Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2012-05-20, 00:49:16
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Ni i Göteborgstrakten, Stig's Center Scootertur, läs mer här för sista infon. >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,24.180.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Samhälle/Ekonomi/Hälsa
| | |-+  Den vacklande världsekonomin och vägen dit, (som jag ser det)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Den vacklande världsekonomin och vägen dit, (som jag ser det)  (läst 208 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1910

Kör: Burgman 650
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2011-11-29, 17:02:18 »

read2 Allt efter som ekonomin raseras numera mer globalt istället för regionalt så funderar en del av oss hur det hela egentligen hänger ihop och vem som styr vad.

När allt är "lugnt" och tryggt så tänker man inte så mycket på varför saker händer och utvecklas som dom gör för verkligheten är att man normalt sett har fullt upp med sitt liv som jobb/barn/arbete osv. och orken räcker oftast inte till mer, men med det som nu händer med ekonomin globalt så ökar risken att även vi i trygga Sverige får oss en riktig skopa av den rassliga ekonomin och desto mer man själv kommer i "skottgluggen" så ökar också kanske intresset för att förstå varför.

Jag kommer fylla på i den här tråden (för det finns en del intressant) med mer material allt eftersom och försöker göra det i någon form av "ordning".
(lite förströelse för den nyfikne som råkar ha fritid över Wink)

Som alltid står det var och en fritt (som tur är) att tolka/tro/tycka/ignorera vad man vill men jag har i alla fall funnit det jag postar här nedan riktigt intressant.

---

1).

Dokumentären nedan är enligt mitt förmenande måhända något torr men kanske en av de viktigaste som gjorts? och som i alla fall jag ser det väl värd tiden det tar att se den för den behandlar "grundbulten" och är en historieskrivning m.m., jag tror att det finns en hel del "matnyttigt" för alla i den.

För vad det är värt har jag så gott jag kunnat försökt verifiera vad som avhandlas och inte hittat något som inte stämmer.
Dela gärna upp tittandet i 3 delar för det blir lite "mastigt" då den är lång.

Den är inspelad 1996 men är ack så aktuell.

The Money Masters - How International Bankers Gained Control of America,
(man kan få klicka ett par ggr för att den ska hoppa igång)

http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936

-Tomas
(låg länkad i första posten i tråden "Ekonomi, värt att veta." också, men förtjänar helt klart sin egen post/tråd)

Edit in,
Skrev att den var gjord 1986 men skrev galet 1996 ska det vara, rättat.
« Senast ändrad: 2011-12-01, 12:43:27 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-11-30, 23:32:42 »

2).

En video som verkligen har haft ett hyggligt antal visningar och förtjänstfullt så.
Den har en del ytterligare information och tar en del olika intressanta vändningar när man kommit in i den en bit.

Money as Debt,
(man kan få klicka ett par ggr för att den ska hoppa igång)

Money As Debt

History of the word Mortgage:
Citat

The great jurist Sir Edward Coke, who lived from 1552 to 1634, has explained why the term mortgage comes from the Old French words mort, "dead," and gage, "pledge." It seemed to him that it had to do with the doubtfulness of whether or not the mortgagor will pay the debt. If the mortgagor does not, then the land pledged to the mortgagee as security for the debt "is taken from him for ever, and so dead to him upon condition, &c. And if he doth pay the money, then the pledge is dead as to the [mortgagee]." This etymology, as understood by 17th-century attorneys, of the Old French term morgage, which we adopted, may well be correct. The term has been in English much longer than the 17th century, being first recorded in Middle English with the form morgage and the figurative sense "pledge" in a work written before 1393.

-Tomas
« Senast ändrad: 2011-11-30, 23:57:22 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-12-01, 15:54:31 »

3).

Del två av "Money as debt" som tar upp en hel del nya aspekter och som täcker in till dags dato och tar insikten i hur det fungerar en bit till.

Money as Debt II,
Money as Debt 2 Full Length Movie, Promises Unleashed, Paul Grignon on Vimeo

---

Klipper också in "The Secret of Oz" vilken är en "nytappning" av "The Money Masters - How International Bankers Gained Control of America" som är i första posten.

Personligen så tycker jag att den äldre är betydligt mer sevärd då den innehåller så mycket mer väsentlig information som saknas i denna mer lättviktsvariant.

Så ska man se endast en så se den i första posten istället för den här, men har man tid och finner det intressant så finns en del ytterligare info. i denna.

The Secret of Oz,
The Secret of Oz - Winner, Best Docu of 2010 v.1.09.11

-Tomas

Edit in,
Uppdaterat med fungerande länk.
« Senast ändrad: 2012-05-09, 20:50:29 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-01-08, 20:22:16 »

Först,
Så några namnkunniga exempel på privatägda centralbanker som fungerar enligt ovan är:

IMF: International Monetary Fund
ECB: European Central Bank
FED: Federal Reserve, USA:s centralbank

Samt ytterligare ett otal andra centralbanker i västvärlden.

4).
Dokumentären Inside Job,
Faktiskt som jag ser det grunden till och starten på den nuvarande ekonomiska lavinen.

---

Inside Job,
En Oscarvinnande och flerfaldigt prisbelönad dokumentär från 2010 av Charles Ferguson.
Sändes faktiskt på SVT 6-7december sent på kvällen i år så kanske någon bekant har den inspelad.
http://svt.se/2.149955/1.2623250/inside_job

---

Inside Job - Betyg 5,
http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/inside-job

Finansmän i skottgluggen. Träffsäker film som vill väcka raseri och hitta de skyldiga.

