Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 16:01:10
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrigt
| |-+  Snackoteket
| | |-+  ID problematik/stöld ett par bra och intressanta inslag,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: ID problematik/stöld ett par bra och intressanta inslag,  (läst 8807 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« skrivet: 2016-02-10, 16:43:14 »

Så kan ditt säkra pass hamna i fel händer,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6364623

Lyssna på ljuddelen också.
Lite nytt i alla fall för mig.

Handla på nätet inte riskfritt,
(lite skåpmat)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6364928


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-02-11, 12:45:40 »

Id-kapning ska bli olagligt,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6365546
Citat

Id-kapning ska bli olagligt
Publicerat torsdag 11 februari 2016 kl 03.00


Sveriges justitie- och migrationsminister Morgan Johansson. Foto: Vilhelm Stokstad/TT.

Det ska bli straffbart att kapa någons identitet för att till exempel köpa varor eller ta lån i någon annans namn. Hittills har så kallad id-kapning inte varit olaglig.

Regeringen hoppas att lagstiftningen kan avskräcka dem som begår den här typen av brott.

– De som ägnar sig åt det här ska veta att det är straffbart och att man kan bli åtalad och dömd för det, säger justitieminister Morgan Johansson.

– Det är ett växande problem och här har lagstiftningen inte hållit jämn takt med den moderna teknikutvecklingen. Det har inte funnits den här typen av lagstiftning tidigare och nu täpper vi till det hålet i lagrummet, så att det också blir förbjudet.

Förutom att det nu ska bli olagligt att använda sig av någon annans identitet för att ta lån eller beställa varor eller tjänster, så ska det inte heller vara lagligt att använda sig av någons annans identitet för att lägga upp saker på nätet som får den personen att hamna i dålig dager.

Lagen föreslås gälla från den 1 juli i år. Brottsrubriceringen blir olovlig identitetsanvändning och kan straffas med upp till två års fängelse.

Lagförslaget började beredas och utredas redan under alliansregeringen.

– Men vi går något längre än vad utredningen sa, för om man gör på det här sättet, alltså kapar identiteten på nätet och gör det upprepade gånger mot samma person, så kommer man också kunna dömas för olaga förföljelse. Det fanns inte med i utredningen från början och gör att vi får en ännu starkare kriminalisering, säger Morgan Johansson.


My Rohwedder
my.rohwedder@sverigesradio.se





Nej det är tragiskt nog inte första april fast man skulle kunna tro det.
Har pågått nu i många år med sin beskärda del i pressen, men det hindrar inte våra handlingsförlamade lagstiftare att lyfta lön och idissla.

Detta är helt i stil med övertagande av någons hem och sälja det när ex.vis äldre legat på sjukhus och sedan måste det processas i åratal för att få tillbaka det, något som borde åtgärdas på 3 röda för många år sedan.

När man läser sådant här så känns det i alla fall för mig som dom gott kunde gå ut och samla tomburkar till deras löner och förmåner, för någon vidare verkstad för våra skattemedel är det väldigt uppenbart att det inte är.

------

Om nu någon mot förmodan tror att något nu skulle kunna gå raskt när det gäller våra folkvalda så glöm det och läs den här artikeln nedan från 2013!
Det är så att man får "utslag".

Alliansen överens om att kriminalisera id-kapning,
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/alliansen-vill-kriminalisera-id-kapning
Citat

Alliansen överens om att kriminalisera id-kapning
15 maj 2013



Efter SVT Nyheters rapportering tidigare i veckan om det ökande antalet identitetskapningar är nu de fyra allianspartierna överens om det ska bli brottsligt att stjäla någons identitet, till exempel för att köpa varor på nätet.

SVT kunde tidigare i veckan rapportera att 65.000 personer i Sverige utsattes för id-kapning under förra året. Värdet av det andra köpte i deras namn var 2,7 miljarder kronor. En av alla som drabbats är Mustafa som i dag har en miljonskuld för varor någon annan köpt i hans namn med hjälp av id-kapning.

Så här kommenterade justitieminister Beatrice Ask problemet i Aktuellt:

– Identitetskapning i sig är ju inte ens kriminellt idag, jag menar att även det borde kriminaliseras för då kan man ingripa tidigare.

