Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-21, 07:15:00
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Ny här inne, köpa 250!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Ny här inne, köpa 250!  (läst 43126 gånger)
moestberg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: 2010-03-11, 14:43:33 »

Hej!

Startar en egen tråd här, få se om jag får lite bättre respons!:)

Jag är inne på att köpa en 250-scooter.

De modeller jag funderar mest på är Yamaha X-max eller Kymco People 250.
Jag har haft en Kymco bet&win 250 som jag var mkt nöjd med, men tror att det kan vara bättre/bekvämare med större hjul.

Är det någon av dessa (X-max, People 250) som ni kan rekommendera eller avråda ifrån?
Kymcon är ju billigare, frågan är om den är sämre..?
Tycker 40 papp för en scooter är ganska saftigt...
Loggat
helgestahill
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 19

Kör: Yamaha X-Max -09
Kör2: Skoda Yeti 4x4 170 TDI

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-03-11, 22:51:18 »

Köpte en X-max i höstas. Hann inte köra mer än 50 mil innan det blev för kallt. Känns som en bra scooter. Stadig på landsväg men ändå smidig i stan. I höstas hittade jag några -08 på Blocket för ca 30.000.
Jag valde att köpa en ny pga garanti och att dom begagnade som var intressanta fanns för långt bort.
Kommr at köpa en högre ruta nu till våren för att åka mer skyddad för vind
Yamaha har uppdaterat X-max 2010. Främst rör det sig om "plaststyling" tror jag

* x-max.jpg (37.46 KB, 400x300 - visat 1227 gånger.)
Loggat
x-max
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 46

Hemort: VästraFrölunda

« Svara #2 skrivet: 2010-03-11, 23:06:16 »

Jag har en X-max som jag köpte ny hösten -08. Jag har kört knappt 1000 mil med den. I det stora hela är jag nöjd med den, den är billig att äga och köra. Jag har en topbox på den, Yamaha original som jag tycker är ett vettigt tillbehör. Jag är 186 lång och originalvisiret ger mycket turbulens mot huvudet. Jag fick även med ett Yamaha original tillbehörvisir som är plus 17 cm högre, det tog jag och kapade 9 cm på och det tog bort mycket av turbulensen. Tyckte inte om att ha det i fullhöjd då det tog bort allt vad fartvind heter.

Kan rekommendera en X-max 250 till både pendling och nöjeskörning även med passagerare. Ser fram emot en premiärtur till helgen!
Loggat
moestberg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #3 skrivet: 2010-03-12, 21:25:29 »

Tack för svaren!

De X-max du hittade på blocket för runt 30 000, hur långt hade dessa gått?

Hur täta serviceintervaller är det? Är servicarna dyra?
Loggat
helgestahill
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 19

Kör: Yamaha X-Max -09
Kör2: Skoda Yeti 4x4 170 TDI

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-03-12, 22:12:23 »

Jag hittade ett par som bara hade gått ca 100 mil.

En första service med oljebyte i motor och slutväxel efter 100 mil sen ska dom väl kolla igenom att allt sitter på plats (pris ca 1800 Skr).
Sen är det 1000 mil mellan service tilllfällena.
Dessutom byte av motorolja varje 300 mil. Det kan man göra själv
Byte av rem vid var 2000 mil
Loggat
x-max
**

Antal inlägg: 46

Hemort: VästraFrölunda

« Svara #5 skrivet: 2010-03-13, 15:00:45 »

Även oljebyten var 300:e mil skall göras hos Yamaha för att den femåriga garantin på motor, transmission och elektronik skall gälla enligt Yamaha själva.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010-03-14, 15:33:08 »

@x-max, moestberg,
Välkommna till ScooterForum! 

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
moestberg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #7 skrivet: 2010-03-14, 18:50:33 »

Även oljebyten var 300:e mil skall göras hos Yamaha för att den femåriga garantin på motor, transmission och elektronik skall gälla enligt Yamaha själva.

Bra att du berättar det! Ganska intressant om man köper en begagnad maskin. Frågan är hur många det är som lämnar in den för oljebyten bara...
Loggat
moestberg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #8 skrivet: 2010-03-14, 18:51:03 »

@x-max, moestberg,
Välkommna till ScooterForum! 

-Tomas

Tack så mycket!
Loggat
peugeot406SV
**

Antal inlägg: 25

Kör: Kymco 250 People

« Svara #9 skrivet: 2010-03-21, 12:32:00 »

Jag är sedan 2007 ägare till en Kymco 250 People som jag kört drygt 1600 mil med hittills. Jag är helt nöjd med mitt köp. Jag kan inte tänka mig ett mer tillförlitligt, praktiskt och roligt fordon. Den är servad på märkesverkstad var 500:e mil och det har aldrig varit något bekymmer alls med den. Den startar alltid på första försöket och går silkesmjukt. Att den har en helt platt golv är mycket praktiskt. Utrymmet under sadeln är rejält. Toppfarten är över 125 km/h. Smidigheten och accelerationen i sta´n är suverän. Stabiliten på landsväg är mycket bra, då den har lite större hjul. Den är ljuvlig att köra i omkring 90 km/h och det finns då rejält med kraft kvar i gashandtaget. Den ökar kvickt från 90 till toppfart. Driftsäkerheten har varit och är helt suverän. Bränsleförbrukningen ligger på 0,28 l/mil i genomsnitt, blandad körning. Mellan servicetillfällena kanske jag fyller på några deciliter olja, det är allt. Igår var jag ute och körde de första milen efter den här långa vintern. Det var en härlig känsla - äntligen är scootersäsongen igång igen. Jag rekommenderar varmt en Kymco.
Loggat
moestberg
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #10 skrivet: 2010-03-21, 15:21:08 »