En första, nervös tanke: kanske någon som är lite mer insatt skulle recensera den här filmen. Men Fergusons uttalade mål med sin initierade dokumentär om vad som orsakade den globala finanskrisen, hur man kunde missa varningssignalerna, vilka som var ansvariga och vad de gör i dag, är just att bryta de ”icke insattas” handlingsförlamning. ”Finansvärlden är alldeles för viktig för att överlåtas till finansmän.”..............mera

---

Inside Job - en viktig film,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4053&artikel=4514532

Fullständigt briljant dokumentär om den finansiella krisen. Humor och bottenlöst allvar blandas i denna Oscarvinnare från i vintras. Filmen visas bara under tre kvällar 24-26 maj, och då i Göteborg.

Årets vinnare av Oscarstatyetten för bästa dokumentärfilm - en synnerligen välförtjänt vinnare dessutom. The Inside Job är nämligen en fullständigt briljant dokumentär om ett komplicerat ämne - orsakerna till den ekonomiska krisen...............mera

---

Finns för 99:- här bland säkert många ställen,
http://www.discshop.se/filmguiden/recension/inside_job/R90215

"Så sann så man blir störd!"

Man kan ju undra vad en dokumentär om USA:s finansiella kris som redan är 3 år gammal skåpmat kan ens försöka kamma hem intressepoäng i form av en dokumentär om saken? Klart att det kan. Krisen är långt ifrån över och även om Sverige i grund och botten är en nation med en solid ekonomi och upplevs ha en ansvarstagande regering, så hoppar dessa frågor om global ekonomi upp varje dag och det som sker i USA påverkar varenda stat i hela världen, även Sverige. Så är det då man är en av de största ekonomierna som finns.............mera

---

2010-11-09 Greenspan Admission.mp4

Cenk Uygur, Matt Taibbi, Why isn't Wall Street in jail?

-Tomas
« Senast ändrad: 2012-01-08, 20:31:14 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-05-09, 17:43:04 »

Först,
Så några namnkunniga exempel på privatägda centralbanker som fungerar enligt ovan är:

IMF: International Monetary Fund
ECB: European Central Bank
FED: Federal Reserve, USA:s centralbank

Samt ytterligare ett otal andra centralbanker i västvärlden.

4).
Dokumentären Inside Job,
Faktiskt som jag ser det grunden till och starten på den nuvarande ekonomiska lavinen.

---

Inside Job,
En Oscarvinnande och flerfaldigt prisbelönad dokumentär från 2010 av Charles Ferguson.
Sändes faktiskt på SVT 6-7december sent på kvällen i år så kanske någon bekant har den inspelad.
http://svt.se/2.149955/1.2623250/inside_job

---

Inside Job - Betyg 5,
http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/inside-job

Finansmän i skottgluggen. Träffsäker film som vill väcka raseri och hitta de skyldiga.

En första, nervös tanke: kanske någon som är lite mer insatt skulle recensera den här filmen. Men Fergusons uttalade mål med sin initierade dokumentär om vad som orsakade den globala finanskrisen, hur man kunde missa varningssignalerna, vilka som var ansvariga och vad de gör i dag, är just att bryta de ”icke insattas” handlingsförlamning. ”Finansvärlden är alldeles för viktig för att överlåtas till finansmän.”..............mera

---

Inside Job - en viktig film,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4053&artikel=4514532

Fullständigt briljant dokumentär om den finansiella krisen. Humor och bottenlöst allvar blandas i denna Oscarvinnare från i vintras. Filmen visas bara under tre kvällar 24-26 maj, och då i Göteborg.

Årets vinnare av Oscarstatyetten för bästa dokumentärfilm - en synnerligen välförtjänt vinnare dessutom. The Inside Job är nämligen en fullständigt briljant dokumentär om ett komplicerat ämne - orsakerna till den ekonomiska krisen...............mera

---

Finns för 99:- här bland säkert många ställen,
http://www.discshop.se/filmguiden/recension/inside_job/R90215

"Så sann så man blir störd!"

Man kan ju undra vad en dokumentär om USA:s finansiella kris som redan är 3 år gammal skåpmat kan ens försöka kamma hem intressepoäng i form av en dokumentär om saken? Klart att det kan. Krisen är långt ifrån över och även om Sverige i grund och botten är en nation med en solid ekonomi och upplevs ha en ansvarstagande regering, så hoppar dessa frågor om global ekonomi upp varje dag och det som sker i USA påverkar varenda stat i hela världen, även Sverige. Så är det då man är en av de största ekonomierna som finns.............mera

---

2010-11-09 Greenspan Admission.mp4

Cenk Uygur, Matt Taibbi, Why isn't Wall Street in jail?

-Tomas

Nu har man släppt dokumentären ovan fri såvitt jag förstår, så nu finns den i HD här bland annat,

Inside Job,
(tyvärr på engelska utan text)
Inside Job, Narrated by Matt Damon (Full Length HD) on Vimeo

Är du lite "tech-savvy" kan man plocka hem den med något tillägg i FireFox för videos eller se den online.

Orkar man inte se hela så se från ~25min samt ~47min.

Förre IMF chefen Strauss Kahn är med i slutet och det skulle inte förvåna mig om vad som hände med honom och hans karriär var pga. hans kommentarer i den här dokumentären.

-Tomas
« Senast ändrad: 2012-05-10, 08:48:36 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.362 sekunder med 21 databasfrågor.