Scooter Forum

Scooter Relaterat => Maxi Scooters => Ämnet startat av: Semester Stallone skrivet 2015-07-06, 15:50:00



Titel: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2015-07-06, 15:50:00
…är här. Ja, eller rättare sagt i Italien. Nyheter? Jupp, en del. Sitthöjden har ökat från 78,5 cm till 80,5. Även hjulbasen har förlängts med 16mm. Allt tydligen för att en mindre integralhjälm nu ska få plats i utrymmet under dynan. Men trots att den faktiskt blivit lite större har den tappat ett kg och väger nu in på 169 kg fulltankad. Det gamla halogenlyset har äntligen ersatts med LED och även tändningsnyckeln har fått stryka på foten till förmån för ett smart key. Det verkar även som om de gamla kombibromsarna (C-ABS) försvunnit och ersatts med tvåstegad ABS.
Så, har då en redan tokbra skoter (typ, klassledare) nu blivit ännu bättre? Ja, det vettefaen. Men enbart det faktum att den fått klart förbättrat ljus och nu tycks kunna bagagera en integralhjälm har fått mig att på studs lämna in en förhandsbeställning. Frågan är väl bara nu om jag ska välja den nästan vulgärt snygga röda? Den svarta eller kanske rent av den mattgrå/svarta? Ja, nu hopar sig banne mig I-landsproblemen…


PS  Tyvärr är både min köksfranska och skol-italienska så sunkig att jag mest slår ut med armarna av bifogade klipp från U-tuben...


Sa jag förresten: Trevlig sommar alla skoterfarare? Tu-de-li-du!


https://www.youtube.com/watch?v=C1-5qFvjVec (https://www.youtube.com/watch?v=C1-5qFvjVec)
https://www.youtube.com/watch?v=vTyziaoEnnE (https://www.youtube.com/watch?v=vTyziaoEnnE)

https://www.youtube.com/watch?v=vliHnbDAoH8 (https://www.youtube.com/watch?v=vliHnbDAoH8)



Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Peter Björkdahl skrivet 2015-07-06, 16:00:29
Har de uppdaterat motorn något? Kanske lägre förbrukning och stopp/start som t ex SH150?

//Peter Björkdahl


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2015-07-06, 16:20:51
Både ja och nej, vad det verkar, Peter! Honda hävdar själva att de uppdaterat såväl motor som transmission men det är inget som jag kan upptäcka av specen. Man uppger samma effekt och samma vrid (tror jag?) som tidigare och förbrukningen ligger fortfarande på 0.33 och alltså ingen sån där idling stop-funktion heller som på sh150.



Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: tomas skrivet 2015-07-08, 12:05:39
@Semester Stallone,
Tack för en trevlig/rolig skrivning, och ha en bra sommar själv  :ok:


-Tomas


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2015-07-08, 14:57:02
Tack, Tomas!

Scooteristas rules!



Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2015-08-17, 15:23:55
Oupps! När jag nu läser den nya specen igen ser jag att Honda faktiskt gjort mer omfattande maskinella ändringar än vad som kanske var önskvärt? Jo, man har faktiskt minskat effekten från 20 kW (27,2 hk) till 18,5 kW (25,2 hk). Även maxvridet har sänkts från 26,5 Nm till 25,5 Nm. Honda hävdar ändå att accelerationen har förbättrats. Må så vara. Så av det får man dra slutsatsen att den fått en annan mappning.

Skitsak? Jo, men personligen är jag ändå besviken. Den gamla modellen var ju inget effektmonster och ingen hade väl tackat nej till lite mer effekt? Okej, SH300i av 2015/2016 års modell är så klart säkert fortfarande en top notch-skoter, men istället för att öka effekten (eller åtminstone  behålla den oförändrad) och ta ett rejält kliv framåt, väljer man alltså nu att ta ett halvt steg tillbaka, allt tydligen för att klara det nya strängare Euro 4-reglementet. Förbaskat trist.



Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: tomas skrivet 2015-08-20, 21:45:23
Var tvungen och kika lite (Euro 4-reglementet).
Blir väl gummiband och handveva med tiden  ;)

EU: Motorcycles: Emissions,
http://transportpolicy.net/index.php?title=EU:_Motorcycles:_Emissions (http://transportpolicy.net/index.php?title=EU:_Motorcycles:_Emissions)


-Tomas


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2016-06-29, 18:02:18
Ja, så har då femtiomila gränsen passerats för min flångnya, röda 2016-modell. Några ord om färgen bara, först: Är du ute efter en diskret look som blygsamt smälter in bland andra skotrar – välj en annan kulör! Den röda är visserligen galet snygg men lika diskret som en prålig påfågel i ett gråsparvsbo.

