Scooter Forum

Scooter Relaterat => Egna erfarenheter/Recensioner => Ämnet startat av: bebbe skrivet 2012-06-23, 12:14:23



Titel: Förbrukning??
Skrivet av: bebbe skrivet 2012-06-23, 12:14:23
Hej.

Jag funderar lite på detta med förbrukning. Har alla år kört motorcykel till jobbet om vädret varit ok. Det har dels varit för att det är roligt men även lite för att ha mindre förbrukning och givetvis msidigare komma fram i rusningstrafiken.

Men förra året köpte jag min en Polo Diesel. Denna tar ca 0,41 till 0,47 (om jag snålar ligger den på runt 0,38!!). Detta gör att en utav fördelarna med att köra motorcykel försvinner. Det tillsamman med att det är lite krångligare (skyddskläder, regn mm) har gjort att jag inte tycker fördelen är lika uppenbar längre.

Funderade på detta ett tag och tänkte att om jag köper mig en Scooter kanske jag kan komma ner lite i förbrukning. Så jag fick tag i en Aprilia Atlantic 200 som bara hade rullat 600mil. Har nu kört ca 250 mil med denna och tycker att det funkar ok. Förbrukningen ligger på ca 0,35 till 0,38 (någon gång har jag kommit under 0,35 men det är bara vid enstaka tillfällen).

Nackdelen med hojen är bara den att jag tycker den är lite "vinglig" särskilt när det blåser mycket. Skulle även vilja har lite mer kraft vid fart. Så som det funkar nu tycker jag den funkar ok (är mest 70 och 90 sträckor) om trafiken är lugn för då kan man hålla 90. Men om det blir lite hetsigare. Med mycket bilar och "stressig" trafikrytm känns det som jag får krama ur den lilla 200:an så mycket den har. I min värld känns inte det helt säkert. Jag är van vid att köra aktivt när jag har kört tex motorcykel i hetsig trafik och vill lämna alla potentiella faror bakom mig. Känns inte som den lilla Aprilian alltid klarar det. Har även märkt att om jag kör vid dom tiderna som trafiken är som värst kan jag får förbrukningen att komma över 0,4 och då känns det ändå inte som om jag riktigt får det resultatet jag vill för att körningen skall kännas helt säker.

Så då till min fråga. Om jag köper mig en annan scooter som är lite större och har mer krut. Kommer jag då fortfarande kunna köra på ca 0,35 (eller gärna lägre)?

Får nog tillägga att jag inte vill betala mer än kanske 30-35k för en annan scooter. Hade jag velat lägga mer hade nog Hondas Integra passat (då den verkar klara sig på tom under 0,3!) bra men där ligger priset på 95k. Så som jag ser det tar det nog en stund innan jag hinner köra ikapp den pengen  ::)


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: Karl skrivet 2012-06-23, 13:52:37
Körde förr en 2007 Yamaha Majesty 400. Den hade en förbrukning på cirka 0,35 och hade med sina 34 hk ganska bra prestanda. Jag toppade den 155 kmt på mätaren så det motsvarar väl cirka 145-150 i verkligheten. En sådan ligger runt 35000 på blocket. X-max är även ett bra alternativ toppar cirka 130 kmt och är ganska rask upp till 100 kmt. Bränsleförbrukning ligger kring 0,3-0,35. Båda har rejäla utrymmen under dynan. vilket är bra ibland. X-max kan du finna under 30000 kr på blocket. Lycka till.


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: TMax500 skrivet 2012-06-23, 14:28:28
Ekonomin i scooteråkning är nog svårt att räkna in, i vart fall om man vill köra en lite biffigare scooter. Kanske kan en Lead, Innova eller någon annan snål-hoj ge en vettig kalkyl. Men annars få man nog bokföra scooteråkandet på nöjeskontot, åtminstone till en del. Precis som du skriver drar en snål bil nästan lika lite soppa. Sedan skall ju en scooter ofta servas i tätare intervaller än bilen, däck skall bytas osv.

