knäppa av sido plasten.


Problem?
Enda problemet om man nu ska kalla det problem var att hitta ett fäste för packbox, vilket var ett detektiv göra i den högre skolan, och lär inte vara lättare nu (om packbox saknas), förvånande med ett så känt märke.

Jag är 188cm, och för mig var rutan för låg, så en ny Givi ruta (högre) som jag hittade på blocket var en guld investering, och förbättrade luft flödet enormt.

Att köra ”längre” sträckor dagligen med den är jag tveksam till (15mil) åtminstone för mig, provade en vecka men det kändes jobbigt.


Slutsats,
En helt Ok Scooter som är prisvärd beg (enligt mig), dock kanske man ska leta efter mer ”problem” på weben, jag läste några som hade bytt automat för dyra pengar, men det är också en relativt vanlig modell och en med lite mil på borde vara mindre risk.


Så varför alls byta?
Jag är en lite teknik nörd, och givetvis så intensifierades läsandet och kollandet på scootrar när man nu väl hade en själv, och det är den största anledningen att jag ”uppgraderade”.

Detta till något som nu ger mig lite dåligt samvete när jag inte använder den så mycket som jag borde, men det är ändå värt det för den nuvarande är riktigt kul, men mer om denna när jag ”orkar” skriva nästa recension ;)

-Tomas