Allt känns annars igen från den gamla SH:n. Fjädring och chassi är fortfarande skotertoppklass. Tvåkanals ABS har ersatt de gamla kombibromsarna (C-ABS) och är fortfarande utmärkta men personligen upplevde jag nog att de gamla hade en smula mer bett. Instrumenteringen har snäppats upp något hack och är numer sobert elegant. Gasresponsen är en smula mer direkt och jag gissar att den nog rent av kan piska den gamla från rödljuset? Time will tell.
Förarergonomin har ändrats såtillvida att de två centimetrarna högre sitthöjd faktiskt ger marginellt bättre överblick men att man i motsvarande grad bildar ett större vindfång. De där ynka två centimetrarna gör dock att det får plats en integralhjälm under dynan.
Smart key har ersatt de gamla tändningsnycklarna och den elektroniska startspärren (HISS), vilket gör att man gärna oroligt kollar en extra gång om elektroniken verkligen är avslagen. Här har dock Honda snålat och levererar bara en smart key-dosa. Sumpar man den, eller råkar ha kassa batterier, är man mycket bokstavligt rökt.

Så, är den då bättre än den gamla versionen? Nej, de är båda absolut top notch i 300-klassen. Men, ja - om det är högsta prioritet att kunna låsa in hjälmen i förvaringsfacket under dynan. Och ja, om du vill köra en skoter med marknadens bästa utsläppsvärden. Jag lutar nog åt remi, jag…



Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Peter Björkdahl skrivet 2016-06-29, 19:48:33
Återkoppla gärna när du vet hur bränsleförbrukningen skiljer sig (om det nu är någon skillnad).

Peter Björkdahl


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Rogga skrivet 2016-06-30, 09:11:00
 :hello: Semester Stallone.

Grattis till inköpet, och hoppas att du har återhämtat dig, tråkig historia det där.

Nya bromsklossar och ny bromsskiva behöver en sissådär 50 - 100 mil å anpassa sig till varandra, därav bromsarna kommer att bli bättre, men det vet du säkert.. ::)

Ha det gött..

- Rogga  :gino:


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2016-06-30, 17:28:22
Hej, Peter!

Jo, några cl mindre är det allt jämfört med den gamla modellen. Spontant hade jag gissat på någonstans mellan 0.30 – 0.32 men såväl den inbyggda färddatorn som Honda själva anger 0.33, så jag får böja mig för den sortens hårdfakta.




Tack, Rogga! Ja, hälsan, inser man efter en stund, är så oändligt mycket viktigare än allt annat. Det minskar inte mitt hat till buset, men jag har i alla fall lärt mig något, hoppas jag.



Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2016-07-03, 17:25:48
Skulle egentligen också sagt några ord om en av de större förändringarna med 2016-modellen, alltså att den fått LED-strålkastare. De ljusa, svenska sommarkvällarna lämpar sig dock till mycket, men inte till lystest. Så om detta får jag återkomma. En direkt följd av LED-belysningen är däremot att generatorn numer inte lämnar 340 watt utan ynka 240. Inga goda nyheter för den som grunnat på att skaffa värmehandtag eller något annat strömtörstande extragodis, alltså…



Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: tomas skrivet 2016-07-07, 10:45:26
Skulle egentligen också sagt några ord om en av de större förändringarna med 2016-modellen, alltså att den fått LED-strålkastare. De ljusa, svenska sommarkvällarna lämpar sig dock till mycket, men inte till lystest. Så om detta får jag återkomma. En direkt följd av LED-belysningen är däremot att generatorn numer inte lämnar 340 watt utan ynka 240. Inga goda nyheter för den som grunnat på att skaffa värmehandtag eller något annat strömtörstande extragodis, alltså…


Tack för uppdateringen och infon, denna och tidigare i tråden!
Ja det var ju en stor kapning av kapacitet det.


-Tomas


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2016-09-01, 23:29:28
Det är förstås en alldeles enastående kapning av effekten, Tomas, om man betraktar att modellerna 2007-2010 faktiskt lämnade 366 watt. Det är nästan stört omöjligt att spåra Hondas förändringar av SH300 genom åren, utom just då det gäller generatoreffekten…



