Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2019-09-16, 02:32:30
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  För er som vill luxa till det...
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: För er som vill luxa till det...  (läst 11724 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« skrivet: 2012-05-30, 08:27:52 »

Jag hör till den skaran som dagtid vill använda sig av varenda tillgängliga lux för att göra sig synliga på mc:n. Kanske inte alltid enligt reglementet ( evil5) men man blir uppmärksammad av gemene bilföraren. Tänkte tipsa om att det är extra enkelt för oss MP3:are att ha bägge lysen på vid behov (helst endast dagtid, lär inte behövas nattid): hojen har tre lägen för strålkastarna, ett fast för endast halvljus, ett fast för endast helljus och ett tillfälligt för både hel- och halvljus (s.k. "Passing"-läge).



Läget "Passing" fjädrar tillbaka till halvljus så fort man släpper knappen, men det är extremt enkelt att plocka bort fjädern från reglaget (och lika enkelt att sätta det tillbaka vid behov).

Skruva loss de två skruvarna som håller hela vänstra reglagegrunkan på plats, tryck från insidan på strålkastarreglaget så att det hoppar ur det silvriga plasthöljet och du ser följande:



Plocka bort (med t.ex. en liten skruvmejsel) fjädern och dess runda hållare och spara dessa om du skulle behöva återmontera:



Sen är det bara att montera allting tillbaka.
Nu kan du använda "Passing"-läget som ett fast läge där hel- och halvljus lyser samtidigt. Några bilder av resultatet:





Endast halvljus:



"Passing"-läge, både hel- och halvljus:



 tshirt
Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-05-30, 09:06:07 »

  Fint inslag!!
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-05-30, 13:15:12 »

Fint inslag!!



-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #3 skrivet: 2012-05-30, 14:50:02 »

Tackar!  Cheesy

Undrar om detta funkar även på Fuocon...har ingen idé hur dess fyra lampor fungerar.  icon_scratch
Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-05-30, 15:43:39 »

Fuocon har två helljus och två halvljus separerade från varandra.
Det innebär att fuocon har alltid två halvljus påslagna plus mittenlyckta (vad den nu gör för nytta?)
Man växlar mellan hel och halvljus på fyra lyktor alltså.

Klicka på bilden och kolla  Smiley



* PICT6482.jpg (501.62 KB, 798x1200 - visat 425 gånger.)
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #5 skrivet: 2012-05-30, 15:51:25 »

Yes, det känner jag till.

Men finns det samma "Passing"-funktion som på MP3:an, som i så fall tänder alla fyra ljus på en gång?
Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-05-30, 16:01:16 »

Passing-funktion verkar vara lika på många skotrar och MC.
JAg vet inte om halvljusen släcks.
Jag måste ut och kolla, vänta ett stund................Tillbaka!

Halvljusen förblir konstanta medan helljusen blinkar.
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Puttesson
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 14

Kör: Piaggio Mp3 500 Business



« Svara #7 skrivet: 2012-05-30, 18:30:45 »

Yoss!

Passa dig för den modden..... Jag gjorde samma modd förra året som MV tipsade om, (om bygling inne i kontakten), det resulterade i sådan hög värme inne i strålkastarhuset så att fästena för både hel och halvljus, ( som självklart är av plast!) SMALT!!!

Fick byta helt ny insats i höstas..... kostade 180 pund på A.J Sutton i England..... surt som fan.....!!!

Ett råd i all välmening..... hello
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #8 skrivet: 2012-05-30, 18:48:40 »

Tack Putteson!  
Tråkigt med att strålkastarhuset blev förstört. Får väl använda det sparsamt och vara uppmärksam.

Det var alltså värmen från båda lamporna som gjorde att det smälte, inte något som gick snett med byglingen?
Är inte insatt i hur byglingmodden går till, kommer ihåg att jag sett någon ritning på MV men ville inte hålla på med kablarna i ny hoj...
« Senast ändrad: 2012-05-31, 07:35:35 av Yoss » Loggat



Motorburen Ungdom
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc



« Svara #9 skrivet: 2012-05-31, 06:45:05 »

Kanske lite OT men efter att ha åkt av mig de första milen så börjar jag kollade lite mer på hojen. Undrar vad dom små lamporna framtill är till för? De syns tydligt i första bilden framifrån ovan. De tänds aldrig och det kan väl knappast vara blinkers..?
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #10 skrivet: 2012-05-31, 07:35:10 »

Två små lampor ovanför hel- och halvljuslamporna? Dessa är integrerade positionsljus som används endast på icke-LT modellerna (LT = går att köra med B-kort, har bromspedal, utstående blinkers och något bredare spårvidd).
På grund av någon EU-regel så ska positionsljus på LT vara en enda lampa monterad under grillen. Om du kollar på en icke-LT som på bilden nedan så ser du att det inte finns någon lampa under grillen och att de två integrerade positionsljusen lyser.



