Scooter Forum

Övrig Motor => MC => Ämnet startat av: Semester Stallone skrivet 2018-05-30, 20:33:02



Titel: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-05-30, 20:33:02
Hämtade idag ut en flångny, svart Yamaha MT-03 av 2018 års modell från Stockholm MC-varuhus. Inget effektmonster eller landsvägsmissil, eller flåbuse, kanske? Mer snäll och rumsren 321-kubikare på 42 hästar och med en vikt, fulltankad, på 168 kg. Verkar enligt färddatorn dra ungefär 0,35-0,36 l/mil. Toppfart? Pja, nånstans kring 170 km/t.

Återkommer med bilder och liiite intryck senare...


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: mieri skrivet 2018-05-30, 21:25:35
Grattis till inköpet!

Gullan


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-05-31, 20:56:55
Tack, Mieri!


...Och här några bilder på den lilla rackarungen...




Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-06-02, 20:10:46
...Och lite fler bilder. Den här gången från Yoss' hemtrakter...


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-06-03, 00:29:40
...Och så nägra intryck, också...

Motorn är samma, lite peppriga och varvvilliga parallelltwin, som på den kåpförsedda systermodellen R3. Rödmarkeringen går vid 12 500 v/min (med max vid 13,5). Joo, det är löjligt mycket för en sån här liten gathoj, som inte ens är en räser, men den börjar dra rätt duktigt redan vid 4-5000 rpm så man behöver inte växla hysteriskt för att hålla fart. Insprutet är däremot ingen hit, ryckigt och nervöst, vilket orsakat fler kärringstopp än jag vill vidkännas. Lite andra hyss, också: Några gånger har motorn oförklarligt dött. Jag har kikat på dödarknappen och sidostödsbrytararen men tror nog det handlar om styrenheten för insprutningen. På plussidan, dock: Några mil i jämnt 90-tempo fick bensinförbrukningen att sjunka till 0,31 l/m. Anmärkningsvärt bra, som jag ser det. Ljudet är lite karaktärslöst symaskinsaktigt vid acceleration, men släpp gasen eller växla ner och det uppstår ett alldeles förtjusande morrande som flera gånger fått mig att vända mig om för att se om det låg någon annan fetare hoj vid bakhjulet.

Däcken är Michelins magnifika Pilot Street så där finns inget att klaga på.

Körställningen är lätt framåtböjd, lågt styre och framåtvinklad sadel gör att armarna får ta lite kroppstyngd. Inte direkt obekvämt men kanske inte heller så skönt om man ska åka långt...

Jo, just det: bromsarna saknar rätt mycket bett så några ofrivilliga stoppies lär inte MT-03 överraska husse med...


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: tomas skrivet 2018-06-08, 01:06:26
Härligt utseende, grattis till investeringen  :occasion14:

-Tomas


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-06-25, 16:53:33
Då Bike testade MT-03 (nr 4/2017) klockade man 0-100 km/t på 5,99 sek, (eller 98 m). Det må vara så, men vill man stega sig igenom växellådan, och använda kopplingen, på ett någorlunda prydligt vis får man nog addera några sekunder på den tiden. Nej, det är verkligen ingen rödljusraket, den plockar sina underhållningspoäng på annat. För MT-03 är, trots sin behändiga storlek, en påtagligt "riktig" mc, ingen vare sig moppe, skoter, sightseeingbuss eller orkeslös 125:a. Och den låter dig aldrig ana annat än att du kör den, och inte tvärtom...

Vad mer? Jo, min redovisar nu rätt stadigt en bensinförbrukning på 0,30 l/milen, förutsatt att man ligger kring 6 000 rpm, vilket motsvarar ungefär 100 km/t på 6:ans växel. Och då bensintanken rymmer 14 liter så betyder det alltså en räckvidd på drygt 40 mil. Muchos gracias. Med nuvarande bensinpris kostar alltså en full tank 220 kr. En tank räcker kanske inte för en hel månads jobbpendling? men den lilla rackarungen är sannerligen inte heller ett durkslag som fullständigt dränerar plånboken...

Urrn-urrn-urrn!


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-07-24, 01:10:23
Tillbehör. Ja, sånt finns det mycket till MT-03. Inget som direkt faller mig på läppen, dock. Men...
      