Vill du både ha låg förbrukning, mera power och stabilitet är det kanske Hondas Integra som gäller? Andra storscootrar drar mer, vad jag har förstått. Jag kör t ex på 0,5 i snitt. Det finns ett inlägg här på forumet med 0,35 på en TMax, men så sakta jag jag nog aldrig kört... ;) Men som du skriver, 95 000 kr är mycket svårt att räkna hem, ekonomiskt.

Vad säger ni andra som kör 500-600 cc? Runt 0,5?

Vad gäller stabilitet och "vinglighet" så har jag aldrig kört en Atlantic, så det är svårt att jämföra. Men sätter du dig på en 500-700 cc på 200+ kg så lär inte detta vara något problem. Jag märker visserligen när jag t ex korsar Älvsborgsbron i hård vind att det förstås drar i ekipaget. Men om man känner efter i styret, så tar vinden i föraren och inte i scootern. Scootern tar vinden mycket bra. Till skillnad från mig - som tar sidvinden dåligt! :)


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: Peter Björkdahl skrivet 2012-06-23, 15:29:30
SH300 är nog tillräckligt bra i många avseenden men jag fastnade för Piaggio Beverly 350 då den är piggare och går mjukare.
Men den kom i år så priset är 60.000 (i Tyskland €4999),

Jag kan återkomma efter sommaren om hur mycket mer min nya (2006) Beverly 500 förbrukar mot de 0,32l/mil som min 15hk BMW C1 tog vid jobbpendling.

Men här finns lite samlade förbrukningsuppgifter...
http://www.fuelly.com/motorcycle/piaggio/bv500 (http://www.fuelly.com/motorcycle/piaggio/bv500)

//Peter Björkdahl


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: ljs-s skrivet 2012-06-23, 16:04:03
Med min x-max kommer jag inte under 0.3 som jag kör, jag ligger nog mer mellan 0.4-0.5 men jag kör inte snålt och jag skjutsar rätt ofta. Kan hända att det går att köra på 0.3 med lugnare körning.

Sidvinden är x-maxen inte super bra på, men för att det ska vara jobbigt i 0-90 så ska det blåsa på rejält innan jag tycker det är jobbigt. Visst blir man påverkad men inte så jag tycker det känns osäkert. Men 100+ på en blåsig dag är jobbig tycker jag.

Jag upplever inte 100 vägar jobbiga på så sätt att man känner sig i vägen. Vill jag ligga i 120 så kan jag göra det. Men om man själv ska köra om en bil och man får nån hetsig bil bakom sig så har man ju inte samma kraft som en piggare normal bil i dom farterna.

Och som jag ser det, stirra dig inte blind på siffrorna att det kanske blir lika dyrt eller lite dyrare än din bil. Det är ju roligare! :D


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: Stig45 skrivet 2012-06-23, 17:24:27
Ekonomin i scooteråkning är nog svårt att räkna in, i vart fall om man vill köra en lite biffigare scooter.
I Stockholm får ju mc/scooter köra i bussfilen..En inte helt oäven fördel vill jag påstå..
Sparar kanske inte pengar men tid..


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: bebbe skrivet 2012-06-24, 10:14:25
Mycket bra input här. Precis sådant jag ville veta  :)

Jag tycker scooter är roligt men jag är lite av åsikten att kör man scooter skall det finnas ekonomi i det. Om inte kan man kanske lika gärna köra motorcykel istället?

För mig är en scooter en kompromiss i prestanda och framförallt väghållning. För att istället få lite egenskaper som tex praktiska packutrymmen, bra vind skydd och framförallt ekonomi!

Tycker att det mesta stämmer. Men blir lite förvånad över att förbrukningen ligger så högt?

Man kan ju idag köpa motorcyklar som har allt det scootern har (förutom möjligheten till att packa). Tex  Kawa Versys mycket bra egenskaper. Både vad gäller bränsle ekonomi, förs, service (1000mil) osv. Ägde faktiskt en under lite mer än en säsong och vid pendling gick den på ca 0,35.

Jag får nog ta och prova lite större modeller och se om jag kanske ändrar min åsikt ang vilka egenskaper en scooter har. Den enda riktiga stor scootern jag har kört är Hondas integra. Den gillade jag skarpt! Men där är som sagt priset lite högt. Iaf i jämförelse med min Aprilia. Om det blir en liknande scooter så blir det istället för min Yamaha R6. Vet inte om jag är redo för det ännu?