Jag är sedan 2007 ägare till en Kymco 250 People som jag kört drygt 1600 mil med hittills. Jag är helt nöjd med mitt köp. Jag kan inte tänka mig ett mer tillförlitligt, praktiskt och roligt fordon. Den är servad på märkesverkstad var 500:e mil och det har aldrig varit något bekymmer alls med den. Den startar alltid på första försöket och går silkesmjukt. Att den har en helt platt golv är mycket praktiskt. Utrymmet under sadeln är rejält. Toppfarten är över 125 km/h. Smidigheten och accelerationen i sta´n är suverän. Stabiliten på landsväg är mycket bra, då den har lite större hjul. Den är ljuvlig att köra i omkring 90 km/h och det finns då rejält med kraft kvar i gashandtaget. Den ökar kvickt från 90 till toppfart. Driftsäkerheten har varit och är helt suverän. Bränsleförbrukningen ligger på 0,28 l/mil i genomsnitt, blandad körning. Mellan servicetillfällena kanske jag fyller på några deciliter olja, det är allt. Igår var jag ute och körde de första milen efter den här långa vintern. Det var en härlig känsla - äntligen är scootersäsongen igång igen. Jag rekommenderar varmt en Kymco.

Intressant!

Vilken modell är det du har? Den gamla lite rundare eller den nya kantigare? Bägge två finns ju som 07:or...
Har du utetemperatur, klocka och trippmätare på den där?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010-03-21, 15:27:17 »

@peugeot406SV,
Välkommen till ScooterForum!  
&
Trevligt med din recension av din Kymco 250 People icon_thumleft

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
peugeot406SV
**

« Svara #12 skrivet: 2010-03-28, 13:13:48 »

Jag har den gamla modellen, den som är lite rundare. Den har en digital klocka, men ingen trippmätare (jag klarar mig utmärkt utan) och ingen utetemperaturmätare. Idag var det några grader plus och uppehållsväder. I morse blev det en liten tur till bageriet för att köpa frukostbröd. Lite senare på förmiddagen blev det också en  rundtur på nästan 5 mil, både på mindre slingliga asfaltsvägar och landsväg. Årets första lite längre åktur. Den är ljuvlig att köra som vanligt. Jag drog upp den i 125 km/timmen på landsvägen och den går stadigt som ett lok. Skönast är det nog i alla fall att ligga i 70-80 km/h på den slingriga mindre asfaltsvägen - där är som mest njutningsfullt att glida fram. Jag ser fram emot kommande vårvärme och flera kortare och längre utflykter med Kymcon.
Loggat
peugeot406SV
**

« Svara #13 skrivet: 2010-04-30, 17:07:04 »

Min Kymco är en verkligen en riktigt trevlig och praktisk maskin. Idag har jag ägnat eftermiddagen åt att uträtta olika småärenden kors och tvärs i staden. Kymcon är smidig och rapp i stadtrafiken och bekväm på kortare motorvägssträckor ut till stormarknaden. Lastförmågan är smått fenomenal med min 46-liters Shad-box. Jag får med mig varor och prylar i packboxen och i förvaringsutrymmet under sätet. På det det plana golvet kan jag ställa en fullproppad papperskasse med matvaror och den står stadigt. Jag är nu uppe i drygt 1740 mil på mätare. Hittills har den alltid startat smidigt. Inget har gått sönder utan allt fungerar som när den var ny. Kvaliteten lämnar inget i övrigt att önska, den är till full belåtenhet. Tillförlitligheten är 100%. Förbrukningen ligger på 0,3 l/mil även vid hård körning. Jag ser fram emot sommaren med många sköna, roliga och ekonomiska mil med Kymcon.
Loggat
Chivas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08

« Svara #14 skrivet: 2010-04-30, 22:36:46 »

Min Kymco är en verkligen en riktigt trevlig och praktisk maskin. Idag har jag ägnat eftermiddagen åt att uträtta olika småärenden kors och tvärs i staden. Kymcon är smidig och rapp i stadtrafiken och bekväm på kortare motorvägssträckor ut till stormarknaden. Lastförmågan är smått fenomenal med min 46-liters Shad-box. Jag får med mig varor och prylar i packboxen och i förvaringsutrymmet under sätet. På det det plana golvet kan jag ställa en fullproppad papperskasse med matvaror och den står stadigt. Jag är nu uppe i drygt 1740 mil på mätare. Hittills har den alltid startat smidigt. Inget har gått sönder utan allt fungerar som när den var ny. Kvaliteten lämnar inget i övrigt att önska, den är till full belåtenhet. Tillförlitligheten är 100%. Förbrukningen ligger på 0,3 l/mil även vid hård körning. Jag ser fram emot sommaren med många sköna, roliga och ekonomiska mil med Kymcon.

På..
Loggat
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.089 sekunder med 20 databasfrågor.