Akrapovič listar 4 avgassystem till MT-03. 2 helsystem och 2 slip-on, i såväl kolfiber som titan. De senare fångade främst mitt intresse. Enligt Akrapovič väger Yamahas originalsystem 8,2 kg (varav själva ljuddämparen 2,8 kg) och lämnar ifrån sig 88 dB vid 5375 rpm.

https://www.akrapovic.com/en/moto/products?brandId=41&modelId=342&yearId=4895 (https://www.akrapovic.com/en/moto/products?brandId=41&modelId=342&yearId=4895)


Akrapovič helsystem Racing Line (SS) S-Y2R1-CUBSS ökar effekten med 1,2 hk, väger 3,2 kg (-5 kg) och skrämmer plättlätt grannhunden med tillhörande matte upp i träden med sina 100,4 dB (+12.4 dB).

Slip-On Line-pipan (SS) S-Y2SO11-AHCSS, är kanske inte fullt lika imponerande men kostar i runda slängar också "bara" mindre än en tredjedel (3046:- på XL moto)

Effekt: + 0.5 hk vid 12350 rpm. Vikt: 0.9 kg (- 1.9 kg) och 93.3 dB vid 5375 rpm (+5.3 dB)


Ja, då var det bara att börja shoppa, då...

Urrn-urrn-urrn


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: mieri skrivet 2018-07-24, 09:13:22
Japp, låt pengarna rulla.

Gullan


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-07-24, 20:04:38
U bet, Micke!

Målet är ju att den lille, och redan en smula anorektiske, MT-03 ska väga in under 160 kg, fulltankad. Med Akras helsystem kommer vi ner på 163. Undrar hur mycket det bakre fotpinneparet med fästen väger..?


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-07-26, 16:57:26
0,28...! Ja, 0,28 l/mil, är alltså färddatorns senast redovisade siffra över genomsnittlig bensinförbrukning (10 mil). Hur lågt kan en mc egentligen sjunka? Ingen moralfråga, dock. Strikt soppafråga. Jag har haft radfyror som dragit litern och mer därtill. Inte nödvändigt sååå mycket kvickare eller i så mycket högre hastighet. Det är nästan så man baxnar...

Och nu börjar jag faktiskt nästan dra mig för att mixtra med luft/bränsleblandningen med ett annat avgassytem...


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-08-07, 22:01:37
Hå å hej, denna magiska solsommar!


Liite fler bilder på varvmonstret. Inte den snyggaste instrumenteringen, kanske? Men det mesta man behöver finns ändå där...


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-08-08, 16:35:58
...och Canon G9 X...


...med zoom...


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: tomas skrivet 2018-08-09, 20:14:28
Kul att du du är ute och "varvar på" och trivs med snyggingen  :icon_thumleft:
Tack för lite uppdatering, verkar vara ett bra pendlarfordon också ur flera synpunkter.


-Tomas


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-08-09, 21:26:50
Tack, Tomas! Och hoppas förstås att denna magnifika sommar varit lika bra för dig.

Jo, en excellent pendlarmoppe är det... allsidig, behändig, snorbillig, ekonomisk (!!!)... Och kul på det mesta, även om väl de flesta här vet att egentligen ingenting smiskar en redig skoter, åtminstone om den är av den sorten som rör på sig rejält, då man så önskar. Men, man ska väl vara lite försiktig vid direkta jämförelser, annars. En 2018, MT-03, kostar 52 900 SEK. En Yamaha XMAX 300, Honda SH300i och snikmodellen av Vespa 300GTS kostar alla 59 900 SEK. 42 hk jämfört med omkring 25 hk, ger förstås duktigt mycket mer skjuts på t ex motorvägen. Och även om kvalitetskomponenter lyser med sin frånvaro på MT-03 så vill jag nog ändå påstå att det är funktionellt och ger genomgående bättre köregenskaper än på valfri skoter...

Prissättningen är faktiskt lite av en gåta, men kan kanske förklaras av att en traditionell mc antagligen säljer i större kvantiteter än den lite mer nischade skotern? (Äh, det vet i sjutton, förresten?) Finns säkert någon mer begåvad förklaring till prisskillnaden...?


Titel: SV: Yamaha MT-03. And still going downsizing...
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-08-15, 16:09:50

...och här besvaras så kanske den för mänskligheten största och mest ställda frågan: Vad händer över 7000 rpm på en MT-03...?
(7000 är som ledtråd klockan nio på varvmätaren. Och rödmarkeringen är vid 12500)
 



https://www.bing.com/videos/search?q=yamaha+mt-03+&&view=detail&mid=6E585BE7233D13FAFA646E585BE7233D13FAFA64&FORM=VRDGAR (https://www.bing.com/videos/search?q=yamaha+mt-03+&&view=detail&mid=6E585BE7233D13FAFA646E585BE7233D13FAFA64&FORM=VRDGAR)