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: TMax500 skrivet 2012-06-24, 10:35:04
Nu hamnar vi utanför ämnet, men.... En Versys (eller liknande) med en toppbox är jättebra alternativ för pendling, och duger dessutom till en väldig massa annat! Har själv tänkt i de banorna, men hittills alltid fastnat på väderskyddet. Där är scootern överlägsen. Du kan inte köra din Versys (eller annan traditionell hoj) i dåligt väder med vanliga byxor och lågskor utan att bli våt och smutsig nedtill. *) Men det kan du med en scooter.

*) Man kan fundera på frågan lågskor kontra mc-ställ rent säkerhetsmässigt, men det är en annan fråga! :)

EDIT: Kanske en 350-400 cc hade varit en bra kompromiss mellan förbrukning och prestanda? Får höra vad Peter B har att säga när säsongen gått lite längre.

EDIT 2: Man kan ju också fundera på att min 500:a på 40+ hästar drar lika mycket som min 900:a på 70+ hästar. I det förra fallet en strömlinjeformad förgasarscooter, i det senare en insprutad nakenhoj, med ett för en hoj helt normalt luftmotstånd (dvs mycket högt).

Hoj nummer tre i stallet, en mycket gasglad 955:a (med slip on och om-mappad för mer effekt) drog 0,55-0,60 i Norge förra helgen. Då har den någonstans över 120 hk...


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: bebbe skrivet 2012-06-24, 10:55:17
Ja, det är en stor fördel att man har ett så bra väderskydd! Jag har aldrig haft mc kläder som garanterat håller mig torr i alla väder. Iaf inte när de är några tusen mil gamla. Så oavsett vilken utrustning man vill ha på sig är ju vindskyddet alltid en stor fördel!

Dock skulle jag aldrig köra utan min skydds utr. Jag har kört väldigt mycket mc i mitt liv. Fram till att jag för tre år sedan blev pappa har jag legat på minst 3k mil per år och kört både på sommar och vinter. I flera års tid hade jag bara motorcykel. Bil var underprioriterat. Detta har lärt mig att det ändå bara är två hjul. Vurpor är i det närmaste ofrånkomligt. Att man då har på sig skydds kläder kan göra hela skillnaden mellan liv och död även vid de mest fåniga marksyningarna. Skulle vara förargligt att skada sig illa när utr hänger på en krok i garderoben.

Skall nog tillägga att man inte är befriad från skador även om man har full mundering. Jag har trotts min utr fått skador som trasiga fotleder och krossade handleder. Men är helt övertygad om att hade jag inte haft min utr hade jag nog inte suttit här bakom tangtbordet  ::)

Jaja, nog om det. Jag tror helt enkelt att jag får ta och prova lite olika större scootrar för att se vad dom har att erbjuda  :D

Edit; ang motorcyklar och förbrukning så är ju de lite modernare hojarna runt 600cc ok. Min R6:a från 2008 går faktiskt billigt från och till jobbet. Klarar mig på ca 0,45. Får väl ses som väldigt bra för en hoj som har nästan 130hkr. Men i övrigt är den en ren mardröm att pendla med. Man sitter verkligen tok illa och väder skydd existerar inte överhuvud taget. Däcken går åt som smör. Förs ligger nära nog på en månadspremie som är samma som en års premie på Aprilian  ::) . Hade det inte varit för att den är så skön att köra med på helgerna eller de bandagar man hinner med så kan man ju fundera på varför man skall ha en  ::)


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: bliss skrivet 2012-06-24, 18:30:50

För mig är en scooter en kompromiss i prestanda och framförallt väghållning. För att istället få lite egenskaper som tex praktiska packutrymmen, bra vind skydd och framförallt ekonomi!

Kollat på mp3:an?
Jag kör en MP3 500 och jag har den endast för nöjeskörning, jag pendlar inte. Har ej heller A-kort så jag har ingen annan tung hoj att jämföra med men i alla tester jag läst så sägs det alltid att den uppträder precis som en tvåhjuling fast med ännu bättre väghållning framtill samt kortare bromssträcka iom dubbla frambromsar.
 