Tänker du lägga fram ett sånt förslag?

– Jag har sagt att vi ska försöka få med oss alliansen först.

Och nu är alltså de övriga allianspartierna överens - det ska bli brottsligt att stjäla någons identitet.

– Vi har sett de senaste åren hur det här fullkomligt exploderar och det är viktigt att göra allt vi kan för att komma åt det och vi tror att ett första steg är att kriminalisera själva kapningen av identiteten, säger Johan Linander, rättspolitisk talesperson för Centerpartiet.

Caroline Szyber, rättpolitisk talesperson för Kristdemokraterna:

– Det här är en allvarlig kränkning mot människor och genom att kriminalisera det här så kommer det att prioriteras högre av polis, det säger dom ju själva, det kommer att falla under allmänt åtal och gör ju också att man då får ett målsägandebiträde och rätt till skadestånd vilket man inte har i dag.
Slarv ska straffas

Folkpartiets rättspolitiske talesperson Johan Pehrson vill också att id-kapning ska anses som ett brott. Och att banker, teleoperatörer och andra som slarvar med identitetskontroller ska drabbas ekonomiskt.

– Är det så att man har en vårdslös försäljningsverksamhet där man inte kollar id, eller den är uppenbart bristfällig, då kan man få bli skadeståndsskyldig mot mig som privatperson om jag drabbas, men kanske också stå för en del av statens utredningskostnader.


ReporterPer Einarssonper.einarsson@svt.se
reporterAnders Molinanders.molin@svt.se




-Tomas

Edit in,
Mer text.
« Senast ändrad: 2016-02-11, 13:09:46 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland



« Svara #2 skrivet: 2016-02-18, 12:06:31 »

Så man har inom regeringen kommit under med det NU, att ID-kapning är ett problem?
Även en blind höna hittar ibland ett korn - även om det tar lång tid.
Törs man gissa att det är någon regeringsledamot eller någon närstående som råkat ut för ID-kap?
Problemen när detta händer har ju beskrivits i ett otal tidningsartiklar, personer har blivit av med både pengar och hus!
Sök gärna på detta och grunna på konsekvenserna av att spärra sitt personnummer...

Vi får väl nöja oss med att regeringen iaf EN gång gör något positivt för sina underlydande, vanligen brukar det ju vara "betala mer skatt till oss"!
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-07-10, 13:44:41 »

.................Törs man gissa att det är någon regeringsledamot eller någon närstående som råkat ut för ID-kap?...............
Du är nog något på spåret där tror jag Smiley

---

Polisens bedrägeriutredare får tre nya utredningar var per arbetsdag,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6735053
Citat

Polisens bedrägeriutredare får tre nya utredningar var per arbetsdag
Publicerat lördag 8 juli kl 16.56


Foto: Marcus Ericsson/TT

Var och en av polisens bedrägeriutredare får varje arbetsdag in i snitt tre nya ärenden som ska utredas. Det efter neddragningar av antalet utredare i kombination med en mycket kraftig ökning under flera år av främst antalet ID-kapningar.

Situationen är naturligtvis helt ohållbar säger förundersökningsledare Jan Olsson vid Polisen nationella bedrägericentrum.

– Vi har precis tagit reda på att det finns 269 poliser i Sverige som utreder bedrägerier. Och en enkel division utifrån att det är 205 000 anmälda bedrägeribrott varje år, visar att varje arbetsdag får varje utredare tre nya ärenden. Och eftersom ett ärende kan ta allt från en vecka till ett år att utreda så förstår vem som helst att det är en helt omöjlig situation.

Polisens internrevision riktade tidigare i år skarp kritik mot exempelvis att utredningar avskrivs utan förklaringar och att inte ens enkla förundersökningsåtgärder görs ens då det finns en utpekad gärningsman.

Inom vissa kategorier av bedrägerier läggs praktiskt taget samtliga utredningar ned direkt säger Jan Olsson.

