Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2012-05-20, 00:22:35
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Ni i Göteborgstrakten, Stig's Center Scootertur, läs mer här för sista infon. >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,24.180.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Samhälle/Ekonomi/Hälsa
| | |-+  Bankomatbedrägerier, m.m.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Bankomatbedrägerier, m.m.  (läst 766 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1910

Kör: Burgman 650
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2009-05-18, 14:38:22 »

En del nytt i alla fall för mig,

”Vanlig” falsk läsare, samt stöld via distraktion,

Distraktion, stöld av väska samt kod via falsk kundtjänst,

Kort kopiering ”on the fly”,

Lite mer om teknik på läsare,

Lurendrejeri genom auktoritet,

Nyhetsinslag ”top 4”,

Fickstöld och sopa igen spåren,

Fler drabbas av bankomatbedrägerier,
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1008148&lid=puff_1008228&lpos=rubrik
Citat

Ofta är det mycket svårt, nästintill omöjligt, att se att en bankomat har manipulerats för skimning.

Man kan inte vara säker ens om det sitter metallpiggar runt kortläsaren och knappsatsen.
Skimmare tar nämligen ofta bort de som sitter på bankomaten och monterar dit en egen front som har likadana piggar.

Ovanför bankomatens display monteras en också en platta, och i den sitter en kamera som filmar när man trycker in sin kod.

Fronterna är ofta mycket välgjorda och väldigt svåra att skilja från de äkta, åtminstone för ett otränat öga.

Inuti är elektroniska sensorer, kamera och kretskort inbyggda.

Så här kan det se ut inuti den front som sitter över displayen.
Den svarta klumpen i mitten är kameran, som filmar knappsatsen genom ett mycket litet hål.

Det lilla hålet genom vilket kameran filmar och registrerar vilken kod som trycks in.

En liten sensor monteras också runt kortläsaren, och sparar informationen på de kort som sätts in i automaten.

Skydda alltid med en hand över knappsatsen när du knappar in koden, så riskerar du inte att din kod filmas.

-Tomas
« Senast ändrad: 2009-05-19, 06:20:17 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-06-09, 07:58:24 »

Sälja en bil man inte äger. (jag skulle nog ha gått på denna tror jag.)

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-07-10, 22:50:12 »

Falsk vinstlott, bedrägeri i flera nivåer,
Den här är riktigt "bra", jag skulle kanske ha gått på denna,

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-07-21, 10:09:57 »

Identitetskapningar ökar explosionsartat
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\07\20\345471&sectionid=undefined
Citat
Identitetskapningar ökar explosionsartat
Uppdaterad 2009-07-20 13:07

Håll uppsikt över dina id-handlingar. Antalet anmälningar om bedrägerier där personer har fått sina identiteter kapade ökar.
Vid halvårsskiftet uppgick antalet spärrade personuppgifter på grund av bedrägeri till 1.439 stycken, en ökning med 79 procent jämfört med för tre år sedan, visar siffror från kredit- och affärsinformationsföretaget Soliditet.

Stölderna upptäcks ofta genom att den drabbade får en kopia på en kreditupplysning skickad till sig. De stulna uppgifterna används exempelvis för att göra falska kreditköp.

Majoriteten av de drabbade är män men kvinnor är de flitigaste anmälarna, visar statistiken. Av de drabbade är 28 procent 30—39 år, 24 procent 40—49 år och 16 procent är 20—29 år.

"Skillnaden mellan olika grupper beror på nya vanor och nya livsstilar. Yngre rör sig mer ute och har kanske inte alltid bra uppsikt över sina id-handlingar", säger Krister Jörlén, vd på Soliditet.

Malmö toppar statistiken bland storstäderna. Här har antalet anmälningar ökat 124 procent på tre år. I Göteborg är ökningen 83 procent och i Stockholm 72 procent.
För den procentuellt största tillväxten svarar Eskilstuna. Antalet fall har ökat från 7 stycken andra kvartalet 2006 till 37 stycken andra kvartalet 2009. Det är en uppgång med 429 procent. Även Helsingborg är hårt drabbat med en ökning på 189 procent och Västerås med 100 procent på tre år.