Dessa två lampor kommer bortkopplade men fullt funktionella på våra LT-hojar och kan kopplas på ganska enkelt om man vill göra så.
Se HÄR för instruktionerna. Och då det handlar om 5W-lampor om jag minns rätt så är det ingen större risk att strålkastarhuset smälter...  Cheesy
Loggat



Motorburen Ungdom
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #11 skrivet: 2012-05-31, 08:03:39 »

Passing-funktion verkar vara lika på många skotrar och MC.
JAg vet inte om halvljusen släcks.
Jag måste ut och kolla, vänta ett stund................Tillbaka!

Halvljusen förblir konstanta medan helljusen blinkar.

Tack Kjelle! Alltså fem lampor fram igång samtidigt, mäktigt! Undrar dock vad batteriet tycker om det...  Cheesy
Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-05-31, 11:00:44 »

Efter haveriet men laddingsregulatorn, så hittade jag en vattentät digital liten voltmeter på E-bay.
Den visar ständigt mellan 14,1 och 14,3 volt även om jag har både hel och lavljus på samt GPS inkopplas på et eftermomterat cig-uttag Smiley
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #13 skrivet: 2012-05-31, 23:25:44 »

Byt ut alla smålampor mot dito LED-belysning så försvinner några Watts förbrukning iaf.
Byter man ut 4st 5 Watts lampor mot motsvarande >1 watts dioder så sparar man ca 2 ampere, ca 10 % av producerat ström.

Jag har handtagsvärmare för mig själv och bönan. Utan att det verkar menligt på tillgång på ampere.  headbang

 Enligt verkstadshandboken ska en frisk 500 ladda 20 ampere ström vid 5000 rpm. Motsvarar ca 250Watt

Och enligt moder vespa ca 6 ampere vid tomgång. Viket verkar lågt eftersom bara halvljuset dra 70Watt (2*35Watt)
 5,8Ampere vid 12V eller 4,9Ampere vid 14,3Volt....

Ett annat tips är att man kan Xenonkonvertera helljuset eftersom det är separata lampor! Drar viserligen samma ström men 30-40% mera ljus.
 Men inte halvljuset lagligt, tyvärr. Men har en ide om att konvertera bara det ena halvljuset. och en separat brytare för besiktningsdagen.

Kör idag med xenon-look-a-like som ger ett vitt behagligt ljus.

 Har inte haft behovet att göra denna mod, än..  hehe. 



 

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #14 skrivet: 2012-06-16, 16:02:33 »

Passa dig för den modden..... Jag gjorde samma modd förra året som MV tipsade om, (om bygling inne i kontakten), det resulterade i sådan hög värme inne i strålkastarhuset så att fästena för både hel och halvljus, ( som självklart är av plast!) SMALT!!!

Fick byta helt ny insats i höstas..... kostade 180 pund på A.J Sutton i England..... surt som fan.....!!!

Nu har jag kollat runt på MV om bygling samt även frågat (se HÄR) ifall någon annan haft problem med värmen från bägge strålkastarna - de som svarade har inte haft några problem trots att de kört i upp till ett par år med modden.

Har själv kört med bägge lamporna på sedan jag gjorde modden, som mest 4 timmar i sträck och har inte märkt något annorlunda. Genom handpåläggningsmetoden kan jag konstatera att det är ungefär samma temperatur på strålkastar"glaset" (egentligen plast) på bägge sidorna oberoende om det är en lampa eller två lampor på.

Så jag har bestämt mig för att fortsätta köra dagtid med både hel- och halvljus, resonerar att det är bättre att byta ut strålkastarhuset än att ha närkontakt med någon bilist som glömt ta på sig glasögonen eller liknande. Men jag uppskattar Puttessons tips, ska hålla koll på lamporna och rapportera in ifall det händer något med de.

Ha en fortsatt trevlig helg allihopa!  scooter8
Loggat



Motorburen Ungdom
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.186 sekunder med 21 databasfrågor.