Den drar väl runt 0.4 nånting och då gasar jag på rätt bra. Prestanda är väl helt OK, inga problem att dra om en bil som ligger i 120 på motorvägen och står man först vid rödljuset blir bilarna bakom små prickar i backspegeln fort.  

Kör man mycket i stadstrafik är funktionen med att låsa framfjädringen (och slippa sätta ned foten vid stopp) hur skön som helst!  :) Låsningen är också suverän om man behöver baxa runt hojen på trånga utrymmen.

Priset spränger väl kanske din budget, men som det skrevs tidigare är det väl rätt svårt att räkna hem någon ekonomi med MC om man *redan har en bil*... Man kör ju för att det är, tja beroendeframkallande  :notworthy:


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: bebbe skrivet 2012-06-24, 20:22:57

För mig är en scooter en kompromiss i prestanda och framförallt väghållning. För att istället få lite egenskaper som tex praktiska packutrymmen, bra vind skydd och framförallt ekonomi!

Kollat på mp3:an?
Jag kör en MP3 500 och jag har den endast för nöjeskörning, jag pendlar inte. Har ej heller A-kort så jag har ingen annan tung hoj att jämföra med men i alla tester jag läst så sägs det alltid att den uppträder precis som en tvåhjuling fast med ännu bättre väghållning framtill samt kortare bromssträcka iom dubbla frambromsar.
 
Den drar väl runt 0.4 nånting och då gasar jag på rätt bra. Prestanda är väl helt OK, inga problem att dra om en bil som ligger i 120 på motorvägen och står man först vid rödljuset blir bilarna bakom små prickar i backspegeln fort.  

Kör man mycket i stadstrafik är funktionen med att låsa framfjädringen (och slippa sätta ned foten vid stopp) hur skön som helst!  :) Låsningen är också suverän om man behöver baxa runt hojen på trånga utrymmen.

Priset spränger väl kanske din budget, men som det skrevs tidigare är det väl rätt svårt att räkna hem någon ekonomi med MC om man *redan har en bil*... Man kör ju för att det är, tja beroendeframkallande  :notworthy:


Jag gillar ny teknik och udda lösningar så som på en MP3. Skulle nog inte köpa en själv dock. Men jag tänker att samma motor borde väl sitta på en vanl Piaggio också?

Edit; ingen som provat BMW:s nya scootrar?


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: Peter Björkdahl skrivet 2012-06-24, 20:52:41
Piaggio 500 sitter lite här och var; Gilera, Aprilia, Piaggio.
I min Beverly från 2006 är den på 460cc och på de nyare 493cc men båda kallas 500 och har snarlikt effektuttag.

Vad gäller nya BMW scootrarna så är de försenade och verkar inte komma förrän efter sommaren.


//Peter Björkdahl


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: tomas skrivet 2012-06-25, 07:47:58
Japp, ser trist ut på BMW fronten, ringde själv AVA förra veckan tror jag det var och då såg det ut som augusti fast dom skulle veta mer efter midsommar trodde dom då.

Trist "lanserings timing" åtminstone här i Sverige eller det kanske är lika samma i fler länder?

Lite underligt apropå bränsleförbrukning att ingen tillverkare utvecklat någon supersnål motor för MC/Scooter, borde väl ligga lite i tidens anda?
Iofs. finns det ju en del hybrider och där lär väl bränsleförbrukning vara lite lägre.


-Tomas


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: Peter Björkdahl skrivet 2012-06-25, 11:07:05
Nu har Globens MC fått in en Piaggio Beverly 350. Jag rekommenderar att ta en provkörning med denna om ni kan - mycket trevlig körupplevelse kan jag lova.

Peter Björkdahl


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: Peter Björkdahl skrivet 2012-06-25, 11:45:15
BMW har samma problem överallt, det är något slags kvalitetsproblem.

//Peter Björkdahl


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: erkagn skrivet 2012-06-26, 08:22:02
Min Honda 100 Lead drar kring 0,35 till 0,37. Så även mindre scootrar verkar ha en "hög" förbrukning. Tror det beror på att den lilla motorn måste gå på full gas vid accelerationer samt på 70-vägar.


