Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2017-11-18, 03:51:11
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Nya parkeringsregler Stockholm
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Nya parkeringsregler Stockholm  (läst 3076 gånger)
brage
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: 2016-03-06, 07:56:55 »

Det ser ut som det kan bli besvär för ägare av trehjulingar att parkera i Stockholm.
http://forum.svmc.se/showthread.php?p=127327

Detta är helt fel. Trehjulingar som MP3 ska givetvis få stå på en MC plats. Den är vresig bredare,  längre eller större än en vanlig MC
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 215

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #1 skrivet: 2016-03-06, 17:01:28 »

Pja, smart drag hur som helst av Stockholms stad att lägga förslaget under vinterhalvåret med remisstid t o m mars (vill jag minnas) för då är ju som bekant alla hoj- och moppeåkare som mest alerta och på hugget. Not. Snabba puckar dessutom: Ärkemuppen själv, miljötomten Daniel Helldén, ser ju helst att de nya reglerna ska träda i kraft redan i höst. Grattis, Stockholm, till denna enastående samling idioter i trafiknämnden och Stockholms stadshus.

Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3291

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016-03-15, 17:38:23 »

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Yoko
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 28

Kör: Piaggio MP3 500 LT -13
Kör2: Gilera Runner SP 50
Kör3: Vespa LX50

« Svara #3 skrivet: 2016-04-06, 18:20:51 »

Jag måste säga att jag är ganska orolig over detta Sad

Om det nu blir som förslaget pekar mot så åker jag på parkeringsavgift både på jobbet och hemma. Det skulle kunna innebära en kostnad på, gissningsvis, ca 2-3kkr i månaden. Jag gillar verkligen min MP3 och använder den både som pendlarfordon och till rekreation, men om det här blir av så blir det svårt att ha henne kvar Cry

Hoppas ändå att SMC lyckas sätta stopp för detta och får igenom sitt förslag, även om det fortfarande innebär att vi på MP3:or inte får parkera gratis eller på MC-parkering (som jag förstår det).
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016-04-06, 19:45:56 »

@brage,
Nu tror jag personligen att oddsen är hyfsade att någon vaknar till, mycket miljö i svängen senaste tiden och när/om någon börjar titta lite närmare så ligger nog en trehjulig-scooter bättre till ur det perspektivet än en del större MC.

Vore jag nu ägare till en typ MP3 eller liknande skulle jag nog själv skriva ett vänligt brev till Daniel Helldén med fokus på miljöperspektivet för jag tror verkligen inte SMC kommer att göra en insats där.

Vad som för mig känns svårt och gör det svårare/medlemsinbetalning till SMC är saker som står och läsa i den tråden samt med innehållet i varje nummer av Mc-Folket som dimper ned i min brevlåda, postar en bild från tråden som bilaga.

Av de uppgivna 70.000 medlemmarna i SMC så som en ren gissning skulle jag tro att det är kanske 15.000? eller fler med bara scooter eller kombination mc/scooter för arbetsresor eller pga. av tidigare skador där trehjul är en bra lösning eller för att man gillar scooter-konceptet som sådant, och den här ofta vi/dom istället för våra allas gemensamma trafikintressen går mig verkligen ärligt talat på nerverna.

Sedan den stora artikeln om tre Maxi Scooters i Mc-Folket har det i princip varit riktigt tomt i den publikationen och min gissning är det berodde på mängden ilskna röster efter den.

Det är lite som "fel telefon" på skolgården, eller inte rätt "mode jacka" osv., det ligger i människans natur att "gruppera" sig men sådant har alltid givit i alla fall mig "utslag", och något jag gått emot i hela mitt liv.

Tror inte jag själv kommer betala nästa period efter att tittat lite på hur pengarna använts, för lite spenderat på vad som är viktigt för just mig.

-Tomas

Edit in,
Redigerat lite.

* tråkigt.jpg (43.76 KB, 851x342 - visat 213 gånger.)
« Senast ändrad: 2016-04-08, 07:52:40 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016-04-07, 13:37:32 »

Kände bara att jag ville skriva lite om mina funderingar, tankar och ”lätt babbel” som hänger ihop med min föregående post i den här tråden.

För mig så började det här med föreningar innan jag ens hade ett körkort med Motormännens Riksförbund och min Pappa som var trogen/religiös medlem.