– Det är en speciell typ av bedrägerier där man använder kortuppgifter och sedan gör beställningar i andra världsdelar för några tusen kronor. De ärendena kan vi inte utreda för vi får inte ut någon information från Sydamerika om någon har handlat där med någons kortuppgifter. Konsekvensen är att 99.6 procent av just de bedrägerierna läggs ned. Men då ska man veta att den typen utgör 77 000 anmälda brott, säger Jan Olsson.

Men samtidigt går det nu att se tecken på en vändning och att antalet anmälningar om bedrägerier faktiskt minskar    

Just nu ser vi ljuspunkter för tittar vi på första halvåret i år och jämför med första halvåret förra året, så ser vi en minskning på tio till femton procent däremellan när det gäller alla bedrägeribrott. Och det är första gången någonsin som jag varit med om att det verkar gå nedåt, så vi håller tummarna för att trenden håller i sig.


"Passar" lite i tråden,
antagligen så beror väl minskningen på anmälningar ("....99.6 procent av just de bedrägerierna läggs ned...."!), för folk lär sig väl att det är fullständigt bortkastad tid med en anmälning och brottslingarna med för den delen.
Iofs. är väl nedläggningar av ärenden polisens paradnummer idag, och de var inte dåliga tidigare heller, hade inbrottstjuvar på bild (jobbet) för dryga 10-12år sedan och ingen brydde sig då heller, kom ombokning av besök och sedan efter någon månad besked med ett brev på posten om nedlagt, det gäller väl att hålla skenet uppe av en bra statistik.

Observera också när de två första artiklarna i tråden är skrivna om att de är medvetna och ska "ta tag i saken", den 15 maj 2013 på SVT (....fullkomligt exploderar...) samt 11 februari 2016 på SR (...Hittills har så kallad id-kapning inte varit olaglig...)!
Och jag undrar om det ens är olagligt idag? Då de nästan 3år som förflöt mellan de två första artiklarna och antagligen längre inte var tid nog för att kunna lagstifta om detta.

Väldigt mycket lön och förmåner betalar vi för absolut noll och intet verkstad.


-Tomas


Edit in,
Mer text.
« Senast ändrad: 2017-07-10, 14:53:34 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2018-07-24, 14:12:52 »

Ta er tid och läs igenom detta,
(skåpmat för en del, nytt för andra)
Alla känner väl till bedrägeri och bedrägeriförsök via telefonen idag och de faror som BankID och Swish kan utgöra om man låter sig luras.

Men det finns ytterligare ett par aspekter att ha i åtanke när det gäller de allt mer innovativa bedragarna. Den ena aspekten hörde jag talas om först idag, den andra har jag sett något lite om men inte alls i den omfattning som det borde.


Att skapa tilltro och validitet för den som ringer upp, byte av verkligt nummer så kallad spoofing (byte) av nummer,
Det finns tjänster där du kan byta ut ditt riktiga nummer mot valfritt, så att när samtalet väl når din telefon så kan valfritt uppringarnummer visas.



Om bedragaren gjort lite grundforskning innan så kan man ex.vis välja att för en äldre visa upp Nordeakontorets nummer, finns det inlagt i din telefonbok så visas Nordea eller det namn du själv har kopplat till numret i din display och ger därmed en viss ytterligare legitimitet för det inkommande samtalet redan innan konversationen börjar.

Om du har en app som hämtar abonnentinformation från nummer via nätet så visas förstås vad den får upp istället, ex.vis Polis, Skatteverket eller vad det nu må vara.

Fundering,
Kanske med lite hur vi ”Svenskar fungerar” med att ofta inte konfrontera och kontrollera påståenden vi ibland får av andra med den som det verkligen gäller, även om påståendet har ett tveksamt ursprung så kanske även det skulle vara fullt möjligt att skapa oreda/osämja nyttjande detta om man är en elak en.
En ren spekulation förstås, men att skicka SMS vilket säkerligen också då går att göra under ”falsk flagg” så skulle man verkligen kunna ställa till det i olika relationer, i allt från det privata planet till på arbetet.