Några kommentarer till artikeln som jag tyckte var intressanta,
Citat
Citat
2. Posten är den värsta källan,   2009-07-20 11:18
till identitetsstöld. Handlingar stjäls i din brevlåda när den inte bevakas eller ingen är hemma. Handlingar stjäls i brevbärarens korg när han delar ut försändelser i huset. Brevbärare och postutdelare har vid ett flertal tillfällen stulit post och förvarat den hemma. Jag bytte till Mobila Posten och har sluppit brevlådeproblemen. När det gäller kreditkorten ska man ALDRIG läman dem ur sikte. Be att få dra slippen vid bordet. Lägg aldrig kortet i baren. Ta med dig det var du än reser, rör dig eller går. Lämna inte heller dina uppgifter på nätet. Använd inte personuppgifter på communities. De ser dig!!!! Du kan tro att de använder din information om de får chansen....
Informatören

Citat
56. Också drabbad, 2009-07-20 21:49
För ett par år sedan kom det plötsligt 6 kreditupplysningar på kreditköp i mitt namn samt bekräftelser från Telia på 4 mobilabonnemang (inge som funderade på vad jag skulle med alla dessa till?). Detta hade utförts av bedragaren på en fredag och jag fick pappren på posten hem på måndagen. Samma kväll ringde jag och stoppade abonnemangen, vars sammanlagda uppringda summa redan var över 60.000 kr... i utomlands BA-samtal. Jag fick ta ledigt från jobbet för att polisanmäla händelsen och ringa upp var och en av inköpsställena (som framgick av UC:na). Som tur var trodde de på mig då jag bevisligen hade varit i en helt annan stad nämnda dag i arbetet. Som "grädde på moset" ringde en firma och undrade om jag inte skulle lkämna tillbaka en dataprojektor som "jag" hyrt. Den kostade runt 50.000 kr. varför Även de trodde mig när jag faxade polisrapporten och mitt intyg på att jag varit på annan plats.

De totala kreditköpen i mitt namn uppgick till ca 100.000, dvs totalt bedrägeri gott och väl över 200.000 kr. Killen hade köpt datorer och hifi-utrustning, klockor mm. Han hade visst uppgett att han var datakonsult, men kunde inget om datorer när butiksbiträdena frågade. Hade dessutom gått runt i keps inne (antagligen för att skyla sitt ansikte från övervakningskameror, som tydligen ingen av de större affärerena dock hade!).

Naturligtvis skrev Polisen av ärendet utan utredning... Jag blev så förbannad och trodde inte det var sant, men vad kan man göra?

Dessutom kunde inte UC rensa alla de försök till kreditköp som gjorts i mitt namn (och som tur var stoppats av deras system då det finns inprogrammerade blockeringar för sånt). Man föreslog att jag skulle spärra mitt ID, men då skulle ju mina möjligheter att göra riktiga kreditköp spärras samtidigt, så jag avvaktade.

Ytterst obehagligt och kändes som om man blivit kränkt å det grövsta med det viktigaste man har - sin identitet, som någon annan dragit i smutsen och lurats med.

Tycker det var starkt av alla affärsinnehavare att faktiskt tro på mig, men ordentligt svagt av rättsväsendet som skriver av fallet utan utredning.

Hoppas borgarna får till det bättre än så!
Borgare och rättsmedveten

Citat
57. Pass, 2009-07-20 22:32
Sökte pass för vår dotter hos Solna polisens pass kontor.
I samband med fotot behöll hon våra id handlingar som hon passade på att scanna, dvs samma uppgifter som vi uppgett samt adress och en kopia på våra id handlingar när fotot togs utan att berätta detta!

Jag sa att ni är civil anställda och det där har ni ingen rätt att göra men hon gjorde det i alla fall!

Dvs en usb drive och du kan få med tusentals kompletta underlag hem!

Jag gjorde en polis anmälan för att ha något att visa om jag råkar ut för något, är väldigt vaksam när det gäller sådant här men skrämmande att polisen själva hjälper till med förutsättningarna för dessa filer kan ingen garantera kontrollen över fortsättningsvis.

Numera ska man lämna fingeravtryck när du ansöker om pass (alla) ett stulet kortnummer kan man begära ett nytt men hur gör du med stulet biometriskt data?

Arne,

-Tomas
« Senast ändrad: 2009-07-21, 10:16:34 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.513 sekunder med 21 databasfrågor.