Självklart var det och det satt i min ryggmärg så självklart blev jag medlem när jag tog mitt körkort något som jag sedan fortsatt vara tills någonstans 2011-2012.

Några (alla?) kommer kanske ihåg Röda Korset och Bengt Westerbergs miljon dränage från verksamheten, och det var där det började för mig då jag bytte till Läkare utan gränser när jag ger och Motormännen strök också med i den vevan.
http://www.expressen.se/ekonomi/bengt-westerberg-extraknacker-for-en-miljon/

Föreningsmänniskor (inte alla), byråkrater och politiker (väldigt många) har en förmåga att göra sig ”nyttiga” och skimma av tillgängliga resurser som löner, förmåner och därigenom vara orsaka att de resurser som finns till hands inte används för vilket ändamål det nu må vara på ett effektivt sätt. Skandaler och upprepningar av detta finansierat av mångas vilja att göra gott eller för att hjälpa fram en hjärtefråga utnyttjas.
Ex sökning,
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=skandal+med+hjäpverksamhet

Så tillbaka till Motormännen, med de medel de får av sina medlemmar +100.000 används de på ett effektivt sätt för att föra bilisternas frågor framåt?
Visst förekommer de i vissa sammanhang men som trogen läsare av ”medlemsorganet” som tills den tidpunkten jag gav upp mitt medlemskap var det mycket en försäljningsbroschyr för olika artiklar, dåliga lån i olika former och resebyrå verksamhet och vill jag nu alls läsa biltester så tycker jag nog att jag hellre lägger pengarna på en reguljär bildtidning än använda medlemsmedel som kunde använts till advokater och lobbyister för att föra hjärtefrågor framåt.
Och vad jag kommer ihåg så undrade jag ibland vems agenda som de företrädde överhuvudtaget.

Så vad tycker jag medlemsavgifter ska användas till?
Kanske inte till så mycket byråkrater/byråkrati, reportage/resor utan kanske till en heltidsanställd advokat, lobbyister som professionellt kan driva hjärtefrågor.

----

Svammel, och pladder Smiley

När är/blir man en motorcyklist?

Räknas man som det om man fick A kort innan 1/1 76 i ”flingpaketet” och först nu går ut och köper en 250 eller måste det vara +1000?
Om man tog det strax efter/något år efter 1/1 76 (som jag) då det var riktigt enkelt räknas det eller är det endast på senare år med mer avancerad utbildning?
Om man kör större än 50cc oavsett modell är man en då?
Spelar modellen överhuvudtaget roll att man är en motorcyklist, ex vis om man kör cross är man då en motorcrossförare istället?
Om man kört 1km efter man fick sitt A kort räknas man då eller är det visst antal km som gäller?
Nu med alla klasser på A kortet, är det bara vissa av de högre som gör att du räknas som/ses som motorcyklist?
Måste du äga ett fordon för att få kalla dig det?

Och till sist,
Är jag nu emot föreningar?
Nej absolut inte, jag är medlem i flera olika.

-Tomas

Edit in,
Redigerat lite.
« Senast ändrad: 2016-04-08, 07:49:07 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Rogga

Antal inlägg: 322

Kör: MP3 500 sport -15
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #6 skrivet: 2016-04-07, 14:01:30 »

Tjena Tomas  thumbsup

Om dina tankar och funderingar finns det nog lika många svar och åsikter som det finns stjärnor på himlen.

Jag själv försöker inte sätta mig eller någon annan i ett fack, utan man är själv vad man vill och tycker. Jag menar är man författare om man har skrivit en bok eller fyra? jag säger..Vem bryr sig..Gör vad man vill, kalla sig vad man vill, bara man är sig själv och kan leva med det.

Men visst Tomas, dina frågor och tankar är du nog långt ifrån ensam att ha, men jag lägger ingen större energi på det.

Däremot detta citat/inlägg gjorde mig väldigt upprörd. Har haft många funderingar på att ansluta mig till SMC, men efter detta så har jag en bra anledning till att inta göra det. Jag hoppas att man kräver en ursäkt av vederbörande.

http://www.scooterforum.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=1558.0;attach=3807;image

- Rogga 

Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Yoko
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 28

Kör: Piaggio MP3 500 LT -13
Kör2: Gilera Runner SP 50
Kör3: Vespa LX50

« Svara #7 skrivet: 2016-04-07, 16:37:54 »

Ja, det inlägget från "Lottafia" samt kommentar på samma inlägg är ju inte direkt kul att se...
Å andra sidan blir jag inte helt förvånad (även om inlägget från "Lottafia" var ovanligt otrevligt). Vet inte vem denne "Hampe" är men väljer att tro/hoppas att hens replik dryper av ironi.