Källor,
Mobiloperatörerna kan inte stoppa de falska samtalen: Vi ser allvarligt på saken,
https://www.metro.se/artikel/mobiloperat%C3%B6rerna-kan-inte-stoppa-de-falska-samtalen-vi-ser-allvarligt-p%C3%A5-saken

Cecilia, 41, drabbades av nummerkapning – pekas ut som bedragare på nätet,
https://www.metro.se/artikel/cecilia-41-drabbades-av-nummerkapning-pekas-ut-som-bedragare-p%C3%A5-n%C3%A4tet

Dom mot åtalade i id-härva,
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7004511


Grundforskning för bedragare har nu aldrig varit lättare,
Något som det skrivs väldigt lite om är skimning av kort via NFC (Near Field Communication), kontaktlösa eller den så kallade ”blipp funktionen” som är olika namn på funktionen.



Maxbeloppet ligger emellan 200-250:- för varje köp, men det intressanta är maxbeloppen/månad där Swedbank inte har något tak! Och iofs. ska man tillfrågas om kod när visst antal ”blipp's” gjorts.
Vill man avaktivera tjänsten på kortet krävs ett besök på banken för i alla fall när jag kikade fanns inte den möjligheten varken på HB eller Swedbank via deras webb-bank.

Men det finns även en annan aspekt på det här med ”blipp funktion” som kanske är något mer allvarlig.

Då väsentlig information som ligger OKRYPTERAD och med rätt utrusning kan läsas av på flera meters avstånd så tror jag det skulle kunna vara en väg för bedragare att hitta lite mer "inspiration" för att ytterligare bättra på underlaget vid ex.vis ett bedrägeriförsök senare över telefon med mer information på fötterna innan samtalet. Med kortnummer m.m. som nu ligger som okrypterad avläsbar information så kan man få mer "material" att hänvisa till.

En kontaktlös betalning ("blipp") innebär också som jag ser det att förr eller senare (eller redan?) så borde man kunna "rycka dialog" nog för att kunna skapa sina egna "blipp betalningar" tills nu kod spärren sätter in. Förstås när/om det händer så ska man väl rimligtvis inte drabbas av större belopp än upp till spärren då kod efterfrågas, men det blir ändå en olägenhet.

Att bankerna vill sopa in alla transaktioner under sina vingar är inget nytt, men jag kan nog tycka att lite mer tanke borde ha getts konsumentskyddet i en värld där personbedrägerier ändå är ett starkt växande problem.

Skydda sig mot avläsning kan man ändå göra med RFID blockerande fickor för kort eller plånböcker med samma typ av avläsningsskydd, och som sagt i alla fall på HB och Swedbank kan man begära sin "blipp" funktion inaktiverad på bankkontoret för sitt kort, det finns dock inget sätt att själv se status på detta. OBS, att även om man avaktiverar själva ”blipp/betalfunktionen" så går den okrypterade data'n fortfarande att läsa från kortet.

Våra pass är inte heller immuna mot avläsning, även om data där ligger krypterad.
 
Fickor för kort, pass och plånböcker med RFID avläsningsskydd kan man säkerligen numera enkelt hitta i Svedala, köpte mina plånböcker och fickor (10 kortfickor 100:-) på tyska Amazon då det begav sig, har själv ingen pass-ficka.

Källor,
Så vet du om du har ett kontaktlöst bankkort – kolla med din bank,
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-vet-du-om-har-ett-kontaktlost-bankkort-kolla-med-din-bank

Så kan tjuven skimma ditt nya bankkort,
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimma-ditt-nya-bankkort

Så kan ditt säkra pass hamna i fel händer,
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6364623


Tips,
Citat
Card Security Code, vanligtvis kallad CVV-kod (Visa) eller CVC-kod (Mastercard), är en tre- eller fyrsiffrig kod som nästan alltid är placerad på kortets baksida*. Din CVC-kod är inte avläsbar i kortets magnetremsa vilket gör att om du kan uppge din CVC-kod när du handlar har du bevisligen det äkta kortet i din hand.

Att de sätter den koden direkt på kortet är för mig en gåta, den behövs inte vid daglig användning av ditt kort, utan endast vid köp via nätet, koden borde man få i "lösvikt" precis som sin uttags-kod.

Min bror skrapar alltid bort den från kortet och gör en notering av den, själv så sätter jag över min med en mini tejpbit, ingen ska ha någon som helst valid anledning att försöka kika under den lilla biten tejp.

Om möjligt,
* lämna aldrig iväg ditt kort så att någon går iväg med det för att slå in/dra, nästan varenda ställe har en maskin de kan ta till bordet.

* ingen behöver eller har behov någonsin att se din 3 treställiga CVV kod, har den själv övertejpad, finns risk men har aldrig hänt mig att kortet fastnat i en automat med den lilla av god kvalitet tejpbiten som sitter över. På Amex sitter den känsliga koden dessutom på framsidan av kortet.

*ditt körkort eller annan id-handling är just en id-handling att visas i din närvaro, ett otyg pågår på flera ställen att de vill ta en kopia av den, vilket inte är det sätt som den är tänkt att användas, INGEN har kontroll vad som händer med det underlaget/kopiorna efter en tid.

* ha aldrig ditt lönekonto, sparkonto kopplat till ett kort! Utan ha ett eget kortkonto dit du endast sätter lämpligt belopp som du kan tänkas använda och tycka dig ha råd att vara utan. Det är enkelt att snabbt fylla på kortkontot idag från hemmet genom att flytta in pengar från dina andra konton. På det sättet så blir den sårbaraste punkten minimerad i hur mycket skada/kostnad som det ställer till med om ditt kort är på drift. Fortfarande så lär de inte ut detta extremt enkla upplägg på banken märkte jag då vi upprättade "vuxenkonton" till min son för ett tag sedan. Fick ett Aha från damen i fråga på banken då jag förklarade varför han skulle ha tre konton och ett kort (helst utan kredit) och hon sa -"det ska jag ta upp på nästa möte". Extra konton kostar inte i alla fall på HB och Swedbank.


Sist,
Verkligen värt att nämna i de här sammanhangen är förstås,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1550.msg13045.html#msg13045
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1550.msg15552.html#msg15552


(bild lånad, klick tar dig ingenstans men tyckte den ändå var lite passande i ämnet)


-Tomas

Edit in,
Mer text, stavning.
« Senast ändrad: 2018-07-24, 22:40:08 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2018-10-22, 12:47:59 »

Det sker för tillfället rätt många nya innovativa bedrägeri/hot/utpressningsförsök där förövaren försöker vinna legitimitet genom att förse e-brevet med vad de säger är ditt lösenord till ex.vis. e-post eller att de placerat en bakdörr på din dator och hållit koll på vad du nu gör.

Har du ens en kamera?
Är lösenordet något du alls känner igen?

Jag fick själv för någon dag sedan en e-post med den med hyfsat många anmälningar på "bitcoin plånboken" för betalning som man kan se i länken nedan, mitt psw som de angav som lösen var något jag aldrig någonsin använt någonstans, i mitt fall så ser jag det som ett massutskick på enbart e-postadresser och lite "hoppas på det bästa", som Nigeria breven tidigare med alla dess varianter.

Nåväl,
Lite ledning kan vara att om ni får något där ni uppmanas till att betala till en bitcoin plånbok titta på sidan nedan för att se vad folk skriver lite som "Vem Ringde", byt ut "1EZS92K4xJbymDLwG4F7PNF5idPE62e9XY" i länken och posta i din läsare om du har en adress du undrar över, exemplet nedan är på plånboken som jag fick i mitt brev,
https://www.bitcoinabuse.com/reports/1EZS92K4xJbymDLwG4F7PNF5idPE62e9XY?page=1

Vill man se hur pass "bra" det går för brottslingen kan man ta den adress som just du fick och kolla nedan, dvs. i exemplet den adress jag fick så byt ut "1EZS92K4xJbymDLwG4F7PNF5idPE62e9XY" mot vad nu ni fick, tyvärr verkar pengarna rulla in,
https://bitref.com/1EZS92K4xJbymDLwG4F7PNF5idPE62e9XY

Jag vet inte om anmälningarna hos www.bitcoinabuse.com också används till att blockera något, om ens möjligt men man kan alltid hoppas.