Nåväl, nu efter 240 körda mil är jag fortfarande liiite fundersam över bensinförbrukningen. Det är säkert så att den i snitt, trots allt, hamnar på 0.33 l/milen. Men färddatorn visar ju med all tydlighet hur trubbigt måttet är att ange förbrukning per körd stäcka. Bilar, som väl står still i bilkö 30/40% av all körtid måste ju då rimligtvis redovisa astronomiska bränsleförbrukningssiffror? Åven Hondans färddator redovisar rejäla berg- och dalbanesiffror. Allt från 0.27/028 l/mil i timid motorvägsfart i 100 km/t till 0.39/0.40 i de mest brutala bilköerna där man rör sig som mest 10 m på lika många minuter… Men visst, tveklöst: fick man alltid hjulen i rullning så borde snittförbrukingen bli mycket lägre än 0.33 l/mil…




Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2016-11-16, 19:58:14
LED-strålkastaren

Honda har valt att montera en mängd små dioder i en äggkartongsliknande formad reflektor. Som i själva verket är två, då det är separata kammare för hel- och halvljus. Allt i syfte att begränsa utstrålningsvinklarna och dämpa ut bländande ljus. Det har man lyckats bra med.  Ljuset är rimligt starkt och precis sådär LED-vitt och helt befriat från trafikfarligheter, som man kan förvänta sig.

Att använda många små dioder är kostnadseffektivt, de är billiga och drar försumbart med ström. Men de ger aldrig samma, vare sig ljusbild eller räckvidd som en stor, kraftfull modern diod, i en reflektor med rimligt djup. Halvljuset dör således ut rätt abrupt kring 20-25 meter. Som tur är är helljusläget en smula bättre (lyser med både hel och halv, samtidigt) och förlänger siktsträckan åtskilligt, även om det känns väl svagt. Nej, det här ljuset räcker inte för mörkerkörning på oupplysta vägar. Till det fordras extraljus. Vilket är svagt. Detta är ändå 2016 och det är utmärkt lätt att sätta ihop en duglig LED-strålkastare till en rimlig kostnad med mångdubbelt bättre ljus och som ändå ligger inom normer och föreskrifter vid en typbesiktning.

Med den nya och strömsnåla LED-belysningen tycks man istället sett en chans att spara in några kronor på andra komponenter i kedjan, som exempelvis en betydligt mindre generator. Svagt Honda! Faktiskt urkass, om man ska vara ärlig!
 


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2017-03-01, 15:23:35
Kallstarter är ju ett duktigt jäkla gissel, sådär i största allmänhet. Och visst vet jag att vätskors och gasers egenskaper förändras ganska dramatiskt med temperaturen, men jag hade ändå aldrig reflekterat över att det skulle påverka bensinförbrukningen, märkligt nog. Men så är det tydligen. SH:ns färddator som ju bl a mäter bensinförbrukningen tar några rejäla skutt då motorn startas efter några kalla nätter. Visst, den sjunker så småningom ner då man kört en stund, men även varmkörd ligger den fortfarande några snäpp över normal förbrukning. Möjligt att kondens i tanken påverkar styrenheten för bränsleinsprutningen? Eller så ändras algoritmen i färddatorn (Ja, eller så får den bara tokspel i kylan, ändå?)

Hur som, från normala 0,33 – 0,34 l/m ligger jag den här vintern plötsligt snarare på 0,38 – 0,39 l/m (efter att ha varit och vänt vid några rediga toppar kring 0,6-0,7, alltså). Inte så mycket att yvas över, kanske? Är nog mest bara irriterad över att jag aldrig tidigare kopplat samman förhöjd bränsleförbrukning med kyla. Jo, alltid lär man sig något nytt…



Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2017-03-28, 21:05:15
Smart key-systemet

Ska väl inte säga att det är den svaga länken på nya sh300 men en källa till irritation kan smart key vara, då det händer att startvredet fastnar, oftast som en följd av att batteriet i dosan börjar bli dåligt. Räkna med att batteriet har en livslängd på 12 månader men inte så värst mycket längre. För att byta batteri: Bänd försiktigt med en lite biffigare skruvmejsel i den lilla öppningen vid dosans front. Batteriet är av den där runda, platta sorten och heter CR2032 och brukar finnas att köpa även i välsorterade matvaruaffärer. Definitivt i elektronikhandeln, eller liknande…


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: mixen skrivet 2017-03-28, 21:52:23
man får tacka för den informationen :icon_thumleft:
ska fixa ett i förebyggande syfte......mixen


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2017-04-30, 23:37:00
Överkurs, kanske? Eller avdelningen: ”slå in öppna dörrar?” Men, nästa gång du byter däck på din SH testa gärna något annat än de originalmonterade Metzeler-sulorna. Pröva t ex Michelin CityGrip eller de, som efter några turer, tillslut hamnade på min: Dunlop ScootSmart.
Dunlop-dåcken inte bara ser mer förtroendegivande ut. De är såväl tystare, smidigare och mer följsamma än de gamla, lite primitiva och hårda Metzeler. Nej, det blir så klart inte en helt ny hoj men det blir garanterat inte en sämre SH…
 


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: EVOVII skrivet 2017-06-05, 22:42:41
Är 2015 "gamla" modellen utan LED etc. etc?


