Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-05-18, 07:27:36
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Provkörde en Twizy idag
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Provkörde en Twizy idag  (läst 4731 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« skrivet: 2013-04-22, 14:15:08 »

Jag gillar elbilar, jag kommer köpa en elbil. Bara frågan om när Smiley
Så idag åkte jag och provkörde denna Renault Twizy :

Mer info: http://www.upplandsmotor.se/upload/Renault/twizy%2020130311.pdf
Priset är från 70 och uppåt, den jag körde kostade 85.
Den har 17 hästar, toppar 80 km/h och tar sig max 12 mil på en laddning som tar 3.5 timme.
Återladdar när man släpper på gasen.
Man sitter 2 st rätt ok faktiskt, jag är 180 och kompisen 185 och vi fick plats och skulle kunna gjort en lite längre tur utan att man skulle tycka det var jobbigt.
Låter bra på pappret? Ja men sen kommer det negativa:
Man äger inte batteriet utan man har en  batterihyra på 575 kr/mån och ingen fläkt eller värme i kupen, men däremot värmeslingor i rutan. Vinterkörning nja... vet inte det ja Smiley
Batterihyran tycker jag är en dealbreaker, inte för att jag tycker det är en dålig ide, men summan. Med tanke på att kangoon, en riktig bil kostar 750 kr i månaden. Då borde denna ligga runt 2-300 kr tycker jag.

Men kul var den att köra som en go-cart, direkt styrd, hyffsat pigg och smidig, väldigt smidig Smiley
Vänder på 7 meter, tyst som tusan tills vinden och vägljudet kommer.
Just vinden var inge problem, var runt 8 grader när jag körde den och det blåste just inget alls där inne, trotts öppna fönster. Men satt man bak så blåste det lite.

Kul bil att köra och hade bara batterihyran varit en annan peng, så kanske det hade blivit en sån som andra bil. Men vinterkörningen är ju oxå en lite jobbig grej.
Väldigt spännande fordon iaf, jag ser fram emot konkurrenter och liknande Smiley
« Senast ändrad: 2013-04-22, 15:41:33 av ljs-s » Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #1 skrivet: 2013-04-23, 07:18:29 »

 Kul!
Vi hade en elbilsklassiker när jag jobbade på Global batterier. Baserad på gamla 95:an (inte 9 5) och såg ut som Tjorven. Men det var som att köra en snabb eltruck ungefär.
Och för några år sedan provade jag den större av Vectrix scootrar och det var en mycket trevlig upplevelse. Men det är det här med batteriet i ett elfordon, OM det går sönder så blir det en stor kostnad så en månadskostnad för batteriet kanske är vettigt?

Peter Björkdahl
Loggat

ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #2 skrivet: 2013-04-23, 07:42:03 »

Ja batterihyran i sig är ingen dum ide tycker jag, men säljaren sa att kangoon som stod bredivd (en riktig full stor elbil) skulle kosta 750 kr i månaden för batteriet. Så tycker jag att 575 kr i månaden för den där lille plutten är helt sjukt dyrt.
Och 575 kr är det billigaste avtalet du kan ta, vilket innebär 36 månaders kontrakt och lägsta körsträckan på 750 mil per år, annars blir det dyrare, upp till  nästan 1000 kr / mån. Se pdf filen.

Men förhoppningsvis så går priserna ner snart då de har lång testat batterierna kan man ju hoppas. Kan tänka mig att de kanske har lite extra marginaler nu när allt är så nytt.

En smart sak med batterihyran är ju att andrahandsvärdet håller sig bra, vem vill annars  köpa en elbil där du inte har nån koll på när du behöver köpa nya batterier för en mindre förmögenhet.

Men precis som du säger, Kul! Smiley
Roligt med sånna här fordon, en frisk vind Smiley
Toyota kommer med en liknande verkar det som, men den skulle bara gå 45 km/h läste jag.
Sen har audi och Wv varsin på g, hoppas de har lite vettigare batteriavtal Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.089 sekunder med 21 databasfrågor.