---

Blänkare,
När det gäller mobilt bankid, så står det inte så tydligt exakt hur det går till, men pudelns kärna är att när den drabbade skräms till att göra sin inloggning så ligger det redan från en annan telefon/dator en påbörjad inloggning som godkänns då den ligger först i kön, sedan krävs ytterligare en inloggning av den drabbade för att pengarna ska gå iväg.

OM jag begripit detta rätt så förstår jag att just förfarandet och mekaniken inte diskuterats/skrivits om då det är relativt usel/pinsam kodning att inte skicka med enhets-id som ska vara den samma så inloggningen inte kan fångas upp av en annan som råkar vara först i kön med sin påbörjade inloggning på personnumret, borde relativt enkelt gå att fixa och en ren spekulation från min sida är att det nu är ordnat och att vi därför nu inte får läsa mera om just den här typen av bedrägerier i tidningen.


-Tomas
« Senast ändrad: 2018-10-22, 12:58:04 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2018-10-24, 01:22:26 »

.....................................Blänkare,
När det gäller mobilt bankid, så står det inte så tydligt exakt hur det går till, men pudelns kärna är att när den drabbade skräms till att göra sin inloggning så ligger det redan från en annan telefon/dator en påbörjad inloggning som godkänns då den ligger först i kön, sedan krävs ytterligare en inloggning av den drabbade för att pengarna ska gå iväg.

OM jag begripit detta rätt så förstår jag att just förfarandet och mekaniken inte diskuterats/skrivits om då det är relativt usel/pinsam kodning att inte skicka med enhets-id som ska vara den samma så inloggningen inte kan fångas upp av en annan som råkar vara först i kön med sin påbörjade inloggning på personnumret, borde relativt enkelt gå att fixa och en ren spekulation från min sida är att det nu är ordnat och att vi därför nu inte får läsa mera om just den här typen av bedrägerier i tidningen.

Bedragarna swishade 135 000 kronor från Dans konto,
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=7072936
Citat


Bedragarna överförde 135 000 kronor från Dan Noréns konton. Foto: Oskar Elfving Söderström/Sveriges Radio

Bedragarna swishade 135 000 kronor från Dans konto,
Uppdaterat tisdag 23 oktober kl 10.14, Publicerat tisdag 23 oktober kl 10.14

Med ett avancerat upplägg lyckades bedragarna komma över Dan Noréns bankuppgifter. Sedan försvann stora summor från hans konton.

När bedragarna ringde Dan Norén visades bankens nummer i displayen.

Därefter berättade de initierat om hur någon kommit över hans kortuppgifter och att han behövde logga in med sin bankdosa.

När han sedan lagt på luren såg han hur stora summor försvunnit från hans konto.

– Det var panik, jag ringde banken och bara skrek till dem att stoppa överföringarna.

Nordea skriver i en skriftlig kommentar till P4 Halland att banken inte kommenterar enskilda ärenden, men framhåller att man arbetar hårt för att förhindra bedrägerier.

Banken har även ett nära samarbete med polisen, som kontinuerligt går ut med varningar. "Utöver detta ser vi kontinuerligt över flertalet andra säkerhetsförbättrande åtgärder", skriver Nordea.

Oskar Elfving Söderström
oskar.soderstrom@sverigesradio.se



En som jag ser det väldigt förvirrande artikel, talar om "Swishade" men längre in i artikeln så står det "Därefter berättade de initierat om hur någon kommit över hans kortuppgifter och att han behövde logga in med sin bankdosa."

Så det ser ut som det gamla "vanliga" bankid bedrägeriet eller?
Jag tycker personligen att det är märkligt att de inte klargör hur detta går till, för om jag har förstått saken rätt så känner sig många trygga med att de gör det på sin telefon/dator och med sin lösen och inte förstår att bedragaren startat en inloggning på offrets personnummer som kommer först i kön.
Men det kan kanske också vara så att andra säkerhetslösningar än bankid lider av samma id-brist/koppling till den som iscensätter inloggningen så att man har/får samma effekt som en bankid skugginloggning på någon bankdosa också, för det står bankdosa och inte bankid.

Trodde att avsaknaden av den här typen av artiklar tydde på en uppgradering av programvaran, men minskningen kanske endast beror på otaliga varningar och varningstexter på banksidor m.m. om att lägga på oavsett och aldrig någonsin göra en inloggning under en dialog med någon annan som vet när den sker.

