Scooter Forum

Övrig Motor => Motor allmänt => Ämnet startat av: ljs-s skrivet 2011-08-29, 22:34:45



Titel: Vad ska man smörja tändningslåset med?
Skrivet av: ljs-s skrivet 2011-08-29, 22:34:45
Åkte i ett par timmar regn, och efter det kärvar tändningslåset lite.
Sa till om det på servicen men han verkar glömt det för det vart ingen skillnad efteråt.

Så, nån som vet vad man ska smörja med?


Titel: SV: Vad ska man smörja tändningslåset med?
Skrivet av: ljs-s skrivet 2011-08-30, 10:42:11
Efter lite googlande verkar det som att man ska ha nått grafit baserat som man köper hos en låssmed...
Yamaha hade inte skrivit nån rekommendation i manualen vad jag kunde se.
556 och liknande sabbade i längden och samma med fett verkar det som.

Får väl besöka en låssmed då :)


Titel: SV: Vad ska man smörja tändningslåset med?
Skrivet av: Atheos skrivet 2011-09-03, 21:06:32
Tändningslåset i min bil började kärva, smörjde med 5-56.
Det skulle jag inte ha gjort det blev värre och pratade med folk som kunde och de sa
"smörj INTE det blir ofta helt stopp då"
slutade med att en hjälpsam bekant tog ur låscylindern rengjorde och slipade till den lite så den blev som ny.
Så ja nog bäst att höra med fackfolk först :)