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2017-06-06, 15:33:18
Är 2015 "gamla" modellen utan LED etc. etc?


Yepp. Stämmer. 2015-modellen hade den gamla lyktan. Men OCKSÅ den gamla, lite biffigare motorn…

Ska man vara petig så är 2016-modellen tredje generationens Honda sh300i. I Sverige, d v s, för trean kom redan sommaren 2015 i nästan hela sydeuropa.

Gen 1: 2007-2010
Gen 2: 2011-2015
Gen 3: 2016-



Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: EVOVII skrivet 2017-06-06, 16:32:53
Tackar :)


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2017-08-18, 20:06:56
Hade egentligen vid den här tidpunkten tänkt att göra en jämförande sammanfattning mellan generation I, II och III av Honda sh300i men inser att det blir nördigt i överkant. Mest uppseendeväckande är väl att den Euro 4-anpassade Generation III tappat 2 hästar och lite toppfart jämfört med föregångarna. Men i gengäld fått en lite rappare mappning och en mer direkt gasrespons: Men big deal - det är toppklass, oavsett årsmodell, i vilket fall som helst. Så jag nöjer mig med en liten önskelista för kommande sh300-versioner:

a) Förbättrad LED-strålkastare: Mer ljusstyrka, längre räckvidd. Punkt slut.
b) Ökad generatoreffekt. 240 w är allt på tok för lite om man vill man montera ex värmehandtag, utan att nagga på laddningen till batteriet
c)  Byt däckleverantör. Metzeler-sulorna är okej men en bit efter toppklassdäcken för skotrar, d v s Dunlop ScootSmart och Michelin CityGrip.
d)  Parkeringsbroms.  
e)  Förbättrat stöldskydd. Min tanke är att bryter man styrlåset ska antingen ett larm utlösas eller parkeringsbromsen aktiveras. Helst bådadera. Kraftigt underbetyg till alla mc-tillverkare, inte bara Honda, att de på hundra år inte lyckats ta fram ett aningen mer motståndskraftigt material i just styrlåset.
Men, just vad det gäller Honda är de fantastiskt pigga på att sätta dit en mängd klisterdekaler på alla sina cyklar. Men ingen enda som "varnar" presumtiva tjuvar om att Smart Key, eller det tidigare systemet med elektronisk startspärr, (immobilizer/HISS), om att dessa tändningslås är praktiskt taget omöjliga att tjuvkoppla. Skulle antagligen minska stöldförsöken avsevärt.
f)  Termometer för yttertemperatur. Kan man väl vara utan sommartid? men på senhösten/vintern är det den bästa vägledningen när det är dags att lätta lite på gasrullen


PS  Någon önskar sig kanske ett antispinn/traction control-system? Fler körlägen (Ride-by-wire)? Kanske mer än bara justerbar förspänning för fjädringen? Och kanske att man kunde utnyttja spillvärmen från främst motorn under sitsen? Det vore okej det med, men jag nöjer mig allt med smulorna som kan komma från det rika överflödets bord...






Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: tomas skrivet 2017-09-08, 11:45:31
 :icon_thumleft:
Tack för uppdateringen.

-Tomas


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-01-31, 15:05:32
Som väntat blev det ingen uppdatering på 2018 års modell av sh300i. Undantaget, att den nu finns i 6 olika färger/nyanser, så är den således helt oförändrad jämfört med den som kom 2016 (Gen III). Och det är väl heller ingen vild gissning att nästa stora uppdatering kommer först 2019, eller allra senast 2020, då de nya skärpta utsläppsreglerna i Euro 5 kommer träda i kraft...


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-10-18, 19:35:13
En liten rättelse, bara. Jag sa tidigare att inga ändringar gjorts på 2018 års modell. Inte helt sant. Instrumenteringen innehåller numer även termometer, yttertemperatur *yey* och  klocka med 24-timmarsvisning *dubbel-yey*. Allt övrigt är dock oförändrat...

Klart slut.


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: tomas skrivet 2018-10-22, 11:53:00
:icon_thumleft:
Tack för uppdateringen.

-Tomas

:sign5:


-Tomas


Titel: SV: 2016 års Honda SH300i…
Skrivet av: Semester Stallone skrivet 2018-11-06, 16:35:23
Tveksamt om det är något att skriva hem om, men till 2019 får SH300i antispinn och en toppbox som tydligen ansluts till smart key-systemet...

Puh!

One small step for man, one giant leap for mankind...?