Scooter Forum

Övrig Motor => Motor allmänt => Ämnet startat av: x-max skrivet 2011-08-27, 14:52:51



Titel: 95 eller 98 oktan?
Skrivet av: x-max skrivet 2011-08-27, 14:52:51
Är det någon som har provat om det är skillnad att köra på 98 oktan istället för 95 på era x-maxar ?  :hrmm:


Titel: SV: 95 eller 98 oktan?
Skrivet av: ljs-s skrivet 2011-08-27, 17:07:15
Nops, men jag satt och funderade på om jag inte skulle göra det nästa gång jag tankar :)


Titel: SV: 95 eller 98 oktan?
Skrivet av: TMax500 skrivet 2011-08-27, 18:06:13
Jag tycker att jag märker en skillnad på min TMax (500 cc, 40 hk, förgasare, effektsystem). Bättre gasrespons, friskare mellanregister och något mer varvvillig med 98 än 95. Kalla det inbillning den som vill, men jag tycker att jag "känner skillnaden i gashanden".

På min trajja däremot märker jag inte skillnaden på samma sätt (865 cc, 70 hk, effektsystem, insprutning).

Däremot påstår ju många att 98 är av högre kvalitet, så det blir ofta 98/VPower av det skälet. Om nu hojen drar runt 0,5 l så spelar prisskillnaden ingen roll i min värld. Den merkostnaden är ju fjuttig om man jämför med service, däck, försäkring, kapitalkostnad.

Och dessutom är det ju nöjeskörning det handlar om (till 80-90 % i mitt fall).


Titel: SV: 95 eller 98 oktan?
Skrivet av: ljs-s skrivet 2011-08-29, 22:29:37
Gahh skulle tanka idag men den Jet macken hade inte 98  :wtf: