Scooter Forum

Scooter Relaterat => Egna erfarenheter/Recensioner => Ämnet startat av: protesen skrivet 2011-07-21, 18:32:01



Titel: SYM GTS 250
Skrivet av: protesen skrivet 2011-07-21, 18:32:01
SYM GTS 250 

Nu  har jag ägt en SYM GTS 250 i tre månader och 600 mil. Tyckte det kunde vara på tiden att berätta lite om min cykel. Det är inte så ofta  man nämner SYM250 i scooterforum.
Fram och bakhjul är på 13 tum kunde vara större men är väl vanlig hos dom flesta scooters. Sitsen är bred  med ett litet stopp för rumpan, jag tycker man sitter ganska bekvämt. Genom att sitsen är bred blir utrymmet under den  tillräckligt stor för en hjälm och en hel del annat. I utrymmet finns belysning och  en lampa tänds på instrumentbrädan i öppet läge. Instrumentering är tydlig och det fins lampor för alla tänkbara funktioner plus lampa för nedfälld sidostöd. Motorn stängs av när stödet är nere vilket är en bra säkerhetsfunktion  som min kompis skulle haft på sin motorcykel.
 Backspeglarna kan fällas in, en bra funktion när det är trångt i garaget. En bra lösning är bromsarna, vänster broms går på både fram och bakhjul och höger enbart på framhjul. Den finessen borde finnas även  på motorcyklar där det händer en del olyckor när samspelet mellan bromsarna inte fungerar.
Tändlåset har et litet lock som skyddar från otillbörligt intrång och tändnyckeln kan vikas så att risken att bryta av den minimeras. I fronten finns ett låsbart förvaringsfack plus ett litet fack för nycklar och sånt  Nertill mellan fötterna finns ett fack för dricka. En liten finess är tanklocket som öppnas med startnyckeln och stängs genom att bara trycka ner den. Locket sitter fast på en pinne så man tappar inte bort det.
Jag hade tidigare kört en Yamaha kopia och tyckte den gick ganska bra men med min SYM gts 250 vill man inte sluta köra det blir bara roligare.
Motorn har keramisk cylinder och fyra ventiler som ger 22 hästar det räcker till att dra ifrån dom flesta i en korsning. Hela scootern ger ett intryck av hög kvalitet.
Även om scootern kommer upp i motorvägshastigheter så tror jag ändå att den är konstruerad för lägre hastigheter och för utflykter på kurviga vägar och härliga naturupplevelser. Och för dom som inte är pensionärer är den ett fordon att åka till jobbet med. Att åka i höga hastigheter på en motorväg  som är mestadels är spikrakt föredra jag bilen.
Dom bakre stöddämparna är ställbara i fem lägen. Mina resor/utflykter är inte så långa ca. två timmar men jag åker nästan varje dag.
Än har jag inte haft de minsta problem men jag återkommer om det i så fall.
 

                  


Titel: SV: SYM GTS 250
Skrivet av: ljs-s skrivet 2011-07-21, 19:44:03
Ser inte så tokig ut :)

(http://www.skutery.net/grafiki/opisy/zdj-duze1379.jpg)


Titel: SV: SYM GTS 250
Skrivet av: tomas skrivet 2011-08-09, 21:08:42
@protesen,
 :good:

Tack för din recension!


-Tomas