De/Vi som åker scooter står ju uppenbarligen inte så högt i kurs och än längre ner kommer vi som åker MP3.

- Yoko
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016-04-07, 19:03:40 »

@Rogga,
Gillar särskilt bokanalogin  

@Yoko,
Jag ger inte ett "flying f**k" för den typen av kommentarer och inget att bli "nedslagen" av, och säkerligen är de flesta hyggliga/trevliga människor.

Visst kan man/får man bli glad då man köpt något nytt och fint och vill berätta om det och visa, men att från det ta steget och "tro" att man blev en "bättre/coolare människa" är något helt annat.
Sett just det konstant i hela mitt liv (säkert ni också) och för mig personligen är det lite "sinnessvagt" och hyfsat patetiskt och inget fack jag någonsin vill hamna själv i.

Vad som är lite trist som jag ser det, är att kommentaren stått sedan 3/9 2016  nog skulle man väl kanske kunna anta/hoppas att några av dem läser sitt eget forum, men faktum är att kommentarerna står fortfarande att läsa.

Viktigt för mig med mitt medlemskap och "investeringen" av mina slantar var att de används på ett bra och effektivt sätt för att driva trafikfrågorna rörande två/trehjulingarna med en liten effektiv byråkrati.

-Tomas
(allt förstås min personliga åsikter)

Edit in,
Redigerat lite.

« Senast ändrad: 2016-04-08, 08:00:32 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Rogga

Ha det gött

« Svara #9 skrivet: 2016-04-08, 15:44:22 »

Tjaba tjena haloooo Grin

Känner lite att tråden har glidit på sidan och tagit känslomässigt överhand.

Tankar och förundringar i all äro men jag trodde att tråden handlade om "parkeringsregler i Stockholm".

Jag har ingen aning om vad det kostar i Stockholm , men jag har i min "mc profil - SMC" skrivit under protestlistan för mc parkering i Stockholm, solidarisk som man är/ eller var??? eller om man är författare. (+ poäng till Tomas).

Här i Linköping bråkar jag inte, kostar mellan 15 - 20 kr/ tim, och det kan jag ta...Dom få gångerna jag parkerar i innerstan. 

- Rogga  

« Senast ändrad: 2016-04-08, 18:42:55 av Rogga » Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 724

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2016-04-09, 14:40:42 »

Troligtvis är "lottafia" självsäkrare som person när en MC lyfter lottafias status i vissa personers ögon.

Citat: "Känner lite att tråden har glidit på sidan och tagit känslomässigt överhand"
Ja kanske det men det är också charmen med ett forum.

Även om det svävar ut under några sidor, så kommer tråden alltid tillbaka.

Ämnet ger en viss frustration måste medges.
Bara vänta och se förmodar i alla fall undertecknad.

/ Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Henkes
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 54

Kör: Piaggio MP3 400, Såld
Kör2: BMW r850r
Kör3: golf....
Kör4: Yamaha Aerox
Kör5: KTM Duke 125 (om jag lyckas stjäla tillbaka den från grabben)
Hemort: Åkersberga

« Svara #11 skrivet: 2016-04-22, 14:00:24 »

Var med och gör din röst hörd!!
Ta en hel bil-parkeringsplats i morgon!!!

https://www.facebook.com/events/222084418163842/
Loggat
Rogga

Ha det gött

« Svara #12 skrivet: 2016-04-22, 14:23:23 »

Troligtvis är "lottafia" självsäkrare som person när en MC lyfter lottafias status i vissa personers ögon.

Citat: "Känner lite att tråden har glidit på sidan och tagit känslomässigt överhand"
Ja kanske det men det är också charmen med ett forum.

Även om det svävar ut under några sidor, så kommer tråden alltid tillbaka.

Ämnet ger en viss frustration måste medges.
Bara vänta och se förmodar i alla fall undertecknad.

/ Kjelle

..

Var det en PIK till mig.
Jag är vuxen så jag tar den om så var fallet
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.238 sekunder med 21 databasfrågor.