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: Henkes skrivet 2012-06-26, 12:13:44
När det gäller förbrukning och scootrar så inbillar jag mig att transmissionen med variator är den stora effekttjuven.. Annars vore det väl märkligt att variatorn har en egen fläkt?
Vill du åka snålt, så får du nog växla själv -> MC.

/Henkes


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: bebbe skrivet 2012-06-27, 21:05:59
När det gäller förbrukning och scootrar så inbillar jag mig att transmissionen med variator är den stora effekttjuven.. Annars vore det väl märkligt att variatorn har en egen fläkt?
Vill du åka snålt, så får du nog växla själv -> MC.

/Henkes

Stämmer nog. Kolla på de "scootrar" som har vxl som tex Hondas Integra (manuell vxl som växlar per automatik). Både Burgman 650 och Integra 700 klarade sig på under 0,3 i smc;s senaste tidning.


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: Helixtompa skrivet 2012-07-07, 22:26:01
Ja. Förbrukningen är klart intressant för at t motivera scooterkörning. Men man ska inte glömma försäkringspremier heller. Själv har jag haft en Yamaha beluga 125, som tog 03 i alla väder. Sen skaffade jag en större honda cn250 helix, som tog 0,4. Tills jag servade den och fixade till ventilerna och höjde lufttrycket, nu går den på 0,3. Samma förbrukning har min gamla honda ch 125, spacy, som jag köpte som lågmilare och nu har 800 mil på mätaren. Jag kör bägge ganska hårt så fort som de orkar.

Men det bästa är if-s hondaförsäkringar, som ger halva priset på scooter nr 2 om det är en honda oxå- jag betalar 1500 för två scootrar helförsäkrat i sthlm.

Det kallar jag ekonomi!!!


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: erkagn skrivet 2012-07-08, 12:05:23
Ja den billiga försäkringen är ett stort plus.

Förresten så har min Lead 100 både börjat dra mindre soppa 0;33 samt gå en aning fortare. Kan det vara så att motorn börjar gå bättre när den gått en trehundra mil?


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: k@zzu skrivet 2012-12-22, 22:42:17
När det gäller förbrukning och scootrar så inbillar jag mig att transmissionen med variator är den stora effekttjuven.. Annars vore det väl märkligt att variatorn har en egen fläkt?
Vill du åka snålt, så får du nog växla själv -> MC.

/Henkes

Stämmer nog. Kolla på de "scootrar" som har vxl som tex Hondas Integra (manuell vxl som växlar per automatik). Både Burgman 650 och Integra 700 klarade sig på under 0,3 i smc;s senaste tidning.

Burgman 650 går inte under 0,4 hur man än kör!
K@zzu


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: dman skrivet 2013-11-26, 17:56:13
Ja den billiga försäkringen är ett stort plus.

Förresten så har min Lead 100 både börjat dra mindre soppa 0;33 samt gå en aning fortare. Kan det vara så att motorn börjar gå bättre när den gått en trehundra mil?

Kollade faktiskt varenda tank som jag körde min SCV under 430 mil:
Max:0,41, Min:0,31, Medel:0,37
Kan inte se att förbrukningen ändrats under 200-630 mil. Dock gick förbrukningen ner så fort jag inte maxpressade scootern. Siktade jag på att hålla 70 isf max blev plånboken gladare.

Honda PS125 ca 0,4l/mil


Titel: SV: Förbrukning??
Skrivet av: dman skrivet 2015-04-24, 11:13:19
När det gäller förbrukning och scootrar så inbillar jag mig att transmissionen med variator är den stora effekttjuven.. Annars vore det väl märkligt att variatorn har en egen fläkt?
Vill du åka snålt, så får du nog växla själv -> MC.

/Henkes

Även scootrar som inte har automatlåda drar en del bränsle.

Tror man kan jämföra bilar med stora motorer mot mindre motorer. En liten motor måste kämpa en hel del för att bibehålla hög fart, stora motorer kämpar bra mycket mindre. Alltså en bil med en 1,6 liter motor behöver inte dra mindre bränsle i 100km/h än en 2,0 liter motor. Det är min erfarenhet men någon annan kanske har en annan idé...