Tror det skulle göra mycket för säkerheten om vi alla ordentligt förstod mekaniken bakom detta, och vilka betalsystem som är drabbade.

Obs,
Mina spekulationer i ämnet, försökte gå till botten som sagt med hur det "mekaniskt" kan ske men inte helt enkelt att hitta information som sagt, förståeligt nog.


-Tomas
« Senast ändrad: 2018-10-24, 01:28:05 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2018-10-31, 13:26:14 »

När jag ändå är inne på det där med stöld,
Så tycker jag att det kan vara av intresse att nämna det nedan då många helt oskyldiga råkat i blåsväder för att man nu öppnat upp i lagen för opportunister att än mer topprida och ekonomiskt belasta rättsväsendet.



Länk,
Det ligger fyra kapitel/artiklar i ämnet mycket väl värda att läsa som jag ser det.

https://www.svt.se/special/kravbreven/#toppen

---

Krävs på betalning för osedda filmer,
Artikeln publicerades 19 september 2018

http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/kravs-pa-betalning-for-osedda-filmer/

Bedräglig filmfaktura anmäld,
Artikeln publicerades 25 september 2018
http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/bedraglig-filmfaktura-anmald/

---

En lång tråd i ämnet Njord m.m. på ett forum jag kollar på ibland.

Sweclockers,
Tråd: Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1511367-fatt-kravbrev-pga-filmnedladdning-njord?p=1

Kommentar från sidan 12 från tråden länkad ovan,
OBS! vet inte riktigheten i det nedan men kan vara något att fundera på/över om man nu har oturen att drabbas.
Citat
...Så länge som det de skickar kallas "förlikningserbjudande" så behöver man inte ens svara långt mindre bestrida. Detta erbjudande är inte konstigare än att någon ute på stan frågor om du vill köpa något. Du kan bara gå förbi och låtsas som ingenting.
Skulle de däremot börja skicka fakturor och kravbrev måste man bestrida för att inte automatiskt bli betalningsskyldig.
Men hittills verkar det som det bara är dessa erbjudanden om förlikning som skickats.
Och den enkla anledningen är som det ser ut att tvistiga fakturor riskerar att hamna i tingsrätten vilket dessa obskyra advokatbyråer tydligen vill undvika eftersom det inte alls är säkert att man som innehavare av ett bredbandsabonnemang har något ansvar för vad som sker på den ip-adress man har eller haft.

Något som kan tyda på att han som skrev det i quote'n ovan har rätt,
https://www.nyteknik.se/digitalisering/professor-till-misstankta-fildelare-betala-inte-6879197


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2018-11-03, 01:00:51 »

Lite intressant att få höra ett exempel på en dialog, det som utmärker denna är som jag ser det är två saker.
Det ena att det inte har upplägget av "bråttom, någon har tagit dina pengar" utan mer som ett serviceerbjudande som i alla fall jag inte setts nämnas ännu, kan säkerligen finnas fler varianter kan man anta.

Det andra är att personen som ringer frågar efter antingen BankID eller bankdosa och börjar fiska efter Swedbanks först vilka är en stor bank och har just bankdosa, men sedan styr in och över på Ica banken som såvitt jag kan tolka det verkar gå lika bra att "ta över". (iofs. fortfarande BankID där)

Återigen en spekulation så tyder det som jag skrev i en tidigare post i tråden att flera betalsystem/banker har undermåliga kopplingshantering mot den som startar dialogen för inloggning/godkännande och är sårbara.

Polisen släpper ljudklipp – för att varna allmänheten,
https://24halmstad.se/polisen-slapper-ljudklipp-for-att-varna-allmanheten_5f47e3f5

Hör den misstänkte bedragarens telefonsamtal


En långsökt fundering?
Tar man detta ett steg till (återigen spekulation) så kanske man kan tänka sig "visuell övervakning" runt månadsskiftet för att se när någon tar fram sina räkningar och sätter sig vid datorn för att starta sin inloggning...........


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.634 sekunder med 22 databasfrågor.